Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: az FIA ejtette az Aston Martin Sainz ellen benyújtott óvását

Hivatalos: az FIA ejtette az Aston Martin Sainz ellen benyújtott óvását

FIA
Nem változott a Kínai Nagydíj időmérő edzésének végeredménye, mivel az FIA nem fogadta be az Aston Martin Carlos Sainz Q2-es leállása és újraindulása kapcsán benyújtott óvását.

Kicsúszott és a falnak koccant Carlos Sainz a Kínai Nagydíj időmérő edzésének második felvonásában. A piros zászlós megszakítást előidéző hibáját azzal korrigálta, hogy hosszú várakozás után újraindította autóját és visszavitte a boxutcába. Ezzel megmenekült a kiesés elől, hiszen egy szárnycsere után vissza tudott térni a pályára, továbbjutott a Q3-ba, ahol a 7. rajtkockát szerezte meg.

Az Aston Martin óvást nyújtott be az FIA-nál az időmérő után. A sportszabályzat azon pontjára hivatkozva tették, amely kimondja, a leálló autók már nem folytathatják az időmérő edzést. A 39.6-os szabálypont alapvetően a külső segítség igénybevételével történő visszatérésekről rendelkezik, ám nem fogalmaz egyértelműen a mostanihoz hasonló esetek szempontjából – ez jelentett támadási alapot a silverstone-i csapat számára.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Az Ason Martin szerint azzal, hogy Sainz piros zászlót előidéző módon megállt a pályán, és csak másfél perc elteltével indult újra, az esete az említett szabálypont hatásköre alá vonható.

Az FIA megállapította, Sainz 15 óra 33 perc 5 másodperckor állt ment a falnak, és 15 óra 34 perc 22 másodperckor indította újra az autóját, külső segítség nélkül. Az FIA versenyirányítása a piros zászlós jelzés kiadásakor a hivatalos rendszerén azt hirdette: „Az 55-ös rajtszámú autó megállt a célegyenesben.” Sainz engedélyt kapott a küzdelem folytatására a szövetségtől.

A meghallgatáson, melyen az FIA együléses bizottságát vezető Nikolasz Tombazisz is részt vett, a bíróság megállapította, a 39.6.os szabálypont szó szerinti értelmezése szerint a megálló autóknak nem szabad engedélyezni, hogy folytassák az edzést.

„Ugyanakkor a számos csapatmenedzser és az FIA által idézett példákból világos, hogy a csapatok és az FIA a múltban nem így alkalmazták ezt a szabályt. Az FIA csapata elmagyarázta: amíg egy autó képes újraindulni és távozni a leállás helyéről észszerű idősávon belül, ez engedélyezhető. A megszokott időt 30 másodperc jelenti, de ez a körülményektől függően változik.”

„A csapatok azt mondták, korábban próbáltak megállapodni arról, mi számít elfogadható időintervallumnak, mielőtt egy autóról kimondják, hogy leállt. Sajnos nem tudtak végső megállapodásra jutni a maximumidő bevezetéséről” – hangsúlyozta az FIA.

Kiemelték, Sainz esetében döntő volt, hogy semmilyen külső segítséget nem kapott az újrainduláshoz.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

 

Mennyi a „túl hosszú” és mit jelent „megállni”?

Az Aston Martin maga is beismerte, hogy voltak már olyan esetek, amelyeknél az FIA nem ragaszkodott a szó szerinti szabályszöveghez, és engedélyezte autók hasonló újraindulását. „Ennek ellenére úgy érezték, hogy ennél az esetnél az 1 perc 17 másodpercig tartó várakozás túl sok volt, ezért nem kellett volna engedélyezni ezt.”

A bíróság ezek után arról tanácskozott, túl hosszú időnek számít-e az 1 perc 17 másodperc. Kiemelték, nincs konkrét iránymutatás e kérdésben, ezért a versenyirányítás belátásai szerint dönthet arról, mi számít túl hosszúnak. „Figyelembe vettünk példákat Kanadából, Monacóból és Bakuból, amikor az autók megálltak, de engedélyt kaptak az edzés folytatására, és utólag egy csapat sem tett panaszt” – írták.

Az Aston azon érvelését sem tudták elfogadni, hogy a versenyirányítás rendszerében az jelent, meg, hogy Sainz „megállt”. Szerintük ez megszokott szóhasználat, amit már Alexander Albon 2022-es kanadai 40 másodperces leállásakor és azt követő újraindulásakor is alkalmaztak, és ami ellen senki sem tett akkor panaszt. A bíróság emiatt nem érzi úgy, hogy a rendszerben használt kifejezés bármit is sugallna arról, hogy a 39.6-os szabálypont hatálya alá eső leállás történt-e.

„A korábbi gyakorlat egyértelmű mintázatot rajzolt ki, ami alapján ezt a szabályt arra írták, hogy engedélyezzék az autók újraindulását és folytatását, amíg nem kapnak külső segítséget ehhez”

– hangsúlyozták.

Kiemelték, egy 2023-as júliusi belgiumi tanácskozáson az F1-bizottsáb arról állapodott meg, hogy a szabálypontba kellene foglalni a „külső segítség” kifejezést. Mivel ez végül nem került bele a szabályba, az FIA ezen egyezség tényét most nem vette figyelembe, ugyanakkor kiemelte, hogy a résztvevők egyetértése azt mutatja, hogy egyetértenek az FIA szabályponttal kapcsolatban alkalmazott eddigi gyakorlatával.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Az FIA végül erre, a múltbeli számos hasonló esetre és a szabály nem szigorúan szó szerinti alkalmazására hivatkozva elutasította az Aston Martin beadványát.

A zöld csapatnak ezzel tehát nem sikerült átírnia a kínai rajtfelállást, ráadásul bukott is 2000 eurót, ami az eljárás díja volt. Ezt csak sikeres óvás esetén fizeti vissza az FIA.

A döntés értelmében Carlos Sainz megtarthatja a 7. rajtkockáját.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak