Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Az idei Aston Martin szöges ellentéte a tavalyinak – hol veszett el a dobogós forma?

Az idei Aston Martin szöges ellentéte a tavalyinak – hol veszett el a dobogós forma?

Auto Motor und Sport, Formu1a.uno
Az időmérőn olykor-olykor ellenfelei a legjobbaknak, a dobogós helyezésekre viszont eddig esélyük sem volt. Fernando Alonso szerint nagyot változott 2023-hoz képest az Aston Martin autója – de mi jelenti a fő problémájukat?

Egy éve az esélytelenek nyugalmával vágtak neki a szezonnak, és váratlanul sorra szállították a dobogós helyezéseket. Idén mindenki az öt nagy csapat között tartotta már számon őket, ám eddig még csak esélyük sem volt a dobogós helyezésekre. Az Aston Martinnal nagyot fordult a világ egy év alatt, és a csapattagok nyilatkozataiból nehéz nem kiérezni a csalódottságot.

A zöldek eddigi idei produkciója érdekes képet rajzolt ki. Az AMR24-es erősségét az időmérő edzések, az egykörös tempó jelenti, a versenyeken viszont általában látványosan visszaesnek a rossz gumikezelésük, a túlzott mértékű gumikopás miatt. Ez szöges ellentéte a 2023-as képnek. Akkor gumikímélő autójuk többször dobogót ért számukra, miközben az időmérőkön rendszerint ennél rosszabb rajthelyezéseket értek el.

Fernando Alonso szerint a tavalyi és az idei autójuk több szempontból is két végletet képvisel. „Képesek vagyunk gyorsan felmelegíteni a gumikat, de ennek árát a versenyen a nagyobb gumikopás formájában fizetjük meg. Ha csak egy kicsit is túl agresszívek vagyunk, már problémánk van” – magyarázta, hozzátéve, más ellentétek is vannak az autók között.

„Az idei autónk más karakterű, mint a tavalyi. Jobb a gyors kanyarokban, mint a lassúakban, jobb a DRS-hatékonysága, de jobban koptatja a gumikat”

– foglalta össze a spanyol.

A gumigondok eddig meghatározták az Aston Martin idényét. Az agresszív autójukkal több esetben kiugró időmérős eredményeket értek el, Alonso a top 3-ban is volt már kvalifikáción, a versenyen viszont a nagy visszaesés miatt általában védekező szerepbe kényszerült. Ez nemcsak a büntetések veszélyét növelte, Mike Krack csapatfőnök szerint más negatív hatása is van. „Nem jó a versenyző önbizalmának, amikor már a rajt előtt tudja, hogy védekező üzemmódban kell versenyeznie” – mutatott rá.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

 

Vagy időmérő, vagy verseny – együtt nem megy

Az Aston Martin felemás helyzete kapcsán a Miami Nagydíj érdekes összefüggésekre világított rá. Az addigiakhoz képest az amerikai hétvége a megszokottól eltérően alakult. Pénteken még nem így tűnt: a két zöld autó idén először jutott együtt a Q3-ba kvalifikáción. A sprintfutamon az első kanyaros balesetük mindent meghatározott, ám Alonsóval amolyan tesztelésként fogták fel a miniversenyt, melyen ismét előjött az autójuk túlzott gumikoptatása.

A sprint után a csapat próbálta kihasználni a parc fermé megnyitását, és változtatott az autóin. A beállításoknál mindent alárendeltek a gumikímélésnek, és bár ez az időmérő edzésen az idei első dupla Q2-es kiesésük formájában visszaütött, Alonsóval vasárnap fel tudtak zárkózni a pontszerző helyekre.

Krack elárulta, a két autójukat eltérő módon hangolták a sprint után. „Erős első tengelyt akarsz, hogy jól forduljon, de közben stabilitást is hátul. Végül két eltérő beállítást választottunk a két versenyzőnknél” – magyarázta.

Hogy melyiknél milyen irányút, azt az eredmények mutatták: Alonso szenvedett egy körön, és le is győzte őt Lance Stroll, aki a 11. helyével tulajdonképpen hozta a szokásos egykörös formáját, vasárnap viszont a csapattársa árnyékába szorult.

Kracknak meggyőződése, hogy a 9. helyen célba érő Alonsóval a tempójuk alapján George Russellt is legyőzhették volna a 8. helyen, ám ehhez túl rossz volt a spanyol rajtpozíciója (15. hely), és túl sokáig autóztak forgalomban (Esteban Ocon mögött). „Ahhoz, hogy több pontot szerezz, jobb rajthelyezések kellenek” – állapította meg a luxemburgi.

És ez az Aston Martin egész eddigi szezonjára is igaz. A csapat legfőbb problémája 2024-ben, hogy vagy az időmérőn, vagy a versenyen hozza ki magából a legjobbat, de a kettő együtt egyszerűen nem megy.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

 

A Mercedes hátsó felfüggesztése a gond?

Hogy miért nem tudják stabilizálni a helyzetüket, arra a szakértők szerint kétféle válasz is lehet. Az Aston Martin általában a hátsó gumik túlmelegítésével bajlódik. Ennek kapcsán felmerült, hogy talán a Pirelli e gumikon végrehajtott múlt év közepi módosításai nem fekszenek a csapatnak. Egy éve Silverstone-ban változtattak a hátsó abroncsokon, és bár a Pirelli állította, hogy a gyakorlatban ennek semmilyen hatása nincs, Alonso már azon a hétvégén pedzegette, hogy a gumik miatt esett vissza a teljesítményük. Ha azt vesszük, hogy a második félévük jóval gyengébb volt az elsőnél, és a formájuk azóta sem javult, a gumik akár jelenthetik az egyik magyarázatot.

A másik tényező, ami változott, a hátsó felfüggesztés. A Mercedes 2024-re áttervezte a futóművét, amit az Aston Martin készen vásárol tőlük. Mivel mindkét csapat látványosan küszködik idén a hátsó gumik túlmelegítésével, felmerült a gyanú, hogy ennek hátterében a felfüggesztés állhat. Többek szerint a Mercedes W15-ös is ettől annyira szeszélyes és nehezen működésre bírható autó.

Ezt az elméletet az Aston Martin teljesítménymérnöke, Tom McCullough ugyanakkor igyekezett cáfolni. „Elégedettek vagyunk a jelenlegi felfüggesztésünkkel. A problémáink nem ettől az elemtől erednek, hanem a gumihasználatból” – hívta fel a figyelmet.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

Felmerült az is, hogy az Aston Martin talán idén sem a megfelelő irányba fejleszt. Szuzukában vetették be az idei első komoly csomagjukat, ám az előrelépés nem látszik náluk. Krack szerint ez azonban nem a fejlesztések miatt van. Ahogyan Miamiban sem azért mondtak le az új hátsó szárnyuk használatáról, mert nem megfelelően működött, hanem azért, mert egyszerűen nagyobb leszorítóerőre volt szükségük hátul a problémáik miatt.

Az Aston Martin helyzete a Mercedesével, de akár a tavalyi Ferrariéval is párhuzamba állítható. Egy éve a vörösöknél volt ilyen éles kontraszt a szombati és a vasárnapi teljesítmény között a gumikezelési problémák miatt.

A csapat most próbál fejlesztésekkel korrigálni. A második nagy csomagjukat ezen a hétvégén Imolában vetik be. Többek között egy új hátsó szárnnyal próbálják javítani az autójuk hátuljának viselkedését és a gumikezelést.

Borítókép: Lance Stroll (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak