Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A Mercedes ellensége: a változatos való világ…

A Mercedes ellensége: a változatos való világ…

Mercedes
Nem tűnt hatásosnak a Mercedes Miamiba vitt fejlesztési csomagja. A csapat mérnökének indoklása nem feltétlenül fest biztató képet. Hogyan tovább?

Gőzerővel dolgozik a fejlesztéseken a Mercedes. A Miami Nagydíjon is bevetettek párat. Az új padlólemezüket eredetileg Imolára szánták, ám felgyorsították a munkát, és sikerült két hetet nyerniük vele. Az már más kérdés, hogy a hatását nemigen láthattuk. Lewis Hamilton és George Russel a sprintidőmérőn a Q2-ben elvérzett, a sprintversenyen a Haas jelentette a hétszeres világbajnok legfőbb ellenfelét, és bár ezek után dupla Q3-as szerepléssel javítottak, a vasárnap elért 6. és 8. helyezésük mondhatni a tőlük idén megszokott átlagot jelentette.

Mindeközben az ugyanolyan motorral versenyző McLaren is előállt egy sor fejlesztéssel, amik hozzásegítették Lando Norrist pályafutása első győzelméhez. A gyári Mercedes-csapatnak le kellett nyelnie a keserű pirulát… De miért képes ilyesmire a McLaren, és miért nincs látszólag semmi hatása a Mercedes fejlesztéseinek?

A választ Andrew Shovlin vezető versenymérnök szerint maga a hétvége és az azon látott hullámzásuk adta meg. Például az a tény, hogy míg Hamilton a szombati Q2-ben egy harmadik időt zudott autózni, nem sokkal lemaradva Max Verstappentől és Charles Leclerc-től, a Q3-ban csak a 8.  helyen zárt, 7 tizeddel nagyobb hátránnyal.

„Biztató volt látni azt a köridőt. De tudjuk, hogy sokat kell még dolgoznunk az autónk egyensúlyán. Azért nem tudunk mindene gyes alkalommal ilyen köröket produkálni, amikor friss gumikon megyünk ki, mert a versenyzők folyamatosan küzdenek az egyensúllyal, ami a különböző tempójú kanyarokban folyton változik. Amíg ezt nem oldjuk meg, addig nehéz lesz nekik következetesen ilyen, közel tökéletes köröket hozni, amikor igazán számít.”

„Látjuk, hogy az autónk alapvetően gyors, de az átlagos teljesítményt nézve tudjuk, hogy még sok munkánk lesz ennek elérésével” – magyarázta Shovlin.

George Russell (Fotó: Mercedes/LAT)

Hasonló jelenséget figyelhettünk meg náluk a versenyen is. Hamilton az első, Russell a második etapján szenvedett, mivel a kemény gumi nem működött az autójukon. A közepessel sokkal jobban boldogultak. „A gumi megfelelő hőmérsékletű volt, de mivel nem volt akkora a tapadása, az autó egyensúlya egyszerűen eltolódott, kicsit alulkormányzottabb lett a lassú kanyarokban, aztán jobban túlkormányzottá vált, és elkezdett csúszkálni.”

„Tudjuk, hogy megoldást kell találnunk az autó egyensúlyára. Ezt a további fejlesztések hozhatják, melyekkel javíthatnánk az autó vezethetőségét. Több futamon át próbáltunk a beállítások változtatásával megoldást találni, de a jelek szerint nem tudunk rá akkora hatást gyakorolni így. Ha ez sikerülne, akkor valamennyi gumin jó teljesítményt nyújthatnánk.”

A feltételes mód viszont indokolt. A Mercedesnek 2023 után az volt a legfőbb célja, hogy jól vezethető és kiszámítható autót alkosson az idei évre. Ez a jelek szerint továbbra sem megy nekik. Ami a virtuális világban ígéretesnek mutatkozik, az a valóságban mindig újabb és újabb meglepetésekkel szembesíti őket. Immáron harmadik éve. Eltérő pályák, eltérő hőmérséklet, szélirány, gumik – a skála széles, a Mercedes pedig csak egy szűk sávjában működik.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

 

Eltompított fejlesztések

Shovlin úgy véli, értik a problémát, és már célzott fejlesztésekkel készülnek a megoldására. A miami újításaik szerinte szintén az egyensúlyi probléma és a kiszámíthatatlanság miatt nem mutattak komoly hatást. „Sikerült előrehoznunk Miamira a fejlesztési csomagunk felét. A második fele Imolában fog érkezni. Emellett keményen dolgozunk, hogy legyenek fejlesztések a jövőbeli versenyekre is.”

„Hogy úgy működött-e, ahogy vártuk? Igen. Úgy tűnik, hozta a teljesítményt, amit reméltünk a padlólemeztől. A gond az, hogy mindenki más is fejleszt. A McLaren hozott egy nagy csomagot, amivel a jelek szerint előreléptek. Emellett ott vannak a vezethetőségi gondok, amikkel a versenyzőknek meg kell birkózniuk. Ez nehezíti, hogy egyértelmű előrelépést tegyünk.”

„Ez az autó edzésről edzésre másképp viselkedik. Amíg nem oldjuk ezt meg, addig ez mindig tompítani fogja a fejlesztéseink hatását.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

 

Amitől jobb lehet

És hogy mi a garancia arra, hogy ez nem marad így a későbbi fejlesztésekkel is? „Az előző pár verseny után már világos elképzeléseink vannak arról, mit kell tennünk az autó vezethetőbbé tételéért, hogy a versenyzőknek könnyebb legyen, és úgy mehessenek, ahogy akarnak a döntő időmérős körökön” – adott választ Shovlin. „Emellett lesz pár komoly fejlesztésünk a következő három-négy versenyre. Nagyon keményen dolgozunk tehát, és remélhetőleg most már hamarosan megmutatkozik ennek hatása is.”

Addig viszont hasonló hullámzásokra számíthatunk tőlük. A következő négy pálya ilyen szempontból nem könnyíti meg az életüket, hiszen gyors és lassú helyszínek fogják váltogatni egymást, vagyis a változó tényezőkből sosem lesz hiány. „Készülünk, ahogyan mindig, de alapvetően megoldást kell találnunk erre a vezethetőségi problémára a teljesítmény javítására szolgáló fejlesztésekkel. Ezen dolgozunk most, és addig is a pályán csak próbáljuk a legjobbat kihozni abból, amink van, a lehető legtöbb pontot begyűjteni.”

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

További tartalmak