Musorujsag
Élő Eredmények

Dupla pontszám, felezett hátrány: a Ferrari a fejlesztéseivel megérkezhet a Red Bullra?

Dupla pontszám, felezett hátrány: a Ferrari a fejlesztéseivel megérkezhet a Red Bullra?

Boxutca, Formu1a.uno, Motorsport Week, F1
A fejlesztési versenyben győzné le előbb a Ferrari a Red Bullt, hogy aztán a pályán is megszorongathassa. A 2024-es év eddigi statisztikái alapján lehet reális esélyük a felzárkózásra.

A Red Bull szempontjából úgy kezdődött a 2024-es F1-es szezon, ahogyan a 2023-as befejeződött: dominanciával. Max Verstappen valamennyi versenyét megnyerte, amin célba ért idén, mégpedig mindegyiket meggyőző fölénnyel. Az egy kakukktojást az Ausztrál Nagydíj jelenti, ahol fékhiba miatt kiesett.

A Ferrari szemszögéből nézve kicsit más az összkép. Bizonyos szempontból ők is ott folytatták, ahol tavaly abbahagyták, hiszen már a múlt év végén stabilizálták a feljavult formájukat, és sok versenyen a Red Bull első számú üldözői voltak. Idén azonban ahhoz képest is szintet léptek, és még közelebb kerültek a Red Bullhoz, miközben a Mercedestől és a McLarentől is megléptek.

Frédéric Vasseur csapatfőnök elégedetten látja ezt, és jelezte, így kell folytatniuk, és nyomást kell végre gyakorolniuk a bikásokra. „Az előző évhez képest előreléptünk a gyors kanyarokban, és Szuzuka erre remek példával szolgált” – mondta két hete Carlos Sainz 3. és Charles Leclerc 4. helyezése után.

„Összességében úgy érzem, hogy tavalyi utolsó négy versenyen és az idei első négy versenyen is szép előrelépést tettünk. Nyilván még mindig le vagyunk maradva egy kicsivel, de a célunk nyomás alá helyezni a Red Bullt, mert nyomás alatt több hibát vét az ember”

– mondta a francia.

A Ferrarinak a Red Bull-győzelmek árnyékában is van oka az elégedettségre négy verseny után. A számok alátámasztják Vasseurék nyilatkozatait.

Különösen a 2023-as évkezdéshez képest éles a kontraszt. Ha a tabellára pillantunk, a Ferrarinak négy verseny után csaknem kétszer annyi pontja van, mint egy éve. 2023-ban 62 egységet gyűjtöttek, idén 120-nál tartanak. És ezt még meg is lehet csillagozni, hiszen ha Szaúd-Arábiában Carlos Sainz nem dől ki, és nem egy újonc, Oliver Bearman vezeti az autóját, vélhetően előrébb végeznek a 7. helynél, vagyis több pontjuk lehetne ennél.

x

A Ferrari ügyvezető igazgatója, Benedetto Vigna rámutatott: „Jobban kezdtük az évet, mint tavaly, de még mindig van teendőnk, és mindig lesz is. A csapatnak tavaly ilyenkor csak egy dobogós helyezése volt, és egész évben csak egyetlen győzelme.” Idén négy dobogónál és egy győzelemnél tartanak négy verseny után.

A tavalyi gyenge pontot a versenyteljesítmény, a gumikezelés jelentette, és a gyors kanyaros teljesítményhez hasonlóan e téren is egyértelmű a javulás. Vasseur futamok óta hangoztatja, hogy megfelezték az előző évi lemaradásukat, és ez igaz is.

Ha az összevethető három helyszínt nézzük, a Ferrari átlagban 50,51%-ot faragott a múlt évi hátrányából, a legtöbbet a gyors Szuzukában, ahol nem egy éve, hanem tavaly ősszel, vagyis már 2023-ban is a feljavított autójukkal versenyeztek.

Ausztrália két okból maradt ki az összevetésből: egyfelől idén a Ferrari nyert, Max Verstappen pedig kiesett, másfelől tavaly a piros zászlós kavarodás miatt nem volt mérvadó Carlos Sainz célban mért 6,5 másodperces lemaradása.

A Ferrari lemaradása a Red Bull-lal szemben 2023-ban és 2024-ben:

2023 2024 Különbség
Bahreini Nagydíj 48,052 mp 25,110 mp 22,942 mp
Szaúd-arábiai Nagydíj 35,876 mp 18,639 mp 17,237 mp
Japán Nagydíj 43,998 mp 20,866 mp 23,132 mp

 

Az eddigi fejlesztési ütemben bízva

E számokat látva Charles Leclerc az utóbbi hetekben nem véletlenül hangoztatta, hogy az elmúlt fél évben a Ferrari érte el a legnagyobb fejlődést a csapatok közül. És éppen erre alapoznak, amikor azt mondják, hogy még idén utolérnék a Red Bullt.

„Világos, hogy javulnunk kell. A csomag egészét kell gyorsabbá tennünk” – mondta Leclerc. „Főleg a versenyeken kell javulnunk, ahol a Red Bull még mindig kiszámíthatóbb autó, különösképpen használt gumikon, mivel a használt gumin általában jobban kiütköznek az autó gyengeségei. Az időmérőn, friss gumikkal egészen közel vagyunk a Red Bullhoz. Egyes pályákon, főleg amelyeken nagy a gumikopás, jobban küszködünk a használt gumikon.”

„Még mindig javítanunk kell a következetességen, és remélhetőleg képesek leszünk akkorát lépni előre, hogy legyőzzük vele a Red Bullt.”

Az első komoly fejlesztéseik a hírek szerint Imolában érkeznek. „Nem mondhatom el, hogy mikor hozunk fejlesztéseket, de azt elmondhatom, hogy a szélcsatornás teszteken alapuló változtatások gyártását próbáljuk felgyorsítani és a lehető legkorábban bevetni őket, mert minél több versenyt nyerünk, annál több pontot is nyerhetünk. Szóval igyekszünk a lehető leghamarabb bevetni őket.”

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Carlos Sainz úgy véli, előbb a fejlesztési versenyben kell legyőzniük a Red Bullt, hogy aztán a pályán is gyakrabban legyőzhessék őket. Szerinte ez az év közepére szintet léphetnek.

„A szezon első harmadában egyértelműen előnyben lesznek – amíg nem vetünk be egy vagy két fejlesztési csomagot, amik lehetővé teszik, hogy folyamatosan harcoljunk ellenük”

– bocsátotta előre Sainz, hogy milyen sokat várnak az újításaiktól.

Hozzátette, a bajnoki csata szempontjából ez talán már késő lesz számukra, de úgy érzi, a folytatásban „több Ausztrália” várhat még rájuk.

Borítókép: Carlos Sainz, Max Verstappen (Fotó: Ferrari)

További tartalmak