Musorujsag
Élő Eredmények

„Mindig ugyanaz a kifogás” – Rosberg kritizálja, Russell cáfolja Hamiltont

„Mindig ugyanaz a kifogás” – Rosberg kritizálja, Russell cáfolja Hamiltont

Sky Sport, F1, Racing News 365
A jelenlegi csapattársa az érvelésére cáfol rá, a régi csapattársa meg nemes egyszerűséggel kifogáskeresést emleget Lewis Hamilton hét éves mélypontot jelentő időmérős eredménye után.

A 2017-es Brazil Nagydíj óta nem szerepelt olyan rosszul időmérő edzésen Lewis Hamilton, mint most Kínában. Már a Q1-ben kiesett, és csak a 18. rajtkockát szerezte meg vasárnapra. Csapattársa, George Russell eközben a 8. helyen zárta az időmérő edzést.

Hamilton elkövetett egy látványos hibát az utolsó gyorskörén: a hajtűkanyarnál elfékezte magát, lecsúszott az ívről, és a külső kerékvetőn még lendületet is vesztett a kigyorsításkor. A hétszeres világbajnok nem tagadta, hogy a kiesés az ő sara. A rádión egyből bocsánatot kért a csapatától, az interjúi során pedig kijelentette: „Ennek simán meg kellett volna lennie. Elrontottam.”

A brit emellett arról beszélt, hogy autóját komolyan átalakították az időmérőre. Idén nem először hivatkozott arra, hogy teljesen más beállításokat használ, mint George Russell. A Q3-ba bejutó csapattársa pedig már nem először cáfolta ezen állítását…

„Egészen hasonló a beállításunk, mindketten hasonló irányt követünk, csak kis különbségekkel. Az irány szempontjából nagyon-nagyon hasonló volt a két autónk, és mindketten nagyot változtattunk a sprint után”

– magyarázta az egyszeres futamgyőztes.

Az efféle ellentmondások már-már megszokottak a Mercedesnél az utóbbi időben. Hamilton a tavaly év eleji Russell-lel szembeni gyengélkedését is a kísérletezgetéssel magyarázta, majd amikor sorozatosan jobb eredményeket szállított csapattársánál, azt mondta, már nem választ extrém irányokat a beállításokkal. Két hete Szuzukában is arra vezette vissza házon belüli sikerét, hogy kevésbé volt agresszív ilyen szempontból.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

 

Rosberg: Mindig ugyanaz a kifogás…

Volt csapattársa, Nico Rosberg szerint ez már több mint gyanús. A 2016-os világbajnok a német Sky Sport szakértőjeként egyszerű mellébeszélésnek titulálta Hamilton érveit.

„Lewis már egy-négyes hátrányban van az időmérős párharcukban Russell-lel szemben, a kifogása pedig minden egyes alkalommal az volt, hogy: »Hű, annyira távol vagyunk egymástól a beállítások szempontjából, és ez a probléma.« George meg ott ül mellette, és azt mondja: »Amikor a legutóbb megnéztem, még ugyanazok a beállítások voltak…« Lényegében minden alkalommal ez van. Szerintem idén ez a kifogása.”

„Egyébként meg kiváló körön volt, egy tizeddel gyorsabb volt addig a pillanatig, mint George. És csak egyszerűen túl későn fékezett. Talán túlságosan előre vitte a fékegyensúlyt. Bármilyen részletről is volt szó, ilyenkor ez bőven elég. Ha három méterrel később fékezel, már teljesen túlcsúszol a hajtűben, és nagyon sok időt ott hagysz. Számomra tehát ez egyértelműnek tűnt ma nála” – mondta Rosberg.

Nico Rosberg (Fotó: XPB)

A német már a sprintfutamon is kritizálta volt csapattársát. Akkor azért, mert meg sem próbált védekezni Max Verstappen ellen a 9. körben bemutatott előzésekor. A futamon és a pénteki időmérőn ugyanakkor dicsérte Hamiltont. Az esős második helye után azt mondta, hétszeres világbajnokhoz méltón vezetett.

A mostanit ezzel szemben komoly bakinak tartotta.

„Egy ilyen hibát egy hétszeres világbajnoknak nem kéne elkövetnie. Kiváló körön volt, biztonságban volt, és legalábbis tudta, hogy hátulról fúj a szél.”

„Fordult a szélirány a tegnapihoz képest. Ez természetesen kockázatos. Ma sokan követtek el kis hibákat ott, de teljesen szükségtelen volt ennyire későn fékeznie ott egy ilyen döntő pillanatban” – mondta Rosberg.

Hamilton e kritikára reagálva később lényegében Rosberg véleményét visszhangozva mondta el: „Nem hibáztatom semmiért a csapatot. Nem ez volt az egyik legjobb időmérős köröm. Egyszerűen nem sikerült elfordulnom a tizennégyes kanyarban, mert hátszél volt.”

 

Tényleg kísérleteztek, de nem ezért esett ki

Hogy mekkora volt a különbség a két autó között, azt aligha fogják az orrunkra kötni, Toto Wolff csapatfőnök mindenesetre inkább Hamilton verzióját erősítette. Azt is elárulta, hogy Russell addigi problémáira reagálva módosítottak a sprint után. „George-nál a lágy gumin kísérleteztünk, ki akartunk próbálni valamit. Jobban sikerült, mint vártuk, és ez több lehetőséget nyit a vasárnapra.”

„Tudtuk, hogy túlteljesítettünk az autónk valós erején a sprinten. Emiatt döntöttünk úgy, hogy nagy változtatásokat hajtunk végre a sprint és az időmérő között, hogy próbáljunk javítani az autó lassú kanyaros teljesítményén. A versenyzők úgy döntöttek, hogy egészen eltérő irányt vesznek, hogy segítsék a tanulási folyamatunkat. Ez nyilvánvalóan nem működött nálunk egy körön”

– mondta Wolff, egyben azt is indokolva, miért érezték szükségét módosításoknak a sprintes második helyük után.

Az áldozatvállalásról egyébként Russell is említést tett. „Ha mindent tökéletesen csináltunk volna ezen a hétvégén, talán a harmadik, negyedik vagy ötödik helyen végezhettünk volna az időmérőn. De ez sem lenne elég. Mi a győzelmekért és a bajnoki címekért akarunk harcolni, legalább a következő évben. Van, hogy áldozatokat kell hoznod, rövid távon, hogy később nagyobb előrelépést érhess el. Még mindig próbálkozunk, hogy megtaláljuk a fejlesztési irányt, amivel nagyot léphetünk előre. Jelenleg itt tartunk” – erősítette meg lényegében, hogy tesztfázisban vannak.

George Russell (Fotó: XPB)

Russellt meglepte Hamilton 18. helye. „Ő minden idők legnagyobb versenyzője, és nem itt kéne lennie, nem itt kéne harcolnunk. Csapatként együtt tartunk itt. Kollektíven kell tovább nyomnunk, és próbálkozni a nagy előrelépéssel a szezon során.”

Kísérletezés ide vagy oda, Hamiltonnak illet volna a Q2-be jutnia a Mercedesszel. Wolff is rámutatott, a korai búcsú a brit hibáján múlt. „Lewis simán továbbjutott volna a Q1-ből a tizennégyes kanyarban történt elfékezése nélkül, ami több mint fél másodpercébe került” – jelentette ki a csapatfőnök.

Bajnoka ezzel a fél másodperccel egyébként valahol a Russell által elfoglalt 7. hely táján végzett volna a Q1-ben, vagyis valóban sima lett volna a továbbjutás.

 

Rosberg: Ez egy nehéz időszak Lewisnak

Rosberg szerint világos, hogy a 2024-es szezon eleje igazi hullámvölgy Hamilton számára, még ha vannak is olyan villanások, mint a sprintidőmérőn és a sprintfutamon elért második helye. A német nem tartja kizártnak, hogy a Ferrarihoz szerződés által teremtett furcsa helyzet is közrejátszik ebben.

„Furcsa ez. Nehéz időszak a mostani Lewis számára. A ma délelőtti egy nagy reménysugár volt, de ez az esős időmérő miatt volt. A trendet nézve ez egy nehéz időszak számára.”

„Már tudja, hogy egy másik csapatnál lesz, ennek is lehet szerepe. Házon belül, mert már csak részben vagy a család tagja. Egy ponton elérkezünk oda, hogy Toto azt mondja: nem, most már nem nézhetsz meg minden adatot, nem láthatod az összes újításunkat.”

A kérdésre, szerinte már most eljutottak-e erre a pontra, Rosberg elmondta: „Én magam ilyet sosem éltem át, nehéz megmondani. De miért ne? Ha most jön valami nagyon innovatív dolog a Mercedestől, és feltennék az autóra, azt már nem magyaráznák el Lewisnak, mert egyből viheti a Ferrarihoz. És az sem mutat jó, amikor látod, hogy a csapat takargat előled dolgokat. Ez összességében egy nehéz időszak számára” – vélekedett.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak