Musorujsag
Élő Eredmények

Túl sokat variált, semmire sem jutott a Mercedes: Russell visszatérne az alapokhoz

Túl sokat variált, semmire sem jutott a Mercedes: Russell visszatérne az alapokhoz

Motorsport, Motorsport Week, Adamcooperf1.com, Racing News 365
Már mentek jobbra, balra, fel és le – George Russell szerint a Mercedes eddig túlbonyolította, és mostantól egy sokkal egyszerűbb módszerrel kellene javítania az autóján.

Próbálkoztak oldaldoboz „nélküli” autóval és klasszikusabb dizájnnal. Megoldást kerestek a delfinezésre és a pattogásra, mégsem értek célt vele. Próbálták lenyugtatni az autó hátulját, javult a vezethetőség, de kiszámíthatatlan és ingadozó maradt a teljesítmény. A Mercedes elmúlt bő két éve egy merő tévelygésnek tűnik az aktuális szabályrendszerben – minél tovább tart, annál inkább.

2024-nek kellett volna elhoznia a végső megoldást. Az autójukat az idei évre tervezték át gyökeresen, a téli teszteken jobb alapokat és kiszámíthatóság emlegettek, a pályán nyújtott teljesítményüket és a pályán kívüli tanácstalanságukat látva viszont semmi sem változott.

Ezt már Toto Wolff csapatfőnök is egyre gyakrabban és nyíltabban elismeri. Az osztrák az első futamok után azt mondta, a gyors kanyarok jelentik a gyenge pontjukat. Elkezdtek dolgozni rajta, Szuzukára meg is oldották – és közben problémáik lettek a lassú kanyarokban. „A gyors kanyarokban elértük a célt. Szuzukában rendkívül versenyképesek voltunk az S-kanyarokban. Ég és föld volt a különbség ahhoz képest, amit korábban tapasztaltunk, és a versenyzők azt mondták, az elmúlt két és fél évben akkor volt a legjobb az autó. Most viszont nem teljesítettünk valami jól a lassú kanyarokban.”

„Nyertünk fél másodpercet a gyors kanyarokban, de vesztettünk fél másodpercet a lassúakban, és ez az egyenlet azt jelenti, hogy nullán vagy.”

„Ezen javítanunk kell, mert már eljutottunk a megértéshez, és abban kell javulnunk, hogy mit szükséges tennünk. Minden tény adott, tudjuk, mit módosítottunk a gyors kanyaros megoldás érdekében, tudjuk, milyen volt az autó előtte, amikor gyors volt a lassú kanyarokban. Most csak össze kell raknunk egy autót, ami mindkettőt tudja. És láthattuk a teljesítmény villanásait, de összességében még nem elég jó” – magyarázta Wolff.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A csapat kínai hétvégéjét az autó beállításai is rontották. „Ezt az autót nehéz beállítani, nehéz vezetni, és ezért vannak ezek a kilengések a teljesítményünkben. Az autónk ebben az állapotában, és abban az állapotában, amiben Lewisé volt, messze volt az optimumtól, és pengeélen táncoltak a vezetés szempontjából. De mi ez? Jelenleg itt tartunk. Miamiba viszünk újításokat, és érdekes lesz látni, hogyan fognak teljesíteni az autón.”

 

Russell: Vissza az alapokhoz!

Versenyzője, George Russell úgy véli, az autójuk beállításainak átalakításával nem történt jelentős változás, és ebből ő arra következtet, hogy a W15-ös egyszerűen ennyit tud. „Két különböző beállítást használtunk ezen a hétvégén, és mindkettővel nagyon hasonló köridőket és teljesítményt értünk el. Szóval most odahaza a gyárban kell dolgozni. Minél több leszorítóerőd van, az F1-ben annál gyorsabb leszel. A beállítás csak a hab a tortán.”

A brit eleve úgy véli, hogy hiba elveszni a beállításokban, és ennél sokkal egyszerűbb személéletmódra kéne váltaniuk. „Nincs varázsmegoldás. Egyszerűen tovább kell javítanunk a teljesítményt, és az alapokra kell fókuszálnunk. Ez a szélcsatornát, a CFD-t jelenti, és csak növelnünk kell a leszorítóerőt. Talán van, hogy csak ennyire egyszerű.”

Hozzátette, az elmúlt években már olyan sokat próbálkoztak és kísérleteztek, hogy talán ideje más belátásra jutniuk.

„Változtattunk a filozófián, jó párszor változtattunk a koncepción az elmúlt két évben. Személy szerint úgy vélem, nem számít, milyen koncepciót alkalmazol, egyszerűen csak a lehető legtöbb leszorítóerőre van szükséged, és aztán utána foglalkozol a korlátokkal”

– javasolt egyszerűbb utat az egyszeres futamgyőztes.

Azt is kiemelte, hogy a mostani sprintversenyen látott villanásoknak (Hamilton második lett) nem szabad bedőlniük. „Tény, hogy a Red Bull még mindig nagy előnyben van mindenkivel szemben. És talán csak a sprintversenyen láthattuk a valós erejüket, amikor Verstappen mindenkinek kényelmesen adott egy másodpercet. Ne csapjuk be magunkat! Sok a teendőnk, ha le akarjuk dolgozni ezt a hátrányt velük szemben, és harcolni akarunk a Ferrarival és Landóval.”

George Russell (Fotó: XPB)

„Jó, hogy sprinthétvége volt, mert kipróbálhattunk eltérő dolgokat a két versenyen. Mindkét versenyen nagyon hasonló volt a teljesítmény, szóval most vissza kell mennünk a gyárba, folytatnunk kell a munkát az alapokról, vagyis csak növelni kell a leszorítóerőt” – állapította meg.

Wolff szerint a helyzetük nem sokat változott 2022 óta. Hogy a tavalyi konstruktőri második hely után jelenleg csak negyedikek, 44 pontra a McLarentől, azt a többiek javulásának tudja be. „Az autónkkal végig nehéz volt a két év alatt. Annyi volt az előnyünk, hogy a McLaren nem versenyzett ellenünk a szezon első felében, nem voltak versenyképesek. A Ferrari sem volt olyan gyors, ki is hagytak lehetőségeket pár alkalommal. Ezért voltunk rendszeres dobogóesélyesek, a legközelebb a Red Bullhoz” – mondta 2023-ról.

„Most van egy csapat, amely szintet lépett a teljesítményben, és ez egy relatív játék. Ami eddig elég jó volt, a harmadik évben hirtelen már csak a hatodik helyre elég. Ezért nehéz ezzel az autóval. Nehéz volt a múltban is. Nehéz a versenyzők számára. George számára most volt a legnehezebb az időmérőn. Összességében ugyanazok a tünetek” – összegzett.

Borítókép: George Russell (Fotó: XPB)

További tartalmak