Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Hiába a pole, a Red Bull távolinak érzi a győzelmet – megismétlődik-e Miami?

Hiába a pole, a Red Bull távolinak érzi a győzelmet – megismétlődik-e Miami?

Boxutca, F1, Motorsport-Total
Max Verstappen pazar körrel, a Red Bull egy nagy talpra állással vette elejét az idei első időmérős vereségüknek, ám az imolai hétvége eddigi alakulása alapján nincs rá garancia, hogy vasárnap is ők ünnepelhetnek. Megismétlődhet Miami?

Az alaphelyzet a szokásos: Max Verstappen a mezőny élén a Red Bull-lal. A holland versenyző ugyan sorozatban a hetedik pole pozíciót szerezte, a korábbról megszokott fölényről és egyoldalúságról ezúttal szó sincs. Sőt, az előzményeket ismerve elmondható, tulajdonképpen még a holland időmérős sikere jelentette a meglepetést, a Red Bull a szabadedzéseken ugyanis igencsak bajlódott az autója egyensúlyának helyretételével.

Habár az autójuk nagyot javult az időmérőre, és ennek köszönhették a McLarenek legyőzését, Verstappen elismerte, nincs rá garancia, hogy az RB20-as a versenyen is jobban fog működni, mint a gyatrán sikerült hosszú etapjaikon. Óvatosságuk már csak a két hete Miamiban történtek miatt is indokolt.  Akkor a Red Bull az időmérős győzelem után magabiztos volt, és hitte, hogy megoldást talált a sprinten tapasztalt gondokra, ám a vasárnap igazolta, hogy az autójuk még akkor sem működött igazán jól, és a McLaren ki is használta ezt.

Verstappen megerősítette, nem tudták felmérni, mit tud az autójuk a hosszú etapokon. „Egyáltalán nem. A tegnap borzalmas volt a hosszú etapokon és egy körön is. Délelőtt akartunk menni egy hosszú etapot, de csak három kört mentünk, és azt sem éreztem jónak. De nem volt meg az egyensúly egy körön, és ilyenkor természetes, hogy a hosszú etap sem olyan jó.”

„Az időmérős egyensúllyal egy kicsit jobb lesz, de fogalmam sincs, ez mire elég a McLaren ellen. Nagyon gyorsnak tűntek tegnap a hosszú etapokon. Remélem, hogy képesek leszünk valami hasonlóra.”

„Egész hétvégén hátrányban vagyunk. Az időmérőn sikerült felülkerekednünk ezen, de ez csak az időmérő, a verseny megint teljesen más lehet. Jó lenne felkészültebben és több információval nekivágni a versenynek. Meglátjuk, mi lesz a versenyen” – fogalmazott a címvédő.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull/Getty Images)

 

Még messze a győzelemtől

Ami a számokat illeti, Verstappenék a pénteki hosszú etapokon jó fél másodperccel lassabbak voltak a közepes gumin, mint Charles Leclerc és Lando Norris, a gumikopásuk pedig a Sauber után a második legrosszabb volt, miközben ebben is a Ferrari és a McLaren járt az élen. Verstappen tempója a harmadik szabadedzésen teljesített hosszú etapon valamelyest javult ugyan, ám köridői még akkor is tizedekkel gyengébbek voltak, mint az ellenfeleké az előző napon. Az autójuk azóta javult, de hogy eleget-e, azt csak a verseny fogja megválaszolni.

Helmut Marko tanácsadó szerint már csak ezért is indokolt óvatosnak lenniük a győzelmi esélyeik kapcsán.

„Ettől még messze vagyunk. Még nem tudjuk, milyen lesz a gumikopás. Egy vagy két kiállás lesz? A hosszú etapjaink nem voltak valami jók. Checo jó volt, Max nem annyira”

– mondta az osztrák.

Christian Horner is alázatosságra intette az övéit. „A McLaren gyors, a Ferrari gyors, négy autó is kemény kihívás elé fog állítani minket. Semmit sem tekintünk garantáltnak. Nagyon kemény verseny lesz, de a lehető legjobb pozícióból várjuk” – mondta a brit.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Norris: Nehezebb lesz, mint Miamiban

Miközben a Red Bull Miami megismétlődésétől tart, a McLarennél nem biztosak benne, hogy ez reális. Lando Norris az M4 Sport kérdésére ugyan nem zárta ki annak lehetőségét, hogy valóban a McLarené a leggyorsabb autó ezen a hétvégén, ám rámutatott, ez a rajthelyezéseik (2. és 5. hely), a kis különbségek és a pálya karaktere miatt nem biztos, hogy sokat fog érni.

„Talán mi vagyunk a leggyorsabbak, de annyira szoros, hogy nem mondhatod, hogy ez a gyorsabb vagy az a gyorsabb. Előzni szinte lehetetlen itt, és ez az első feladatunk. De ha nyomást gyakorolunk rájuk, és az egész versenyen a sarkukban lehetünk, és olyan teljesítményt nyújthatunk, mint Miamiban, akkor bizakodhatunk. Az előzés és a taktika viszont itt nehezebb lesz, mint Miamiban.”

„Tudom, hogy Maxnak nincs egyszerű hétvégéje, és remélem, hogy előnyt tudunk kovácsolni ebből. De előzni szinte lehetetlen, így a rajton, az első kanyaron, az induláson fog múlni, a stratégián, a kiállásokon, az apró dolgokon” – vélekedett a brit.

Oscar Piastri (még a 3 rajthelyes büntetése előtt) úgy vélte, lehet esélyük a győzelemre. „Az első pillanattól igazán elégedett voltam az autóval. Magabiztosak vagyunk. Nem a legkönnyebb előzni ezen a pályán, de nagyon bizakodó vagyok, hogy elérhetünk valami jó eredményt. A hosszú etapjaink pénteken jók voltak, de nagyon-nagyon szoros. Az elmúlt pár versenyen is így volt. Meglátjuk. Előzni nehéz, de optimisták lehetünk.”

Lando Norris (FOtó: XPB)

Andrea Stella csapatfőnök elismerte, a Nico Hülkenbergen szélárnyékot fogó Verstappent a szerencse is segítette a pole pozíció megszerzésében, ám hozzátette: „A különbségek annyira kicsik, hogy nem csak az autó számított, hanem a versenyzői kvalitások is, az apróságok, egy megfelelő pillanatban jött széllökés és hasonlók. Megérdemli a pole pozíciót.”

Az olasz szerint a Norris által említett lehetőségek (rajt, taktika) esélyt kínálhatnak a Red Bull elé kerülésre.

„Az első féktávig vezető út az egyik leghosszabb a szezonban. Az első körben nem feltétlenül lesz ugyanaz a sorrend, mint a rajtrácson. Taktikai szempontból kevés a lehetőségünk, mert a kemény gumik egészen sokáig bírják. Kiállhatsz korán, és hosszú etapot mehetsz a végén, próbálkozhatsz az elévágással, vagy eltolhatod a kerékcserédet. A legfontosabb, hogy meglegyen a tempó, és hogy olyan pozícióban légy, hogy ki tudd használni ezeket a lehetőségeket.”

Stella emellett azonban kiemelte, nem csak ők és a Verstappen vívnak a győzelemért, szerinte Charles Leclerc és Carlos Sainz is odaérhet a Ferrarival, mivel pénteken igen erős hosszú etapos teljesítményt nyújtottak. „A Ferrari nagyon versenyképes, különösen Leclerc rakott össze jó köröket a szabadedzésen a hosszú etapokon. Igazán lenyűgöző volt. Ha ezeket az időket tudja hozni vasárnap, akkor nemcsak Maxra kell odafigyelnünk, hanem a Ferrarival is foglalkoznunk kell” – hívta fel a figyelmet.

 

Esély a tifosi ünnepére?

A Ferrarinak ugyanakkor a gyengébb rajthelyezések miatt még inkább fejtörést okoz az előzési lehetőségek hiánya. Carlos Sainz szerint reális esélyük inkább a dobogóra lehet, Charles Leclerc viszont bevallottan a győzelemre hajt, még ha ezt nehéznek is érzi. „A McLaren nagyon erős. És a hosszú etapjaik is nagyon erősek voltak pénteken. Szóval gyorsak lesznek. A McLaren nagyon gyors” – állapította meg.

Főnöke, Frédéric Vasseur eközben rámutatott: az sem segítség számukra, hogy csak egyetlen DRS-zóna van, és azon is rövidítettek a korábbiakhoz képest. „A tény, hogy rövidítették a DRS-zónát, egyértelműen nem segíti elő az előzéseket. Már előtte is nehéz volt előzni. Ha vasárnap rákényszerülünk, vagy a rajtnál, vagy a stratégia segítségével kell megcsinálnunk. Ez azt jelenti, hogy valami mással kell próbálkoznunk, hogy meglepjük a többieket” – bocsátotta előre.

Taktikai szempontból nem feltétlenül tűnik egyértelműnek a helyzet. A gumikopás nem nagy, ám az egy és a két kiállásra is lehetőség van. A két kiállástól ugyanakkor elrettentheti a mezőnyt a hosszú boxutca: összesen 28 másodpercet töltenek az autók a boxutcában a kerékcserék alkalmával, ami nem kicsi időveszteség, ha az ember kétszer is vállalja.

* ismétlések és az alsóbb kategóriák eseményeinek közvetítési időpontjai: www.m4sport.hu/musor
Borítókép: Oscar Piastri, Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: XPB)

További tartalmak