Musorujsag
Élő Eredmények

Elhunyt az Ayrton Sennát F1-be hozó Toleman-csapat alapítója

Elhunyt az Ayrton Sennát F1-be hozó Toleman-csapat alapítója

Boyutca, Racefans
Hosszan tartó súlyos betegség után elhunyt a többek között Ayrton Sennát a Forma–1-be hozó, a mai Alpine-csapat alapjait jelentő Toleman-istálló névadó alapítója, Ted Toleman.

Egy korábbi csapatalapítóját gyászolja a Forma–1. Szerdán életének 86. évében elhunyt Norman Edward „Ted” Toleman, az 1981-ben alapított F1-es Toleman-csapat alapítója. Gárdája, amely összese 57 F1-es versenyen indult, többek között arról nevezetes, hogy Ayrton Senna első F1-es csapata volt, amely a brazillal majdnem megnyerte az eső miatt félbeszakított 1984-es Monacói Nagydíjat. Emellett a Tolemannél debütált az F1-ben Derek Warwick és Stefan Johansson is, továbbá olyan szakemberek pályafutása is velük indult az F1-ben, mint a bajnokság egyik legsikeresebb tervezőjének számító Rory Byrne és az F1-et ma már technikai vezetőként szolgáló Pat Symonds.

A brit Ted Toleman az apja által 1926-ban alapított szállítmányozással foglalkozó cég vezetőjeként kezdett a versenyzéssel foglalkozni az 1970-es években. Az autóversenyek mellett motorcsónak-versenyeken is indított csapatot.

A Toleman Motorsport 1977-ben a brit Forma–Ford 2000-es sorozatban indult, később a Forma–2-es szériába is beszálltak, ahol 1980-ban meg is nyerték az Európa-bajnokságot a Ralt karosszérián alapuló, de Rory Byrne által tervezett autójukkal, amit Hart-motor hajtott. Két versenyzőjük Brian Henton és Derek Warwick volt, akik aztán az F1-es debütáláskor is velük maradtak.

Toleman a sikerük után úgy döntött, csapatával 1981-től nevez az F1-es világbajnokságba: saját autóval és a Hart F2-es motorjára épülő saját turbómotorral. A kezdés döcögős volt, autójuk megbízhatatlan, túlsúlyos, motorjuk gyenge volt, így egészen a szeptemberi Olasz Nagydíjig nem tudták kvalifikálni magukat a versenyre. Monzában egy 10. hely jelentette az első eredményüket, ezen kívül csak egy futamon tudtak még rajthoz állni, az Las Vegas-in, amit Warwick feladott.

Derek Warwick 1980-ban a Toleman F2-es autójával (Fotó: XPB)

Az áttörést az 1983-as év hozta el. Első pontjukat Zandvoortban szerezték (4. hely), és további 5 pontszerzésük volt abban az évben, így 10 ponttal a 9. helyen zárták a konstruktőri bajnokságot, akkor már Derek Warwickkal és Teo Fabival.

1984-ben Ayrton Senna újoncként velük mutatkozott be, és Monacóban egy félbeszakított esős versenyen egy csodagyőzelem felé száguldott, amikor idő előtt, piros zászlóval leintették a futamot. A brazil 2. helyezése a Toleman első dobogóját és fennállása legjobb eredményét jelentette. Ezt egy silverstone-i és egy portugáliai harmadik hely követte még a későbbi világbajnok részéről.

Az 1984-es szezont a 7. helyen zárták a bajnokságban.

A Toleman ezt követően még egy szezont teljesített az F1-ben, 1985-ben az első három versenyt kihagyták, mert nem volt gumibeszállítójuk, a következő hét hétvégén csak egy autójuk kvalifikálta magát a versenyre, de rendre kiesett.

Az idény végén főszponzoruk, a Benetton vásárolta fel a csapatot, melyből 1992-re futamgyőztes gárda vált az olasz divatcég vezetésével, 1994-ben és 1995-ben pedig Michael Schumacherrel világbajnokságot nyertek. A gárda sikereiben kulcsszerepet vállalt két alapító tag: Rory Byrne tervezőként, Pat Symonds Schumacher versenymérnökeként.

Ayrton Senna az 1984-es Monacói Nagydíjon a Tolemannel (Fotó: XPB)

A két szakember később nagy karriert futott be, Byrne Schumachert követve 1997-ben a Ferrarihoz csatlakozott, ahol további 6 konstruktőri és 5 egyéni bajnoki címet nyert autóival. Symonds a Benetton utódjánál, a Renault-nál 2005-ben és 2006-ban nyert további két bajnokságot Fernando Alonsóval, manapság pedig az F1 technikai csapatának vezetője, aki a 2022-es F1-es autók fejlesztését vezényelte le.

A Toleman csapatából létrejött Benetton 1986 és 2002 között versenyzett az F1-ben, ezt követően gyári Renault-csapattá alakultak, majd a 2009-es kivonulás után Lotus néven folytatták 2015-ig. A Renault 2016-ban vásárolta vissza a gárdát, amely 2021 óta fut Alpine néven.

Ted Toleman csapata eladása után is szerepet vállalt a motorsportban, 2010-ben a Toleman Motorsporton keresztül a Mini Challenge nevű ausztrál túraautós sorozatban is érdekelt volt, emellett motorcsónak-versenyeken is részt vett. Ő volt a kapitánya a Richard Brenson-féle Virgin Atlantic Challenger hajónak, amit az Atlanti-óceán rekordidő alatti átszelésére terveztek, de ami 1985-ben a New York-i cél közelében elsüllyedt. A balesetet Toleman kisebb sérülésekkel megúszta.

A Forma–1 nevében Stefano Domenicali elnök-vezérigazgató fejezte ki részvétét Toleman halála kapcsán.

„Szomorúan értesültem arról, hogy Ted Toleman elhunyt. Nagyon sokat tett a Forma–1-ért, az eredményei, az öröksége mindig a történelmünk része marad. Gondolatban a családdal és a barátaival vagyunk ezekben a nehéz pillanatokban”

– közölte az olasz.

A Toleman-csapat történetéről pár éve a Sky Sportsnak egy rövidebb filmet készítő korábbi versenyző, Martin Brundle Toleman halálhírére reagálva azt írta: „Az F1 azon független évei nagyszerűek voltak. Kockázatvállalással, ambíciókkal és a győzelem iránti elhivatottsággal törtek ki az unalmas, régi józan ész világából.”

Borítókép: Ayrton Senna, Toleman, 1984 (Fotó: XPB)

További tartalmak