Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Túlzó” manőver, „nevetséges” büntetés – Alonso esete megosztja az F1-es mezőnyt

„Túlzó” manőver, „nevetséges” büntetés – Alonso esete megosztja az F1-es mezőnyt

F1, Crash, The Race
Érdekesnek ígérkezik az F1-es versenyzők pénteki megbeszélése. Fernando Alonso melbourne-i büntetése erősen megosztotta a mezőnyt. Többen nem a spanyol manőverét, hanem az FIA ítéletét érezték veszélyesnek…

Két héttel az Ausztrál Nagydíj után is vitatémát jelent Fernando Alonso George Russell-lel szembeni utolsó előtti körös védekezési módszere. A két versenyző a melbourne-i futam hajrájában egymással küzdött a pozícióért, és Alonso egy körrel a vége előtt azzal próbálta védeni magát, hogy látványosan lassított egyet ellenfele előtt. Russell a spanyol váratlan közelségében elvesztette az irányítást az autója felett, aminek egy nagy baleset lett a vége. Aztán pedig a futam utáni vizsgálat, melynek végén Alonsót utólag egy 20 másodperces időbüntetéssel sújtották, amivel két pozíciót és négy pontot bukott.

A versenyzőtársakat ugyanúgy megosztotta az eset, mint a közönséget. Köztük is volt, aki Alonso módszere kapcsán hitetlenkedett, és volt, aki meg azon, hogy ilyesmiért büntetés járhatott.

Fernando Alonso és George Russell esete az 58. körben (Fotó: F1)

Russell: Nem volt extrém veszélyes, de túlment a határon

Miközben az eset kapcsán nyilvánvalóan nem értettek egyet, Fernando Alonso és George Russell között feszültségről beszélni nem lehet. A brit elárulta, már beszélgettek a történtek óta, és nem tekintette személyesnek az ügyet.

Russell azt is elismerte, hogy Alonso megmozdulása nem volt rendkívüli módon veszélyes, csak kiszámíthatatlan és zavaró, ami miatt szerinte elengedhetetlen volt, hogy büntessék, máskülönben az F1-ben és más kategóriákban is bevett gyakorlattá válhatott volna az efféle játszmázás.

„Minden versenyzőnek jogában áll változtatni az ívén, korábban fékezni, bármit csinálhat” – ismerte el Russell, hogy Alonso érvei önmagukban elfogadhatóak. „Amikor fékezni kezdünk az egyenes közepén, lefelé váltunk, gyorsítunk, újra felváltunk, majd újra fékezünk a kanyarra, az szerintem túlmegy azon, hogy csak változtatsz az irányodon.”

„Mint mondtam, én a kormányomat néztem, mint minden egyes körben abban az egyenesben, majd mikor száz méterre a kanyartól felnéztem, rájöttem, hogy közvetlenül Fernando mögött vagyok, és nem fél másodpercre tőle, mint előtte voltam. Sok mindenre figyelnünk kell vezetés közben. A pályán folyamatosan változtatgatunk a beállításokon a kormányon, hogy megfelelő motormódban legyünk, hogy vigyázzunk a gumikra, beszélünk a mérnökökkel, figyelünk a deltaidőkre. Ezek mellett ha fékezel az egyenes közepén, hogy taktikai előnyre tehess szert, az szerintem már túl messzire megy.”

„Vita van arról, hogy irányt váltunk az egyenesben, hogy megtörjük a szélárnyékot. Erről sokat vitáztunk a múltban. Nem túlzottan veszélyes, de a harmonikaeffektus alapján ha mindenki elkezd így mozogni, és ha hirtelen féktesztelsz valakit, és van mögöttetek tíz másik autó, annak a tizedik versenyzőre talán nagyobb hatása lesz, mint az első mögötted haladóra.”

„Nem gondolnám, hogy amit Fernando tett, az rendkívüli módon veszélyes volt, de kinyitotta volna Pandora szelencéjét, ha nem büntették volna meg érte”

– vonta le a következtetést Russell.

Fernando Alonso és George Russell esete az 58. körben (Fotó: F1)

Alonso: Soha többé nem lesz még egy ilyen döntés

Alonso eközben úgy vélte, az FIA ment túl messzire azzal, hogy ilyen mértékig beavatkozott a versenyzők vezetési taktikájába. „Nem kötelező ötvenhét kört ugyanúgy teljesíteni” – mutatott rá. „Van, hogy olykor lassabb leszel, üzemanyagot spórolsz, gumikat spórolsz, energiát spórolsz. És van, hogy lassítasz a kanyarok előtt vagy a pálya bizonyos szektoraiban, hogy DRS-t adj a mögötted lévőnek, mert ez hatékony eszköz lehet, amikor a második mögötted lévő autó gyorsabb tempót fut.”

„Ezek mind teljesen megszokott dolgok. Azok voltak, most is azok, és örökké azok is lesznek az autóversenyzésben. Szóval van egy büntetésünk, ami talán egy kivétel, amit soha többé nem fognak alkalmazni” – állapította meg.

Alonso szerint egyértelmű, hogy az FIA kizárólag azért csinált ügyet a megmozdulásából, mert Russell a falban kötött ki. Emiatt nem gondolja, hogy a mostani döntés precedenst fog teremteni.

„Soha nem fog megismétlődni ugyanez. Sosem fogunk látni még egy olyan döntést, mint az ausztráliai.”

„Szóval elfogadom. Volt már pár ilyenem, túl sok, túl sok a pályafutásom során. Remélhetőleg senki más nem szembesül ilyen eredménnyel” – fogalmazott a spanyol.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

Akik szerint jogos volt a büntetés

A versenyzők egy része Russell-lel és az FIA-val értett egyet, és helyes döntésnek találta az FIA büntetését. Nico Hülkenberg részletesen kifejtette, miért nem nyűgözte le Alonso megmozdulása. „A melbourne-i végső soron egy utcai pálya. Eléggé szűk, a kanyart kétszázhatvannal-kétszázhetvennel közelítjük meg, és a kijárata nem belátható. Ha tehát valamilyen oknál fogva a zászlójelzés késik vagy valaki lassan reagál, oldalról belefuthattunk volna George-ba. A következmény és az ezzel kapcsolatos véleménye akkor egészen más lenne…

„Miközben az efféle taktikázás általános gyakorlatnak mondható az F1-ben, ebben a konkrét kanyarban, ilyen tempó mellett, beláthatatlan kijárattal szerintem rossz kanyart választott hozzá, és ezzel egy egészen veszélyes helyzetet teremtett.”

Lewis Hamilton röviden véleményezte, de elítélte Alonso manővereit.

„Ha próbálom Fernando helyzetébe képzelni magam, egyszerűen nem értem a manőverét. Amúgy csak örülök, hogy George épségben van.”

Charles Leclerc szerint nem a taktikázással, csak a kivitelezéssel volt probléma. „Versenyzőként ezt csináljuk, bár nem ilyen mértékben. Amit Fernando csinált Ausztráliában, az túl sok volt és büntetni kellett. Ennek ellenére úgy vélem, meg kell vizsgálnunk pár dolgot a büntetés kapcsán.”

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

„Ha olyan helyzetbe kerülsz, mint Fernando, csak két pozíciót veszítesz. Mindig is úgy gondoltam, hogy a helyezésekkel büntetni igazságosabb, mert mindegy, milyen versenyhelyzetben vagy, olyan büntetést fogsz kapni ezzel, amilyet szántak neked. Az időbüntetéssel ezzel szemben minden a versenyhelyzettől függ.”

Sergio Pérez szerint sem volt kétséges, hogy Alonsónak büntetés járt. Már csak arra kíváncsi, mi lesz a legközelebbi ilyen esetnél. „Én úgy látom, hogy ez egyértelműen túlment a határon. Egy kissé felesleges volt. Legjobban viszont attól tartok, hogy a következő hétvégén látunk egy újabb esetet, és semmi sem fog történni. Nehéz tartani a következetességet a büntetésekkel. Ha egy ilyen balesetet büntetnek, akkor minden egyes hétvégén büntetést kell érte adni.”

Alonso kapcsán hozzátette: „Mind tudjuk, hogy mi elfogadható, mi fér bele. Fernando mindig alkalmazott efféle trükköket, hogy úgy mondjam, mindig a határokon belül.”

„Fernando egy nagyon agresszív versenyző, de mindig a határon belül. Nagyszerű csatákat vívtam vele. Ő az egyik a versenyzők közül, akiben a legjobban bízom. De meg kell mondjam, ez most túlságosan sok volt, talán túlment a határon.”

Akik szerint a büntetés a gond, nem Alonso taktikája

Több versenyző eközben nem Alonso manővereiben, hanem a következményekben látta a problémát. Lando Norris egyfelől rámutatott, hogy Russellt nem érhette volna váratlanul Alonso lassítása, másfelől nem tartja helyesnek, hogy egy ilyen taktikázás után az FIA közbeszólt.

„Nem kellett volna büntetni. Amit Fernando csinált. Furcsa volt, mondhatni, extrém. De nem gondolnám, hogy akár csak közelében lett volna annak, hogy féktesztelésként emlegessük. Fékezett és lefelé váltott? Nem ismerem a pontos részleteket. Mindenképpen büntetést kellett kapnia? Nem! George-nak véleményem szerint látnia kellett volna, hogy ez fog következni. George-nak volt ideje észlelni, hogy mi lesz.”

Lando Norris (Fotó: XPB Images)

„Mindig nehezebb, amikor benne vagy egy ilyen helyzetben, és ezért sem szeretem kommentálni az ilyeneket.”

„De ez nem volt féktesztelés. Egyszerűen csak próbált nagyon okosan játszani. Fernando már csak Fernando volt. Próbálta meglepni vele. Nem volt agresszív. Nem arról volt szó, hogy egy méterrel előtte állt meg. Vagy száz méterrel előrébb volt, lassított, és George-ot meglepte a nagy tempókülönbség, amivel utolérte. De azt mondanám, még csak a közelében sem volt a büntetésnek.”

A mclarenes szerint egy versenyen vannak ennél extrémebb és veszélyesebb helyzetek is. „Rosszabb az első kanyar a rajt után. Akkor nem tudod, hogy ki mikor fog fékezni, de reagálnod kell, amint fékeznek, neked is fékezned kell. Szerintem ez rosszabb helyzet annál, ami itt történt, csak a végkimenetele sokkal rosszabb volt, mint az első kanyarokban történő dolgoknak szokott. Biztosra veszem, hogy sok kérdésünk lesz a versenyzői eligazításon.”

Csapattársa, Oscar Piastri szintén feleslegesnek tartotta az FIA büntetését. „Nem értem, miért adnak valakinek büntetést azért, mert zavarossá tette a levegőt más előtt. Egy kissé meglepett a büntetés” – kommentált.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

Valtteri Bottas szerint a döntés rossz üzenettel bír. „Még mindig úgy vélem, hogy nem kellett volna ennyire szigorú büntetést adni érte. Az efféle büntetés szerintem kissé kemény, mivel úgy vélem, ezek után a versenyzők a jövőben majd félnek így játszadozni.”

Alonso csapattársa, Lance Stroll keményebben fogalmazott.

„Én nevetségesnek találtam, hogy őszinte legyek. Nem gondolnám, hogy bármi hülyeséget csinált volna, csak felkészült a kanyarkigyorsításra. Áthajtásos büntetést kapni egy ilyen balesetért, amiben még csak ütközés sem történt, semmilyen kontaktus nem volt az autók között…”

„Egyáltalán nem értettem. Szerintem ez a büntetés összességében egy vicc volt. Hol húzod meg a határt a feleslegesen lassú vezetés és az egyszerű taktikusság között?” – tette fel a kérdést az Aston Martin kanadai versenyzője.

A fentiek alapján az ügyben is nehéz meghúzni a határt. A mezőny megosztott Alonso büntetése ügyében, és a jelek szerint bőven lesz mit átbeszélniük pénteken a versenyigazgatóval…

További tartalmak