Musorujsag
Élő Eredmények

Komoly gondok a 2026-os F1-es autók aktív aerodinamikájával – változtatni kell

Komoly gondok a 2026-os F1-es autók aktív aerodinamikájával – változtatni kell

Autosport
Aggasztó eredményeket hoztak a szimulációk, fordulat állhat be a Forma–1 2026-re szánt autóinak aktív aerodinamikájára vonatkozó szabálytervekben.

Még a mostani és a következő szezon van hátra a Forma–1 aktuális szabályrendszeréből, aztán következik egy újabb átfogó megújulás. A 2026-os új szabályokat az erőforrások megújulása formálja. Az F1 két év múlva a környezettudatosság jegyében nagyjából duplájára növeli az erőforrás elektromos oldalának teljesítményét, miközben átáll szintetikus üzemanyagokra.

Mivel e változások a tömeg és a teljesítmény szempontjából is negatív hatásúak lehetnek, ezt ellensúlyozandó az F1 és az FIA új, az eddiginél kisebb méretű és légellenállású autók bevezetésén dolgozik. Ennek jegyében szeretnének élni az aktív aerodinamika lehetőségeivel: hogy ne legyen sokkal lassabb a tempó a mainál, a kanyarokban a versenyzők meredek szárnyakkal, nagy leszorítóerővel mennének, az egyenesekben viszont menet közben laposabbra állítanák a légterelőket, hogy növeljék a végsebességet.

Több csapatnak és versenyzőnek is vannak kétségei afelől, hogy ezek a szabályok működni fognak. A Red Bull tavaly az új erőforrások kapcsán figyelmeztetett: kezdeti szimulációik alapján még az is előfordulhat, hogy Monzában a hosszú célegyenesben lefelé kell majd váltaniuk a versenyzőknek, mert így hatékonyabb lesz, mint padlógázzal menni és nem visszanyerni a kellő mennyiségű energiát.

Carlos Sainz és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Miközben az F1 és az FIA szakemberei eddig alaptalannak nevezték az efféle aggályokat, az Autosport beszámolója szerint felmerültek komoly gondok a 2026-ra szánt autódizájnnal – igaz, teljesen más jellegűek, az aerodinamikával kapcsolatosak.

A szaklap kiemelte, a jelenlegi autóverziót, amit „Fangio” néven emlegetnek, a csapatok már tesztelték a szimulációs eszközeikkel, és kiderült, hogy amikor a hátsó szárnyat a legkisebb légellenállásra állították, a motor pedig maximális teljesítményen üzemelt, az autó szinte vezethetetlenné vált. Versenyzők pördültek meg az egyenesekben, illetve képtelenek voltak akár csak kis mértékben is kanyarodni a kigyorsításkor anélkül, hogy megindult volna az autó hátulja.

Az aktív aerodinamika ezen verziója a lap szerint háromszor akkora hatást fejtett ki az autóra, mint a jelenlegi DRS felnyitása. „Egy bennfentes azt mondta, az egyetlen mód az autó megforgásának megakadályozására a konzervatív vezetés volt, aminél annyival rosszabb köridőket értek el, hogy lassabbak lettek a jelenlegi Forma–2-es autóknál” – írta a lap.

E problémára reagálva az FIA szakemberei arra jutottak, hogy a hátsó szárny kialakításával önmagában nem lehet megoldani a problémát, ezért változtatni kell az eredeti szabályterveken, és az első és a hátsó szárnyakat egyszerre kell mozgatniuk, hogy elkerüljék az aerodinamikai egyensúly drámai változásait.

A verseny rajtja (Fotó: XPB)

Az FIA célja, hogy idén júniusig elkészüljenek a 2026-os autókra vonatkozó szabályok. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner örömmel látja, hogy a szövetség végre hallgat rájuk (ti. a csapatokra) a felmerülő buktatók kapcsán.

„Történt némi előrelépés. Az FIA számításba vette bizonyos visszajelzéseinket, és változtatott bizonyos dolgokon. Várjuk a karosszériára vonatkozó szabályokat, ami meghatározó lesz a 2026-os csomag és az új erőforrásokkal való összhang szempontjából”

– nyilatkozta Horner, aki szerint fontos lenne mielőbb döntésre jutni.

A szimulációs problémák kapcsán elmondta: „A szabályok mindenki számára ugyanolyanok. A lényeg, hogy hogyan alkalmazod és ülteted át őket a gyakorlatba. Nem gondolnám, hogy bármilyen szabályoktól félnünk kéne, mindenki ugyanonnan indul. Amint véglegesítik őket, kétségem sincs afelől, hogy rá fogunk lelni a szabályokkal kapcsolatos problémákra. Ez tehát nem más, mint bármely másik szabályváltozás esetében.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak