Musorujsag
Élő Eredmények

2025-ös versenyzőhelyzet: mit jelent Alonso döntése, és kié a következő lépés?

2025-ös versenyzőhelyzet: mit jelent Alonso döntése, és kié a következő lépés?

Boxutca, Auto Motor und Sport
Ki várhat, és ki nem? Milyen hatása lesz Fernando Alonso bejelentésének? És kié lesz a következő lépés a sakktáblán? A 2025-ös F1-es versenyzőpiaci körkép.

Azok után, hogy a múlt év végén és 2024-re semmi sem változott, 2025-re minden a feje tetejére állhat a Forma–1-ben versenyzőszempontból. Az első nagy bejelentésekre már a szezon rajtja előtt sor került. Charles Leclerc és Lando Norris hosszabbítása még kevésbé jelentett meglepetést, Lewis Hamilton Ferrarival kötött megállapodása viszont igazi bombahírnek számított.

A következő dominót most Fernando Alonso döntötte el, aki csütörtökön közölte, hogy legalább 2026 végéig az Aston Martinnal folytatja a versenyzést.

A kétszeres világbajnok elköteleződésével még mindig csak nyolc 2025-ös ülés talált gazdára, és ez ráadásul csak a papírforma. Teljesnek csak két csapat felállása mondható, a Ferrarié és a McLarené. Az Alpine-nak, a Visa Cash App RB-nek, a Saubernek és a Haasnak eközben egyelőre egy versenyzője sincs még a jövő évre.

Charles Leclerc és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Csapatok és versenyzők (a szerződésük időtartama) 2025-re:

Red Bull: Max Verstappen (2028)

Mercedes: George Russell (legalább 2025)

Ferrari: Charles Leclerc (legalább 2026), Lewis Hamilton (legalább 2026)

McLaren: Lando Norris (legalább 2026), Oscar Piastri (2026)

Aston Martin: Fernando Alonso (2026)

Williams: Alexander Albon (2025)

Alonso hosszabbításával egy versenyzőpiaci főszereplő vált ki a székfoglaló játékból. A spanyolt eddig az Aston Martin mellett a Red Bull és a Mercedes potenciális jelöltjeként emlegették – a jelek szerint hiába.

 

Verstappenre és a Red Bullra várva

2025-re továbbra is e két csapat ülése a legvonzóbb. Míg a Mercedesnél Lewis Hamilton utódját keresik, a Red Bullnál a találgatások szerint akár képlékenyebb is lehet a helyzet. Ami biztos: Sergio Pérez szerződése év végén lejár, és az ő üléséért zajlik egy versenyfutás. Emellett a Max Verstappen idő előtti távozásáról szóló találgatásoknak sincs még vége, noha mind a holland, mint csapata cáfolja, hogy fennáll a korai szakítás lehetősége.

Verstappen úgy tartja sakkban a piacot, hogy papíron nem is résztvevője annak.A címvédő már jelezte, szívesen maradna a Red Bull-lal, ám feltétele, hogy minden maradjon a régiben. Erre viszont nincs garancia.

A bikás cégnél a thaiföldi többségi tulajdonos, Chalerm Yoovidhya a hírek szerint átvette a hatalmat, még annak lehetősége is fennáll, hogy Ausztriából Dubajba költöztesse a cég központját. Christian Horner csapatfőnök élvezi a teljes támogatását, így egyelőre úgy fest, olyan pozícióban van, milyenben még sosem: Helmut Marko tanácsadó nélkül hozhat döntéseket, a belátása szerint.

Max Verstappen és Christian Horner (Fotó: XPB)

Verstappen jövőjét leginkább az befolyásolhatja, Horner milyen mértékben szándékozik élni ezen új helyzet lehetőségeivel. A Red Bull eddig Markón keresztül volt a Verstappen-tábor csapata, az osztráknak köszönhetően volt nagy befolyásuk, így bármi, amit Horner ellenük tesz, növelheti a szakítás esélyét.

A Red Bull Szuzukában egyértelművé tette, nem akarja elhamarkodni a döntését Pérez és az ülése kapcsán. Talán azért sem, mert Verstappen folytatása ennek kapcsán is meghatározó lehet. Nem mindegy tudniillik, hogy egy csapattársat kell keresniük, aki kitölti a hézagot a nyerőgépük mellett, vagy egy új vezért. És az sem mindegy, milyen helyzetet szánnak Verstappennek a folytatásban: továbbra is kiváltságost, vagy mellé akarnak ültetni valakit, aki „egyenlőbb”, és jobban megdolgoztatja őt.

 

Három ok, amiért a Mercedesnek nem sietős

Egyelőre kérdés, milyen irányt vesz a Red Bull, és ez egy érv a Mercedes számára is amellett, hogy szintén kivárásra játsszon. Toto Wolff csapatfőnök nem titkolta, szívesen alkalmazná Verstappent, ha erre nyílna esélye, jelen állás szerint azonban nem úgy néz ki, hogy nyílik.

A csillagosoknak ráadásul van még egy problémája: bármennyire is jó távlati lehetőségeket tudnak kínálni a háromszoros világbajnoknak, a jelenlegi formájuk nem teszi őket túl vonzó opcióvá. És ilyen szempontból is időre van szükségük: máról holnapra aligha válnak versenyképesebbé, a 2026-os erős motor pedig egyelőre csak egy ígéret, ami önmagában még nem tesz bajnokká egy szívóhatású autókat nem értő csapatot…

Toto Wolff (Fotó: XPB)

A harmadik szempont, ami miatt a Mercedesnek szüksége van időre, a saját nevelésű tehetsége, Andrea Kimi Antonelli, aki 17 évesen, Forma–2-es újoncként még nem tett eleget ahhoz, hogy csak úgy egyből az autójukba ültessék, de akit tartanak akkora tehetségnek, hogy komolyan fontolgassák az autójukba ültetését, amennyiben sikerül eloszlatnia bizonyos kétségeiket.

Wolff nyilatkozatai, de már Hamilton meglepő távozása is arra utaló jel, hogy a Mercedesnek Antonelli a legkomolyabb opciója, hogy 2026-ban talán eleve neki szánták volna az egyik ülésüket, és most csak azért bizonytalanok, mert az előléptetésnek egy évvel a tervezettnél korábban kéne jönnie.

 

Sainz határidők és lehetőségek között?

Miközben a Red Bullnak és a Mercedesnek tehát oka van lassítani a folyamatokat, a hírek szerint Fernando Alonsónak és Carlos Sainznak ez nem vágott egybe az elképzeléseivel. Az Auto Motor und Sport szerint előbbi versenyzőnek az Aston Martin szabott egy határidőt, és talán ezzel magyarázható, hogy a kétszeres világbajnok most kihangsúlyozta, ő nem akart függeni senki döntésétől, sem másokra várni.

Sainz ezzel szemben Szuzukában kimondta, mások lépése és helyzete is hatással lesz a saját sorsának alakulására. Egy határidő ugyanakkor őt is szoríthat.

Az Audinak ő számít az első számú jelöltjének. Andreas Seidl ügyvezető igazgató már dolgozott együtt vele a McLarennél, tudja, mire fizetne be a spanyollal, ám nem várna sokat rá: ha nem dönt mielőbb, más opciók után nézhet.

Hogy az Audi nyomást próbál gyakorolni a piacra, azt Helmut Marko is megerősítette. Sergio Pérez talán éppen Alonso és Sainz helyzetére gondolva merte kijelenteni Szuzukában, hogy „egy hónapon belül” tudni fogja, hogyan alakul a saját sorsa?

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Az Auto Motor und Sport szerint az Audi Sainz mellett Nico Hülkenberget szemelte ki. A Sauber már tavaly puhatolózott a németnél, akit akkor viszont még kötött a szerződése a Haashoz. Ha rutinos versenyzőt akar, rajta kívül Pérez is esélyes lehet a az Audinál, ahogy talán az Alpine párosa, Esteban Ocon és Pierre Gasly is, akik számára egyre kevésbé tűnik vonzónak az erősen dadogó enstone-i projekt.

Sainz számára eközben az Audi jelentheti a legnagyobb bizonytalanságot: nem tudhatja, milyen helyzetből indulnak a németek 2026-ban, csak azt láthatja, hogy a Sauberrel nagyon mélyről kellene nagyon gyorsan magasra emelkedniük. A Red Bull ezzel szemben 2025-re nagyszerű kilátásokat kínálna, 2026-ra viszont a motorprogram körüli kérdőjelek miatt bizonytalan lehet a távlati jövő. A Mercedesnél eközben 2025 nem tűnik túl kecsegtetőnek, de a 2026-os szabályváltozások reményt adhatnak arra, hogy a csillagosok újra nyerő csapattá válnak.

Audi F1 koncepció autó (Fotó: AUDI AG)

Úgy tűnik, minden, ami a mezőny második felében fog történni, az említett szereplők lépéseitől függ. Vagy legalábbis sok minden. Ha például a Haas a Ferrarival megegyezve biztosítana egy ülést Oliver Bearmannek, azt a nagyok játékától függetlenül megteheti.

Fernando Alonso már elkötelezte magát, most az a kérdés, ki lesz a következő. A jövője rendezését már sürgető Sainz? Vagy valamilyen újabb váratlan fordulatnak kell jönnie ahhoz, hogy minden mozgásba lendüljön?

Papíron 12 ülés még kiadó 2025-re, és az Aston Martin kiszállásával (bár Lance Stroll helyzete teljesen homályos) együtt is van még legalább két hely élcsapatoknál. A keringő még csak ezután fog begyorsulni…

Borítókép: Fotó: Aston Martin

További tartalmak