Musorujsag
Élő Eredmények

Taktikai bakik, elkeseredettség, tanácstalanság: a Mercedes az új Ferrari?

Taktikai bakik, elkeseredettség, tanácstalanság: a Mercedes az új Ferrari?

Servus TV, Sky Sport, Motorsport-Total, Motorsport-Magazin
Nemcsak az autójával, egyes versenyeken is elveszettnek tűnik a Mercedes. Több szakértő is kritizálta őket.

Csak a 7. és a 9. helyen ért célba a csapata, de Toto Wolff szerint ennél azért versenyképesebbek voltak Szuzukában. Látszólag semmit sem változott a helyzetük, a csapatfőnök mégis előrelépésről beszélt. A célban 46 másodperc volt a hátrányuk, de úgy érezte, a második két etapjukon mutatott tempó alapján a dobogóra is lehetett volna esélyük. Efféle ellentmondásokból bőségesen akad mostanság a Mercedes háza táján, és ez megmutatja, mennyire nehéz helyzetben vannak az aktuális szabályrendszer immáron harmadik évében is.

Ami Szuzukát illeti, Wolff az előrelépést abban látta, hogy végre rájöttek, hogy nem korrelációs gondjaik vannak, egyszerűen más területen, más szemléletmóddal kell keresniük a javulást, mint eddig tették. A versenyük kapcsán pedig azért érezte jobbnak a tempójukat a látszatnál, mert a kezdeti egy kiállásos taktikájuk balul sült el. Wolff szerint azzal, hogy próbáltak megspórolni egy kerékcserét a verseny elején, egyszerűen túlóvták a gumikat, túl lassúak voltak, és ezzel maguknak rúgtak öngólt.

Lewis Hamilton és George Russell az első kört követő piros zászlós megszakítás idején a közepes helyett kemény gumit kapott csapatától, hátha ez az extrém taktika távolabbra juttatja őket. Mire világossá vált, hogy ez az út egyáltalán nem járható, két versenyzőjük már azért nem állhatott ki, mert nem nyílt meg a „kiállási ablak”. A boxfal még körökig kint tartotta őket, a nyilvánvaló idővesztés ellenére, hogy ne más autók mögé kelljen visszatérniük a kerékcseréjükről.

 

Egy kétségbeesett csapat elszúrt taktikája

E stratégiájuk több szakértőnek is szemet szúrt. A német Sky Sportnál dolgozó Ralf Schumacher szerint a taktikázás mindent elmond a Mercedesnél uralkodó jelenlegi állapotokról. „Pillanatnyilag zűrzavar van náluk, és szinte kétségbeesettek. Legalábbis ilyen benyomást keltenek” – állapította meg a korábbi versenyző.

Honfitársa, Christian Danner a Servus TV műsorában a csapat helyzete kapcsán kijelentette:

„A Mercedes lett a 2024-es szezon Ferrarija.”

Ez alatt részben azt értette, hogy korábban a Ferrari volt híres a taktikai baklövéseiről, és miközben ma már jól működik az olaszok gépezete, a Mercedesé hasonlóan akadozik, mint korábban az övék.

„Ha van egy autóm, amit nem jó vezetni és nem túl gyors, akkor olyan taktikát választok, ami gyakran teljes butaság lesz. Miért? Mert reménykedem benne, hogy ezzel legalább szerencsésen betalálok” – nevezte lényegében vaktában lövöldözésnek a Mercedes Japán Nagydíjon követett taktikáját.

„Tavaly pontosan ezt csinálta a Ferrari, és ezért akkor egyből ütötték őket. Ők viszont ezt tudatosan tették, mert egyszerűen nem ment másképp. A Mercedes stratégiája viszont más volt. Egy kör után egy kiállásra váltani, ráadásul kemény gumival, és így tovább… Nem kell részleteznem, ez egy kétségbeesett lépés volt. És az efféle dolgok mutatják meg, hogy mennyire lehangolónak tűnik a helyzet jelenleg”

– állapította meg Danner.

Schumacher nem érti, hogy jutott idáig a korábban többek között a stratégiai hatékonyságáról híres csapat. „A csapat jelenleg nem érti, hogyan kéne csinálnia. Láthattuk: a verseny végén kevés üzemanyaggal az autó gyors volt. Hirtelen növelték a tempót, és azt mondták: na igen, valójában már előtte is gyorsabban kellett volna mennünk.”

„Nem értem, hogy a Mercedes ilyen sok szakemberrel és nagyszerű stratégákkal, akikkel mindig is rendelkezett, hogy tudja ilyen rosszul versenybe küldeni a két versenyzőjét, és hogyan várakoztathatják őket. Igazán sok a teendőjük…” – állapította meg.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes/LAT)

A Mercedesnél nem ez volt az első eset az elmúlt szezonokban, amikor bakot lőttek taktikai fronton. Tavaly például Austinban is túl sokáig erőltették az egy kiállást Lewis Hamiltonnal, akinek az elvesztegetett idő nagyon hiányzott aztán a Max Verstappen elleni csatában. De a zandvoorti esőben halogatott kerékcseréjüket is említhetnénk.

 

Már Wolff sem tudja, mit mondjon és tegyen?

A két exversenyző egyformán arra a következtetésre jutott, hogy a taktikai gyengélkedés szoros összefüggésben áll a csapat általános gyengélkedésével. Érdekesség, hogy Carlos Sainz a Ferrari stratégiai javulása kapcsán Szuzukában éppen arra hívta fel a figyelmet, hogy az autójuk versenyképessége mennyire meghatározza, mennyire hatékonyan taktikázik egy csapat.

Danner szerint világos, hogy a Mercedes az autójával és az egész helyzetével elveszettnek tűnik, amit Wolff ellentmondásos nyilatkozatai is bizonyítanak.

„Már Toto Wolff sem igazán tudja, hogy mit kéne mondania. Egyfelől azt mondja, ’rosszak vagyunk’, és dühös volt. Másfelől azt, hogy ’valójában egészen jók voltunk Szuzukában’. Amikor hallottam, mit mondott, arra gondoltam, hogy bizonyára egy másik nagydíjat nézhetett…”

Schumacher megjegyezte: „Toto Wolff helyzete rendkívül kényes és nehéz. Toto alapvetően nincs hozzászokva a vereséghez. Ez logikus, hiszen mindig sikeres volt, és ez most egy új helyzet.”

„A Mercedesnél jelenleg hajszál van a levesben. Látható Toto Wolff reakcióiból is. Én becsülöm és kedvelem őt, de amit most csinálnak, az egy katasztrófa. Néha már azt sem tudják, mit csinálnak. Azt mondják, óvták a gumikat, de túl sokáig óvták. Két autójuk van, és nem értem, miért nem próbálkoztak két különböző stratégiával.”

Toto Wolff (Fotó: XPB)

Schumacher szerint Wolff legfőbb feladata most az, hogy mentse a menthetőt azok után, hogy Hamilton bizalmát nyilvánvalóan elvesztette a csapat. „Az első számú versenyzője elhagyta, mert már nem hitt a csapatban. Ez azt jelenti, hogy ez most számára is egy óriási probléma. Wolffnak most támadnia kell, ügyelni rá, hogy a csapat vonzó maradjon, hogy jó versenyző érkezhessen.”

Danner eközben kiemelte, az osztrák hatásköre sem végtelen. „Megvan a csapata, nekik kell valahogyan boldogulniuk. Van egy technikusi, egy mérnöki csapata, egy aerodinamikai csapata, akikre hagyatkoznia kell. Az autót nem a csapatfőnök készíti. Christian Horner is irányíthat bármit, az autó működik. Totónál pillanatnyilag ez a probléma, és a versenyzői is ezt mondják. Elveszettnek tűnnek” – vélekedett.

A német hozzátette: „Szerintem neki leginkább Niki Lauda hiányzik. Ő el tudná magyarázni, hogy mit kell tenni az adott körülmények között.”

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak