Musorujsag
Élő Eredmények

Új menetrenddel jön az év első F1-es sprinthétvégéje – mi változott és mi nem?

Új menetrenddel jön az év első F1-es sprinthétvégéje – mi változott és mi nem?

Boxutca
A hétvégén jön a Forma–1 idei szezonjának első sprintversenye. Korán kell kelni, hogy lássuk. De mi változott 2024-ben?

Négy év kihagyás után ezen a hétvégén visszatér a Forma–1 mezőnye Sanghajba. A sorozat legutóbb 2019-ben versenyzett ott, az aktuális szívóhatású autókkal és a mostani Pirelli-gumikkal még sosem. Ez önmagában is komoly kihívást jelentene a mezőny tagjai számára, ám van nehezítő körülmény is: a Kínai Nagydíj lesz az év első sprintes hétvégéje.

Ahogy a 2021-es bevezetésük óta mindig, a sprintekre vonatkozó szabályok 2024-ben is módosultak az előző évihez képest. A legfőbb változásnak köszönhető, hogy az idény első sprintfutamához korán kell majd felkelnünk…

 

Az új időbeosztás

Azok után, hogy 2023-ban a Forma–1 önálló eseménnyé tette a sprintet a nagydíjhétvégén belül, 2024-ben átrendezték a hétvégi menetrendet. Pénteken az első szabadedzés után immáron nem a vasárnapi rajtfelállásról döntő időmérő következik, hanem a sprintidőmérő, melynek hivatalos nevét „sprintszétlövésről” „sprintkvalifikációra” változtatták az FIA sportszabályzatában. Ez határoz majd a sprintfutam rajtsorrendjéről.

A sprintverseny is új időpontot kapott: szombaton újra a hagyományos időmérő jelenti majd a fő műsorszámot, és a miniverseny csak a felvezetése lesz annak szombat délelőtt/kora délután.

A menetrend ezt követően a megszokottnak mondható: időmérő edzés, aztán vasárnap a verseny.

Fotó: XPB

 

A Kínai Nagydíj menetrendje

A fenti programváltozásnak köszönhetően a sanghaji hétvégén már a hajnali órákban téttel bíró eseményt láthatunk. Az év első sprintfutama helyi idő szerint 11 órakor fog rajtolni, ami az időeltolódás miatt magyar idő szerint 5 órát jelent.

A sprintfutam ezzel a teljes hétvége legkorábban kezdődő eseménye lett, hiszen a pénteki első szabadedzés fél órával később, 5:30-kor fog kezdődni.

Az F1-nek és a szervezőknek nagy mozgásterük nem volt, mivel a sprintfutam után kellő időt kell adni a csapatoknak a szombati időmérő edzésre való felkészülésre. Incidensek esetén így is nehéz helyzetek adódhatnak, főleg akkor, ha a megszokott 30 percnél tovább nyúlik a verseny, mondjuk piros zászlós megszakítás miatt.

A kínai hétvége programja magyar idő szerint (helyi idő):

péntek:

1. szabadedzés – 5:30 (11:30)

sprintidőmérő – 9:30 (15:30)

szombat:

sprintfutam – 5:00 (11:00)

időmérő edzés – 9:00 (15:00)

vasárnap:

verseny – 9:00 (15:00)

 

Változás a parc fermé-szabályokban

Az időrend átalakításához kapcsolódó másik nagy változást a parc fermé-szabályok átalakítása jelenti. Míg az elmúlt években egyetlen szabadedzés után véglegesíteni kellett az autók beállításait a teljes hétvégére, az FIA az ennek kapcsán kapott kritikákra reagálva idén dupla parc fermé-szabályt vezetett be, és lehetőséget biztosított az autók menet közbeni módosítására.

Az első parc fermé-korlátozás a pénteki sprintidőmérő kezdetével lép életbe: onnantól egészen a sprintfutam leintéséig már nem lehet jelentős változtatásokat végrehajtani a versenygépeken, leszámítva a szárnyak állítását és a guminyomás módosítását.

Az első korlátozás a sprintfutam leintése után ér véget. Onnantól a szombati időmérő edzés kezdetéig a csapatok újra változtathatnak az autóikon, amire egy háromórás idősáv áll majd rendelkezésükre a két esemény között.

Ezt követően ismét tilos a változtatás a vasárnapi verseny végéig.

Fotó: XPB

 

Ami maradt a régiben

A sprinthétvégék további alapvető szabályai nem változtak 2023-hoz képest. A pénteki sprintidőmérőt idén is a megszokott háromrészes rendszerben rendezik, rövidebb részekkel: a Q1 12 perces, a Q2 10 perces, a Q3 8 perces. Az első két szakasz végén az öt legrosszabb idővel álló esik ki.

A Q1-ben és a Q2-ben ezúttal is csak egy új szett közepes gumit szabad használni, a Q3-ban pedig egy szett lágy keveréket.

A normál hétvégékhez képest a versenyzők eggyel kevesebb, 13 helyett 12 szett gumival rendelkeznek a három nap során. Ezek közül 2 szett kemény, 4 szett közepes és 6 szett lágy keverék. A köztes esőgumiból 5, az extrém esősből 2 garnitúra áll rendelkezésre.

A sprintfutam idén is 100 kilométeres, a kerékcsere nem kötelező alatta.

A pontrendszer sem változott: az első 8 helyezettnek jár pont, a 8-7-6-5-4-3-2-1-es kiosztás szerint, a győztesé a 8 egység.

 

Hol lesznek sprintversenyek?

Az előző évhez hasonlóan idén is 6 sprintes nagydíjat tart az F1. Kína után máris következik az idei második Miamiban, aztán öt futam kihagyás után Ausztria. A további három sprintversenyt az év hajrájában láthatjuk Austinban, Brazíliában és Katarban.

Sprinthétvégék:

április 19-21. – Kínai Nagydíj

május 3-5. – Miami Nagydíj

június 28-30. – Osztrák Nagydíj

október 18-20. – Amerikai Nagydíj

november 1-3. – Sao Pauló-i Nagydíj

november 29-december 1. – Katari Nagydíj

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak