Musorujsag
Élő Eredmények

Sajtó: Eladhatja a Renault az Alpine mélyponton lévő F1-es csapatát

Sajtó: Eladhatja a Renault az Alpine mélyponton lévő F1-es csapatát

Motorsport
Története leggyengébb évkezdése után beindultak a találgatások arról, hogy a Renault kihátrálna az Alpine F1-es csapata mögül, és eladná azt. Kikötéseik azonban jelenthetnek akadályt…

Sok néven futott már a Forma–1-ben Enstone csapata, ám 1985 óta sosem kezdte annyira gyengén a szezont, mint idén. Négy verseny után továbbra is pontok nélkül áll a kék csapat, a legjobb helyezését pedig egy dzsiddai és egy melbourne-i 13. hely jelenti.

Ha végignézünk a csapat történetén, legutóbb a Renault gyári visszatérésének évében, 2016-ban fordult elő velük, hogy három verseny után még pont nélkül álltak, ám abban az évben egyfelől egy 11. hely jelentette az addigi legjobbjukat, másfelől a negyedik hétvégén összejött nekik a pontszerzés egy 7. hellyel.

Ha még messzebbre megyünk, bármilyen néven futott, a csapat nem volt még ennyire sikertelen, sem Lotusként, sem Renault-ként, sem Benettonként. A legutóbbi ennél rosszabb évnyitójukat 1985-ben Tolemanként élték át, igaz, az is sajátos volt, hiszen az év első három versenyét nem teljesítették, és utána hét nagydíjon át csak egy autóval versenyeztek, amely mindig kiesett.

Pierre Gasly (Fotó: XPB)

Hogy nehéz lesz az évkezdésük, arra már a téli autóbemutatójukon figyelmeztettek, Bruno Famin csapatfőnök azonban Ausztráliában elismerte, őket is sokkolta, hogy ennyire mélyről indultak. Az Alpine kapcsán a teszten megmutatkozó gyengélkedésüket látva korán találgatni kezdtek arról, milyen hatással lesz mindez a csapat jövőjére. Az Alpine a Renault támogatását élvező gyári csapat, és alaptétel az F1-ben, hogy az imázsrombolás és a pénzégetés miatt gyári csapatok nem engedhetnek meg maguknak hosszú távú látványos szenvedést, annak rendszerint kivonulás a vége.

Máris hallani találgatásokat arról, hogy a Renault ezt a drasztikus lépést. Az olasz Motorsport „az elmúlt hetekben gyűjtött információira” hivatkozva azt írta, a csapat eladásának bármilyen formája egy lehetőség lehet azzal a feltétellel, hogy az új tulajdonos a folytatásban a belátható jövőn belül továbbra is a Renault hibrid erőforrásait használja.

Hogy a Renault elnökének, Luca de Meónak milyen ambíciói vannak az F1-es csapattal, az könnyen kitalálható. 2023-ban az első három csapathoz való közelkerülést tűzték ki célul a szezonrajt előtt, és miután a közelébe sem kerültek ennek év elején, megindult a nagy tisztogatás a márkánál. Előbb Laurent Rossi márkaelnöknek kellett távoznia, aztán Otmar Szafnauer csapatfőnök és Alan Permane sportigazgató is vehette a kalapját, miután úgy vélekedtek, hogy nincs reális lehetőség a rövid távú felemelkedésre, és nem reális gyors sikereket várni a csapattól.

Hogy repedeznek a falak Enstone-ban, annak idén is láthattuk jeleit: a közelmúltban két kulcsfigura, a technikai igazgató Matt Harmann és az aerodinamikai vezető, Dirk de Beer is távozott, és egy új struktúrát alakítottak ki a technikai oldalon. Miközben ezt a lépést az idei autó félresikerülése megalapozottnak mutatja, a hírek szerint vannak, akik szó szerint menekülnének a süllyedő hajóról…

Esteban Ocon és Pierre Gasly (Fotó: XPB)

Érdeklődő minden bizonnyal lenne az Alpine iránt. A gárda értéke a jelenlegi helyzetben alacsonyabb, az F1-be pedig sokan próbálnak bejutni mostanság, kezdve Michael Andrettivel, aki korábban éppen a Renault-val kötött motorbeszállítói előmegállapodást formálódó, de az F1-be végül fel nem vett csapatával.

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az Oe24 portálnak nyilatkozva az RB-csapat lehetséges eladásáról szóló pletyka kapcsán megerősítette, esetükben is „sok érdeklődő van”.

A Motorsport megjegyzi, tulajdonosjelölteket aligha lesz nehéz találni, nagyobb kérdés, mi lesz a Renault F1-es motorgyárával.

„A szuzukai paddockban gyűjtött információink szerint az eladás egyik feltétele az a kikötés, hogy meghatározott szezonon keresztül továbbra is a Renault erőforrását kell használni, állítólag 2029-ig. Ez biztosítaná a motormérnökök csoportjának a jövőjét, akik már dolgoznak a 2026-os új, turbóhibrid erőforráson”

– írták.

Mostanság a Renault-motor sem számít valami vonzónak, hiszen jelenleg le vannak maradva a másik három gyártótól. Ez persze az új szabályokkal változhat, ám mint arra a Motorsport rámutatott, egyes érdeklődők talán saját motorpartneri megállapodásokkal érkeznének az F1-be, és esetükben ez a kikötés csak akadályt jelentene. Andrettiék például a Cadillackel kötöttek egyezséget, és a General Motors 2028-tól szeretne beszállni gyártóként az F1-be.

FIRSS: A Motorsport hírének megjelentése után a Planet F1 című portál munkatársa kért állásfoglalást az Alpine-tól. Közleményükben jelezték, alaptalanok az eladásról szóló feltételezések. „A pletykák és hírek arról, hogy a csapat eladó, tévesek. A csapat határozottan nem eladó” – közölte a gárda szóvivője.

Borítókép: Pierre Gasly (Fotó: XPB)

További tartalmak