Az utolsó előtti körben járt Fernando Alonso és George Russell, a hatodik helyért vívtak egymással, és a Mercedes versenyzője volt kedvezőbb helyzetben a friss gumik miatt. A 6-os kanyar előtt a spanyol a megszokottnál korábban látványosan lassított, újra gyorsított, majd ismét visszavett, hogy jobb legyen a kigyorsítása a következő egyenesre, ellenfele viszont annyira közel került hozzá, hogy elvesztette az irányítást az autója felett és a falban, majd összetört autóval a pálya közepén kötött ki.
Bár a két autó össze sem ért, az FIA 20 másodperces időbüntetéssel és 3 büntetőponttal sújtotta Alonsót a manőveréért, mondván, kiszámíthatatlanul vezetett és ezzel megzavarta ellenfelét.
A kétszeres világbajnok már az ítélethirdetés után igazságtalannak találta a döntést, és e véleményén két hét elteltével Japánban sem változtatott. „Egy kissé meglepett a melbourne-i büntetés” – mesélte.
„Semmit sem tehetek, el kell fogadnunk ezt és tovább kell lépnünk, már az itteni hétvégére koncentrálva. Viszont nem fogok sokat változtatni azon, ahogyan vezetek és ahogyan viszonyulok a versenyzéshez. Nem kötelező ötvenhét kört ugyanúgy teljesíteni.”
„Van, hogy olykor lassabb leszel, üzemanyagot spórolsz, gumikat spórolsz, energiát spórolsz. És van, hogy lassítasz a kanyarok előtt vagy a pálya bizonyos szektoraiban, hogy DRS-t adj a mögötted lévőnek, mert ez hatékony eszköz lehet, amikor a második mögötted lévő autó gyorsabb tempót fut.”
„Ezek mind teljesen megszokott dolgok. Azok voltak, most is azok, és örökké azok is lesznek az autóversenyzésben. Szóval van egy büntetésünk, ami talán egy kivétel, amit soha többé nem fognak alkalmazni” – vélekedett Alonso.
Az FIA az indoklásában külön kiemelte, hogy Russell balesetének semmilyen szerepe nem volt a döntésükben, nem a következményt, csak magát a manővert bírálták el. Alonso ezzel szemben úgy véli, kizárólag azért vették őt elő, mert Russell összetörte az autóját.
„Száz százalék! Ha ez Abu-Dzabiban történik, ahol nagy, aszfaltozott bukótér van, George visszatért volna a pályára pár méterrel később, és próbált volna megelőzni a következő körben vagy a következő egyenesben. És semmilyen probléma nem lett volna”
– vélekedett.
Alonso szerint Russell hibája sem volt nagy, azt is a következmény láttatta annak. És ez a pálya, illetve az adott kanyar sajátossága miatt van. „A legfőbb tényezőt az ausztráliai hatos kanyar jelentette. Nem ez a legbiztonságosabb kanyar jelenleg azon a pályán. Láthattuk Alex tavalyi balesetét a versenyen, és idén a szabadedzésen is, ahol megsérült a váza. Az F2-ben pedig Dennis Hauger ütközött ott. A versenyen most George.”
„Szerintem sokkal fontosabb, hogy változtassanak ezen a következő évre, mint hogy az elöl lévő versenyző mit csinálhat és mit nem – mindaddig, amíg nincs szükség elkerülő manőverre, ami most nem állt fenn.”
„Szóval ez volt az álláspontom Ausztráliában, és még most is ez. De továbblépek. Nem akarok túl sokat beszélni erről.”
Hozzátette, szerinte már önmagában a büntetése is furcsa, nem csak annak súlyossága. „Ez volt a szezon legsúlyosabb büntetése a köridő szempontjából. Ez furcsa. De a fő gondot az jelentette, hogy büntettek” – tisztázta Alonso.