Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Süllyedőben az Aston Martin, de Alonsónak jók a megérzései Monacóban

Süllyedőben az Aston Martin, de Alonsónak jók a megérzései Monacóban

AS, Formu1a.uno
Nehéz helyzetben van a süllyedni látszó Aston Martin, Fernando Alonsónak azonban valamiért mégis jók a megérzései a Monacói Nagydíj előtt. A problémáikról, az imolai feláldozott „teszthétvégéjéről” és a csapatba vetett bizalmáról beszélt.

Nagyot fordult a világ 12 hónap alatt Fernando Alonsóval és az Aston Martinnal. Amikor egy évvel ezelőtt Monacóba érkezett a Forma–1-es mezőny, mindenki arról faggatta őket, ez lehet-e a legnagyobb esélyük a győzelemre. Az azt megelőző futamokon sorra szállították a dobogókat, a második leggyorsabb csapat voltak, ráadásul az autójuknak kimondottan feküdt a hercegség pályája. Közel is kerültek a sikerhez, az időmérőn és a versenyen is.

Idén nemigen téma a győzelem lehetősége Alonsóék kapcsán. A spanyol az eddigi legrosszabb idei hétvégéje után érkezett Monacóba: egy hete Imolában utolsóként intették le, miután két meghatározó hibát is vétett szombaton, és már a Q1-ben kiesett az időmérőn.

„Nem is tudom, jók a megérzéseim a hétvégével kapcsolatban” – mondta ezen előzmények ismeretében kissé meglepő módon Alonso Monacóban csütörtökön. „Monaco különleges. Érkeztem már ide nagyon versenyképes autókkal, amik itt nem voltak azok, és volt már fordítva is. Ez egy kérdőjel. Bíznod kell az autódban az első szabadedzéstől kezdve. Ez mutatja meg, mi lehet az eredmény.”

„Nagyon szoros a küzdelem a csapatok között. Lehetsz a legjobb ötben, de kieshetsz a Q2-ben is két tized különbséggel. Nehéz jósolni.”

Fernando Alonso (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Megérzések ide vagy oda, nagy kérdés, hogy Alonso mennyire tud majd bízni az autójában Monacóban. Imolában nem tudott. Az AMR24-est felszerelték jó pár fejlesztéssel, ám Mike Krack csapatfőnök utólag elismerte, ez az átfogó megújulás nem tett jót a vezethetőségnek és a kiszámíthatóságnak, és ennek szerepe volt Alonso szombati két kicsúszásában is. Alonso a problémáik kapcsán elmondta: „A szokásos dolgok. A kanyarbejáratnál túlkormányzás, a közepén alulkormányzás, és hasonlók. A kerékvetők kezelése is rosszabb, mint tavaly, nagyobb kihívást jelentett, az biztos. Könnyebbe-e kiesni a működési tartományból? Nem tudom, hogy így van-e. Az egyensúlya viszont trükkösebb az idei autónak, ez biztos.”

„Vannak beállítási irányok, amik segíthetnek a problémákon. Bizonyos dolgokat kipróbáltunk az autómon Imolában” – magyarázta Alonso. „Növeltük a leszorítóerőt a fejlesztésekkel, de még mindig nem tudjuk megfelelően használni, mert az autó egyensúlya nem tökéletes a kanyarokban. Értjük ezt, van pár ötletünk is, és a következő fejlesztésekkel próbáljuk megoldani ezeket a problémákat. Nem vakon megyünk, tisztában vagyunk a helyzettel. Ezek az autók érzékenyebbé válnak, ha növeled a leszorítóerőt, és erre megoldást kell találnunk” – mondta a problémáikról.

Ami az idei és a tavalyi év kontrasztját illeti, Alonso hozzátette:

„Tavaly magasabb elvárásokkal érkeztünk, mint idén. Az autó nagyon erős volt a lassú kanyarokban 2023-ban. Idén hullámzunk, de Kínában jól sikerült az időmérő egy hónappal ezelőtt, harmadik voltam a rajtrácson. Ha ezt szombaton meg tudnám ismételni, akkor vasárnap a kopás problémája minimális. Optimista vagyok, jó hétvégénk lehet, és felkészültnek érzem magam”

– tette egyértelművé a kétszeres világbajnok.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Bárhogy is lesz, a szezonjukkal eddig összességében nem lehetnek elégedettek. Sőt, az elmúlt hétvégék zuhanó tendenciát sugallnak. Alonso szerint azért, mert mindenkinél érkeznek a fejlesztések. „Egy kicsit veszítettünk a relatív teljesítményünkből a többiekhez képest. Javult a teljesítményünk, de a többiek nagyobbat léptek előre, ezért mi pozíciókat vesztettünk. Ami engem illet, én sem voltam tökéletes ezen a két versenyen.”

„Nem vezettem elég jól Miamiban, Imolában pedig válaszokat kerestem. Néha  úgy vágok neki a hétvégének, hogy tudom, nem lesz elég jó sem nekem, sem a csapatnak. Ilyenkor teszthétvégére váltasz. Jobb ez, mint kilencediknek lenni, de tiszta lappal indulni a következő hétvégén. Másfelől felgyorsítod a problémák megoldását, de közben pont nélkül zárod a hétvégét.”

Az Aston Martin előző éve a beruházásokról is szólt. Új gyárat, új szélcsatornát, szimulátort kezdtek építeni/üzembe helyezni, azzal a céllal, hogy az infrastruktúra terén is felzárkózzanak a nagyokhoz. Alonsót erről is kérdezték, ám rámutatott, a fejlesztés szempontjából a szimulátor önmagában nem ér sokat. „Hasznos eszköz a mérnököknek és a pályák begyakorlására. Könnyű úgy javulni, hogy frissíted az autó számait, de a szimulátor megbocsát dolgokat, amiket a pálya nem” – hívta fel a figyelmet.

A helyzetük egésze kapcsán hozzátette, minden csapatnál vannak hullámzások. „Összetett sport ez. A McLaren 2023-ban Ausztriáig a Q1-es kiesés ellen harcolt. Jó embereik vannak, nagyszerű gyáruk, és kiestek a Q1-ben. Amikor találsz valamit, ami életre kelti az autót, az mindent megváltoztat. A szezon közepéig még mi voltunk az a csapat, akit másolni akartak. Gyorsan visszaléphetsz innen. Magunkkal kell foglalkozunk. Van egy nagyszerű vezetőnk Lawrence személyében, egy rendkívül nagy versengő, és neki köszönhetően gyorsabban megoldást fogunk találni, mint más csapatok” – mondta bizakodva a magát további két szezonra az Aston Martinhoz kötő Alonso.

Borítókép: Fernando Alonso (Fotó: XPB)

További tartalmak