Musorujsag
Élő Eredmények

Politikai vita és tiltakozás – a kék Forma–1-es Ferrari története

Politikai vita és tiltakozás – a kék Forma–1-es Ferrari története

F1, Ferrari
Ha Ferrari, akkor vörös szín. De hogy jön ide a kék? A csapat Miamira tervezett új festése kapcsán visszatekintünk a kék F1-es Ferrarik múltjára.

Kedden jelentette be a Ferrari, hogy a jövő heti Miami Nagydíjon különleges festésű autókkal fog rajthoz állni. Az új dizájnról egyelőre annyit árultak csak el, hogy szerepet kap benne a kék szín. Hogy milyen mértékben, az még nem derül ki. A közösségi oldaluk tanúsága szerint azonban nemcsak az autó, várhatóan a csapat ruházata is át fog alakulni.

Elsőre furcsának tűnhet, ám a Ferrari múltjában komoly szerepe van az alapító Enzo Ferrari által is kedvelt kék színnek, ráadásul két árnyalatának is. A csapat közlése szerint a jövő heti megjelenésükben az „Azzuro La Plata” és az „Azzuro Dino” elnevezésű kék árnyalatok is szerepet kapnak.

A két szín az 1950-es évektől az 1970-es évekig elsősorban a Ferrari csapatruházatán kapott szerepet. Az 50-es években többek között a csapat első bajnoka, Alberto Ascari versenyzett a világos kék „Azzuro La Plata” színű overallban. Ez a színárnyalat egyébként hivatalosan Argentína versenyszíne. Később olyan versenyzők is használták, mint John Surtees, Lorenzo Bandini vagy éppen Niki Lauda.

John Surtees világoskék versenyoverallban 1964-ben (Fotó: Ferrari)

A sötétebb árnyalatú „Azzuro Dinót” eközben például Arturo Merzario vagy Clay Regazzoni viselte.

A kék színek ugyanakkor a Ferrari autóin is megjelentek, mind az F1-ben, mind a sportautózásban. Az 1960-as években az F1-ben például volt, hogy a kerékfelni és a „pilótafülke”, az ülés kapott kék színt.

 

Vita az olasz szövetséggel: egy amerikai Ferrari

A leghíresebb kék Ferrari kétségkívül John Surtees 1964-es világbajnok autója volt. Ez két szempontból is aktuális. Egyfelől a brit legenda kerek 60 éve lett világbajnok a Scuderiával, másfelől a fehér alapon kék autóját éppen az amerikai kontinensen használta: az év két utolsó versenyén, az Egyesült Államokban és Mexikóban.

Ennek a nem vörös Ferrarinak sajátos története, „politikai” háttere van. 1964-ben a márka alapítója, Enzo Ferrari éppen hadban állt az olasz szövetséggel, az ACI-val. Vitájuk két évvel korábban kezdődött, amikor Ferrari szerette volna hitelesíttetni a 250 GTO modelljét, hogy GT-versenyeken indíthassa.

Az olaszországi szabályok kimondták, hogy ehhez előbb építeniük kell 100 utcai modellt. Ferrari a – kérdéses hitelű – legenda szerint trükkhöz, megtévesztéshez folyamodott, és autók mozgatásával csapta be az FIA számláló embereit. Előbb az egyik helységben  mutatott be pár modellt, majd kávéra invitálta az ellenőröket, hogy aztán egy másik helyen megszámoltassa velük ugyanazokat az autókat…

1964-ben ugyanezen feltételeknek kellett volna teljesülni a 250 LM modell homologizálásához is, ám az FIA ekkor ezt már megtagadta.

Ferrari annyira dühös lett, hogy jelezte, visszaadja a csapata licencét és soha többé nem versenyez az Olaszország színeit jelentő vörösben.

John Surtees (Fotó: Ferrari) John Surtees a fehér és kék „amerikai” Ferrarival (Fotó: Ferrari)

Az év utolsó előtti futamát az Egyesült Államokban, Watkins Glenben tartották, és a Scuderia Ferrari F1-es csapat hivatalosan a N.A.R.T., vagyis a North American Racing Team színeiben indult. A N.A.R.T egy amerikai versenycsapat volt, amit egy Észak-Amerikában Ferrarikkal kereskedő üzletember, Luigi Chinetti alapított még 1958-ban. Amolyan szatellitcsapat voltak, élvezték Maranello támogatását, és elsősorban a hosszútávú versenyzésben voltak érdekeltek, ám 1964-ben e furcsa vita révén felbukkantak az F1-ben.

A Ferrari autóit miattuk festették fehér alapon kékre. Az úgynevezett Cunningham-stripe, vagyis az amerikai versenyautók híres hosszanti kék csíkja az orron az Egyesült Államok FIA által elfogadott hivatalos versenyszíne volt.

Surtees amerikai Ferrarija tehát tulajdonképpen egy tüntetés volt az olasz szövetség ellen. Az pedig már a sors iróniája, hogy a brit a következő Mexikói Nagydíjon, a bajnoki finálén is ezt használta, és így tulajdonképpen a N.A.R.T. színeiben (szó szerint) koronázták világbajnokká.

A Ferrari aztán persze visszatért „Olaszországba”, a vörös színhez. 1975-től pedig már a csapatruházata is kizárólag vörös volt. Leszámítva azt az időszakot, amikor a szerelők és mérnökök Modena-sárgában dolgoztak.

A jövő héten Miamiban valamilyen formában most újraéled a történelem.

Borítókép: John Surtees (Fotó: Ferrari)

További tartalmak