Musorujsag
Élő Eredmények

Verstappen a 2026-os autókról: Nem tudom, az F1-nek ebbe az irányba kell-e mennie…

Verstappen a 2026-os autókról: Nem tudom, az F1-nek ebbe az irányba kell-e mennie…

F1
Rossz irányba tart a Forma–1? Max Verstappen továbbra sincs meggyőződve arról, hogy a királykategóriának olyan autókra van szüksége, amilyeneket 2026-ra tervezget a sorozat.

A mostani mellett még a 2025-ös évben maradnak változatlanok a technikai szabályok, aztán következik a Forma–1 újabb nagy megújulása. 2026-tól az új motorgyártók bevonzása érdekében új motorformula lép életbe. Az erőforrásból kiveszik a problémás és költséges MGU-H-t, továbbá növelik az elektromos oldal teljesítményét, valamint átállnak szintetikus üzemanyagra.

Az új, környezettudatos motoroknak viszont van ára. A nagyobb elektromos teljesítmény érdekében például 20 kilogramm üzemanyagot csak azért fognak elégetni, hogy fel tudják tölteni az akkumulátorokat, a tömegnövekedést pedig az autók méretének jelentős csökkentésével próbálják fékezni.

Az új motorok miatt van szükség az aktív aerodinamikára, amivel azt szeretnék elérni, hogy se a kanyarokban, se az egyenesekben ne legyen nagy a teljesítményromlás a jelen állapotokhoz képest.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Mindez a kompromisszumok és az áldozatok halmozásának tűnik a zöldebbé válás jegyében, és Max Verstappen továbbra sincs meggyőződve arról, hogy az F1 számára ez a helyes út. Erről a Japán Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján beszélt a 2026-os motorokat és szabályokat már korábban élesen kritizáló címvédő.

„Bizonyos pályákon bizonyos kompromisszumokra lesz szükség annak kapcsán, hol használsz sok energiát a kör során.”

„Ami az aktív aerodinamika lehetőségét illeti, nem tudom, hogy ebbe az irányba kell-e mennünk. Pedig jelenleg úgy fest, ebbe megyünk. Remélem, sikerül mindent tökéletesíteniük, de szerintem a legfontosabb az lenne, hogy lejjebb vigyék az autók tömegét, és ezt próbálják finomítani ahelyett, hogy ezzel a sok eszközzel és trükkel próbálják elősegíteni az előzést és a követést. Kell, hogy legyenek más módok is erre”

– fogalmazott a háromszoros világbajnok.

„Az új motorszabályokkal alighanem szükség van valamire, amivel növelni lehet a végsebességet, és tudod, hogy az akkumulátor mikor áll le az erőleadással. Lesznek pályák, ahol jobban fog működni, és egyes pályákon inkább a határon leszünk.”

„Gyanítom, próbálják cáfolni a kifogásaimat, de 2026-ban majd úgyis kiderül. Én nem igazán gondolok erre túl sokat, mert még sok dolgunk lesz 2026 előtt is. Meglátjuk, hogy tudunk-e javítani rajta egy kicsit” – tette hozzá Verstappen.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Carlos Sainz szerint mindennek az új motorok jelentik az eredőjét. „Ez a motorszabályok következménye: ha sok energiára van szükség az elektromotortól, akkor muszáj aktív aerodinamikát használni ennek ellensúlyozására. És innentől lesz zavaros a helyzet az előzésekkel, az aktív aerodinamikával és azzal, hogyan tedd gyorsabbá az autókat az egyenesekben és tölts kevesebb időt padlógázon.”

A Ferrari versenyzője szerint nem szabad még ítélkezni úgy, hogy nem is véglegesítették az új szabályokat. „Amíg nem próbáljuk ki őket, nem érzem igazságosnak kritizálni a szabályváltozásokat. És az is tény, hogy ezek olyan gyártókat vonzottak be, mint az Audi, szóval nem árt ezt összefüggéseiben nézni.”

A spanyol ugyanakkor egyfajta lehetőséget is lát a 2026-os megújulásban arra, hogy kijavítsák a jelenlegi autók bizonyos hibáit. Sainz már évek óta panaszkodik, hogy a jelenlegi, merevre hangolt és alacsonyra ültetett versenygépek tönkreteszik a versenyzőket.

„Személy szerint a mai autók egyszerűen túl nagyon és túl nehezek. Ha változtathatnék valamin holnaptól, ez lenne az. És a felfüggesztés, ami sok pályán komoly téma lett. Ha az FIA az aktív aerodinamikán gondolkodik, miért nem hozzuk vissza az aktív felfüggesztést, hogy védjük a versenyzők hátát és a saját egészségünket, valamint a biztonságot bizonyos pályákon?”

„Világos, hogy jelenleg túl sok mindent kérnek a pályáktól és a szervezőktől. Olyan buckák eltüntetését, amiket 2021-ben meg sem éreztünk az autókkal. Most ezeken forgunk meg vagy lesz nagy baleset. Ha tehát megkérdeznének, min változtatnék 2026-ra, ezen a téren lenne valami, ami véd bennünket” – mutatott rá Sainz.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: Red Bull/Getty Images)

További tartalmak