Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

F1-es versenyzők: Hiába az előzéshiány, Monaco olyasmit kínál, amit semelyik pálya

F1-es versenyzők: Hiába az előzéshiány, Monaco olyasmit kínál, amit semelyik pálya

F1, Autosport, Motorsport-Magazin, Motorsport-Total
A vasárnapi verseny talán kiszámítható, talán altató hatású, ám a Forma–1-es versenyzők így is egyedülállónak, semmihez se foghatónak tartják Monacót, még úgy is, hogy egyre több az rivális utcai pálya. Elmondták, miért!

Miami vagy Las Vegas utcai pályájának debütálása évében nem volt divat magasztalni Monacót. A nagydíjuk jövője bizonytalan is volt, mivel az F1 nyomást gyakorolt rájuk, hogy feladják bizonyos kiváltságaikat. A Liberty Media előszeretettel ábrázolja a nagydíjrendezés etalonjaként Las Vegast és más újabb eseményeket, a hercegség azonban továbbra is a naptár részét képezi, és az F1-es versenyzők továbbra is imádják. Még a kettőssége és megosztó megítélése ellenére is.

Monaco az F1 1950-es indulása óta állandó helyszíne az F1-es bajnokságnak, és hiába nőtte ki a pályát már évtizedekkel ezelőtt, mind a helyzete, mind a rangja megkérdőjelezhetetlennek tűnik.

A legtalálóbb véleményt talán Fernando Alonso fogalmazott meg Monaco kettősségéről.

„Szeretem ezt a hétvégét. A vasárnap talán unalmas, igen, ezt aláírom. De vasárnapig talán ez az év legjobb hétvégéje.”

Tekintve, hogy a nagydíjhétvégék csúcspontját általában a vasárnap jelenti, kissé ironikus, amit Alonso mond. Kiemelte azonban: Monacóban nem a versenyzés, hanem maga a vezetés jelenti a különleges, semmihez sem fogható élményt. „Monaco különleges pálya. Bármi megtörténhet, ha az első szabadedzésen olyan autóval indulsz, ami megadja a magabiztosságot ahhoz, hogy extrán nyomd az időmérőn. Ez egy különleges hétvége, mert az időmérőn olyan tempóval mész, amilyennel a szabadedzésen egyszer sem. Ez tehát ugrás az ismeretlenbe, ami komoly adrenalinlöketet ad” – magyarázta a spanyol.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Max Verstappen alapvetően nem rajongója az utcai pályáknak, Monacónak viszont annál inkább. Bakui káosz ide, dzsiddai tempó vagy Las Vegas-i csillogás oda, a holland szerint a hercegség pályája felülmúlhatatlan.

„Igen, más, mint bármelyik utcai pálya, mivel annyira szűk. Még nagyobb kihívást jelent. Főleg az időmérőn érzed ezt. A szívverésed és az adrenalinlöket, amit kapsz, sehol máshol nincs meg ilyen szinten. Teljesen más.”

„Nem vagyok rajongója az utcai pályáknak, de itt az időmérő, a részletekre való odafigyelés… ez őrületes! Ez egyértelműen nagyon különlegessé teszi.”

Ez és a történelem együtt ad különös jelentőséget a Monacói Nagydíjnak. „Addig a pontig, amíg nem nyertél Monacóban, a monacói győzelem akarása mindig nagy nyomást jelent, igazán meg akarod mutatni. Most már ez kicsit más. Már nyugodtabb vagyok. Az időmérőn persze mindent beleadok, de csak egy újabb hétvégeként kezelem. Természetesen meg akarom nyerni, de a pontszerzés a legfontosabb, és hogy ne csinálj semmi butaságot” – magyarázta, hogyan változtatott a versenyhez való viszonyulásán, hogy már nyert Monacóban.

Max Verstappen 2023-as Q3-as falnak koccanása (Fotó: Formula1/X)

Charles Leclerc számára sem csak a hazai kötődés miatt jelent sokat ez a verseny. „Monacóban a többi utcai pályához képest nagyobb mértékben van jelen a kockázat felmérése. Ebben jelentheti a különbséget a versenyző, aki mer többet kockáztatni. Vagy kifizetődik, vagy egyáltalán nem. Ezt becsülöm különösen ebben a pályában. Amint elkezded jobban feszegetni a határt, az egyből látható lesz a köridőn. A Q3-ban igen közel kerülsz a falakhoz, és ez igazán izgalmas. Ilyen érzést nem kapsz egyetlen pályán sem a versenynaptárban” – magyarázta a ferraris.

 

Ahol szemmel láthatóvá válik az önbizalom

Hogy mennyire különleges kötéltánc az időmérős kör a szalagkorlátok között, azt tavaly is láthattuk, például Max Verstappen emlékezetes utolsó szektoránál, amikor a Q3 végén többször is erőteljesen nekikoccant a falaknak, miközben visszahozta a pole-t a gyengébb kezdés után.

„Itt a határon menni az autókkal és nyomni egyszerűen elképesztő, ijesztő, csodálatos, őrült és intenzív. Az egyik legnagyszerűbb élmény az életben. Nehéz megtalálni ezt az érzést bárhol máshol”

– jellemezte a monacói időmérős kört Daniel Ricciardo.

Ő a múlt évben Verstappen körét nézőként figyelte. Elismerte, igencsak irigykedett, miközben a társakat nézte, de még így is felment a pulzusszáma. „Tavaly Max úgy szelte át a célvonalat, hogy talán háromszor érintette a falat az utolsó szektorban. Ő talán mondhatta azt: »Senki sem állt készen arra, hogy háromszor érintse a falat, ezért én vívtam ki ezt a pole-t.« Az ember ilyenkor érzi, hogy tényleg megérdemli. Itt minden egyes részét ki kell érdemelni.”

Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

„Ez a pálya díjazza a bátorságot. A versenyző jelentheti a különbséget itt. Ha eggyé válsz az autóddal, az lehetővé teszi, hogy te jelentsd a különbséget. Ez az a verseny, ahol mondhatod, hogy a beállítás nem számít annyira, de közben jobban is számíthat, mert ha elégedett vagy vele, akkor a lelkedet is kiteheted a pályára.”

„Tavaly néztem Maxot a fedélzeti kamerán keresztül, és látszott, hogy eggyé vált az autóval, hogy magabiztos, és hogy a falak súrolása sem izgatja. Valójában ő érinteni akarta a falat az egyenesben. Ez az az érzés, amikor egyszerűen otthon érzed magad, és extrát akarsz nyújtani, félelemérzet nélkül.”

„Ocon előtt is kalapot emeltem a tavalyi köre után. Lehetett látni rajta: eggyé vált az autóval. Itt szinte szemmel láthatóvá válik a versenyző magabiztossága. Nézőként figyeltem tavaly, és igazán élveztem ezt a pár kört, amik kiemelkedtek” – tekintett vissza Ricciardo.

 

Hamilton: Talán új formátum kellene

A verseny és az előzés dilemmája persze erősen üti a szombati különleges élményt. Évről évre előjön a kérdés: mit lehetne tenni annak érdekében, hogy a futam eredményét ne az időmérő eredménye és a rajtfelállás határozza meg?

Lewis Hamilton már korábban pedzegette, amit most is: talán változtatni kellene a hétvége formátumán, feltételein. „Monaco már csak Monaco. Nem sokat változott, az autók lettek nagyobbak, és nagy a kockázata a falnak ütközésnek. Bárcsak szélesebbek lehetnének az utak! De nem gondolom, hogy ez valaha is így lesz, mert elég kevés a hely.”

„A verseny lényegében mindig ugyanolyan: egy kiállásos futam. Talán lehetne speciális gumink erre a versenyre, amivel többször kéne kiállni, és az nagyobb változatosságot eredményezne. A vezetők előállhatnának valamivel kimondottan erre a hétvégére. Egy új formulával, ami nem ugyanolyan, mint általában.”

„Vasárnap a verseny alatt talán el fognak aludni, szóval valami mást kéne létrehozni. Nem tudom, hogyan csinálhatnák, de jó lenne” – mondta a hétszeres világbajnok.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Carlos Sainz szerint is kell próbálkozni, ugyanakkor hangsúlyozta, Monaco helyét még a vasárnapi helyzettel együtt sem szabad megkérdőjelezni. „Sajnálom a többi pályát, de Monacót szerintem semmi sem múlhatja felül, és ez a jövőben is így marad. Az egyetlen probléma Monacóval kapcsolatban talán a vasárnapi műsor a versennyel, ami itt gyakran eléggé unalmas tud lenni. Meg kéne vizsgálni, nem lehetne-e valahogyan előzési pontot kialakítani a városban, valamint megvizsgálni a vonalvezetést, és próbálkozni valamivel, hogy történjen valami.”

„Monacót csak még nagyszerűbb pályává tenné, ha vasárnapig kéne várni, hogy kiderüljön az eredmény, és nem tudnánk már szombaton, hogy mi lesz vasárnap.”

„Monaco a legjobb, és mindig az is marad, például a csillogás szempontjából. Ennek ellenére nem becsülném alá, hogy milyen változásokra lenne szükség az olyan pályákon, mint Imola vagy Monaco” – fejtegette a spanyol.

 

Norris: Nem Monaco, az ingerküszöb változott

Volt csapattársa, Lando Norris eközben nem érti a panaszkodást. Szerinte egyáltalán nem a modern F1 problémája, hogy nem lehet előzni Monacóban – helyette inkább a modern ingerküszöbről árulkodik, hogy ez egyre többeket zavar.

„Az emberek manapság egyszerűen önzőbbek, ezért lesznek frusztráltak, ha nincs előzés. De itt már tíz, tizenöt, húsz évvel ezelőtt is ez volt, semmi sem változott. Akkoriban is alig volt előzés, és ma sincs.”

„Ha olyan versenyünk van, mint az előző években, ahol esett vasárnap, akkor viszont egészen izgalmas. Egyszerűen ilyen Monaco, mindig ilyen volt. Az embereknek el kell ezt fogadniuk. Manapság egyszerűen türelmetlenebbek és önzőbbek” – vélekedett.

Hozzátette, Silverstone az a pálya, ahol mindenképpen szeretne nyerni, de Monaco is a listáján szerepel. „Szerintem még mindig különleges, ahogy mindig is az volt. Még mindig ugyanolyan sokat jelent, mint korábban, minden versenyzőnek és csapattagnak.”

Fotó: XPB

Hamilton szerint Monaco státusza nem változott az évek alatt. „Monaco mindig egyedülálló marad, mindig feljebb fog állni, de nem mindig látványos. Egy szinten áll Silverstone-nal, Monzával, mert ezek a sportunk koronájának ékkövei” – jelentette ki.

Ricciardo hozzátette, ez nemcsak a pályára, az egész helyszínre és eseményre is igaz. „Hajóval érkezni, látni mindazt, ami itt van – már sokszor átéltem, de nem érzem úgy, hogy elégszer. Jó lenne, ha a vasárnap egy kicsit más vagy klasszabb lenne? A verseny szempontjából igen. De a hétvége és a hangulat, és amit a versenyzőknek ad – szerintem sosem lesz ehhez fogható! Örülök, hogy itt van” – állapította meg az ausztrál.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak