Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Versenyzőként erre nem lehetsz büszke” – vita Magnussen „sportszerűtlenségéről” és a szabályokról

„Versenyzőként erre nem lehetsz büszke” – vita Magnussen „sportszerűtlenségéről” és a szabályokról

Sky Sport, Racing News 365
Kinyitotta Pandora-szelencéjét a „kényszerből sportszerűtlen” Kevin Magnussen, és többen attól tartanak, hogy ez rossz irányba viszi az F1-et. Eljött a szabályok újragondolásának ideje?

Igazi bajkeverője lett a Miami Nagydíj hétvégéjének Kevin Magnussen. A dán a vasárnap Logan Sargeant kilökéséért kapott két büntetőpontjával mindössze 2 pontra van az egyfutamos eltiltástól, a sprintversenyen begyűjtött négy különböző büntetésével pedig a sportszerűtlenség vádjával is szembesülnie kellett.

A Haas versenyzője szombaton a miniversenyen többször is átlépte a határt a védekezésével. A futam után elismerte, tudatosan tette, mivel szerette volna előnyhöz juttatni maga előtt Nico Hülkenberget és a többiek feltartásával hozzásegíteni őt és a csapatukat a pontszerzéshez.

„Minden büntetésemet megérdemeltem” – mondta Magnussen. Hozzátette: „Nem szeretek így versenyezni, nem élveztem.” A cél azonban szentesítette az eszközt, és emiatt ő maga is jelezte, örülne, ha az FIA változtatna kicsit a szabályain, hogy ellehetetlenítse ezeket a piszkos taktikákat.

 

Steiner: Erre nem lehet büszke…

Volt csapatfőnökét, Günther Steinert nem győzte meg, amit a hétvégén Magnussentől látott.

„A sportszerűségre szükség van. Lehetsz agresszív, de efféle játékokat már másodszor láttunk idén” – utalt a német Sky csatornának Szaúd-arábiai Nagydíjra.

„Versenyzőként nem lehetsz büszke, ha tönkreteszed más futamát.”

Kiemelte, egyetért azzal, hogy az ilyen helyzetekben talán érdemes lenne növelni a büntetések mértékét. „Ha először kapsz tíz másodpercet, mindegy, hogy utána kapsz-e még egy tíz másodpercet. Emiatt jöhetne egy áthajtásos büntetés. Akkor pár körön belül le kell töltened a büntetést, és félreállsz az útból, nem zavarhatsz tovább másokat” – mutatott rá az olasz.

Kevin Magnussen és Lewis Hamilton küzdelme a 8. körben (Fotó: Formula1/X)

 

„Csak vegyék ki az útból…”

Valamit Oscar Piastri szerint is lépni kell, mert az F1 a Magnussen-esettel veszélyes vizekre sodródott. „Láttam, miket nyilatkozott a verseny után, hogy azt mondta, megérdemelte valamennyi büntetését. Az a tény, hogy a büntetett versenyző azt mondja, megérdemelte az összes büntetését, azt mutatja, hogy ők választották ezt az utat. És ez nem teremt jó precedenst.”

„Megkapni a büntetéseket, majd azt mondani, hogy szerintem ez ötven-ötven százalék volt, vagy hogy szigorúak voltak velem, egy dolog. De amikor ilyen sok büntetést kapsz, majd azt mondod, igen, mindet megérdemeltem, az egy veszélyes precedenst teremt, és ezt egy kicsit szigorúbban kéne felügyelni”

– vélekedett a mclarenes.

Fotó: XPB

Az ausztrál egyetért Steinerrel abban, hogy a büntetett versenyzőt félre is kéne állítani. „Beszéltünk róla a bírókkal és az FIA-val, hogy mi történik, ha lemész a pályáról és előnyt szerzel vele. Bizonyos helyzetekben nehéz visszaadni a pozíciót. Mondjuk ha azt mondod, előzz meg valakit, de ez határeset, és az FIA arra kér, hogy add vissza a helyezést. De ha közben több ember is megelőzte, akkor az még mindig igazságos?”

„Ezeket az FIA mind megoldhatná azzal, ha azt mondaná: add vissza a pozíciót a pályán, és ha nem teszed, akkor áthajtásos büntetést kapsz. Csak vegyék ki az útból valahogy! Ha kérdéses, hogy vissza kell-e adnod a pozíciót, és tudod, hogy áthajtásos büntetéssel szembesülhetsz, ha nem teszed, akkor vissza fogod adni a pozíciót…”

– vezette le Piastri, miért lenne ez jobb gyakorlat.

„Szigorúbbnak kéne lenniük ezzel. Nem először történt meg ez – függetlenül attól, hogy ugyanarról a csapatról van szó –, és a versenyző nyíltan elismerte, hogy megérdemli a büntetéseket, és hogy a csapatért tette. Szerintem ez így nem helyes” – tette hozzá a mclarenes.

Valtteri Bottas szerint is az jelentene megoldást, ha a szabálytalan versenyzőt kivennék a másik útjából. „Könnyebb lenne, ha azt mondanák a bírók: vissza kell adnod a pozíciót egy körön belül, máskülönben büntetést kapsz. Ez sokkal könnyebbé tenné, az biztos. Fogunk erről beszélni a következő versenyhétvégén” – bocsátotta előre a finn.

Magnussen tudatos szabályfeszegetése kapcsán hozzátette: „A versenyzés szabályai világosak. Nekem sosem okozott problémát a versenyzés szabályainak követése. Elég egyértelmű. A versenyzőkön múlik, hogy akarják-e ez tenni vagy sem, vagy hogy akarnak-e büntetéseket. Szerintem ez ilyen egyszerű.”

 

Az eltiltás veszélye jelzi, működik a rendszer?

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur eközben nem érzi szükségét a szabálymódosításoknak. Rámutatott, Magnussen minden vétségéért kaphat büntetőpontot, így hosszú távon igenis visszaüthetnek a szabálysértései.

„A bíróknak minden eszköz a rendelkezésükre áll. Minden esetért adhatnak két büntetőpontot. Ha újra és újra kap tíz másodpercet, mindegyikért jár két pont, és kiszállhat.”

„Minden adott a bírók számára. Nem kell megint szabályváltoztatással próbálkoznunk. Nincs értelme változtatni ezen szerintem. Elég az is, amink jelenleg van” – mondta a francia.

Hozzátette, őt különösebben nem foglalkoztatta, mi történt Magnussen körül a sprintversenyen. Ellentétben Andrea Stellával, a McLaren főnökével, aki eltiltást követelt a dánnak. „Végső soron a bíróknak ott a büntetőpontos rendszere, és ha valaki valami rosszat tesz, egyszer, kétszer, háromszor, bármikor büntethetik őt büntetőpontokkal. Rajtuk áll, hogy megteszik-e. Nem lennék a helyükben. Már bőven elég a saját dolgom is…” – állapította meg Vasseur.

Borítókép: Kevin Magnussen és Lewis Hamilton küzdelme a 15. körben (Fotó: Formula1/X)

További tartalmak