Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Russell megtalálta a legegyszerűbb megoldást a monacói unalom ellen?

Russell megtalálta a legegyszerűbb megoldást a monacói unalom ellen?

Autosport, Motorsport Week
Kevés egyhangúbb versenyt láttunk a Forma–1-ben a múlt hétvégi Monacói Nagydíjnál. Fernando Alonso szerint a piros zászlós szabályt kéne újragondolni, George Russell viszont egy kimondottan monacói megoldást kínált.

Kettő előzést hozott csupán a Monacói Nagydíj. Meglepetésnek talán túlzás nevezni, a vasárnapi verseny eseménytelensége viszont a megszokottnál és a várhatónál is magasabb szintet ért el…

Ok több is van. A legnyilvánvalóbb maga a pálya: Monacóban a mai széles és limuzinhosszú autókkal még akkor sem lehet előzni, ha valaki másodperccel gyorsabb az előtte haladónál. Ez azonban csak előkészíti a monacói vonatozást, a pozíciócserék lehetőségét ezúttal nem önmagában a pálya vette el, hanem az események alakulása.

Monacóban a legjobb előzési módot az elévágások és a fordított elévágások jelenthetik. Erre azonban csakis akkor van esély, ha vannak kerékcserék. Idén viszont az első körös piros zászlós megszakítás alatt mindenki letudta a kötelező egy kerékcseréjét, és ez már azelőtt megölte a versenyt, hogy az elkezdődött volna.

Fernando Alonso szerint ideje újragondolni a piros zászlós szabályokat. „A monacói verseny egyetlen érdekes pontját a kiállások jelentik. Amikor piros zászló van, és kereket cserélsz, hogy elmenj a végéig, elveszed a kiállások izgalmát, és semmi sem marad.”

„Talán újra kéne nyitnunk a párbeszédet a piros zászlókról és arról, hogy ne lehessen kereket cserélni, vagy kötelezővé kéne tenni, hogy ugyanazt a gumit használjuk. Ha nem, akkor bizonyos esetekben az elrontja a versenyt”

– mutatott rá Alonso.

Nem ő volt az egyetlen, aki nem találta igazságosnak a piros zászlós szabályt. Lando Norris rámutatott, 2020-ban Pierre Gasly Monzában lényegében ezzel nyerte meg a versenyt: kereket cserélt a piros zászló alatt, és már senki sem érte őt utol az újraindítás után.

Kevin Magnussen, Sergio Pérez és Nico Hülkenberg balesete (Fotó: Formula1/X)

A piros zászlós kerékcseréket biztonsági szempontok is indokolják. Ha a mezőnynek egy baleset helyszínén kell áthajtania, fennáll annak lehetősége, hogy az abroncsuk megsérül a törmeléktől, ám mivel a futamot megszakítják, ez nem derül ki egyből, csak az újraindítás után, nagy tempónál.

Emellett most Monacóban is más lett volna a helyzet, ha a pályán vannak előzési pontok: ebben az esetben nem lett volna mód 4 másodperccel lassabb tempót diktálni, az autók gumikezelési különbségei is jobban kiütköztek volna, ráadásul lett volna értelme kereket cserélni, mert friss gumin vissza lehetett volna kapaszkodni.

A piros zászlós szabályok módosítása innen nézve nem feltétlenül indokolt.

 

A kulcsot a gumiváltás jelenti?

Monacóban a piros zászló valójában csak felnagyított egy évek óta állandóan jelen lévő problémát: a mezőny egyszerűen kerüli a kerékcseréket, amennyire csak tudja. Az ottani futam jó ideje egy kiállásos. A Pirelli szakemberei a mostani verseny után elismerték, mind a kemény, mind a közepes gumi könnyűszerrel kibírt egy monacói versenytávot.

Lewis Hamilton megállapította: „Ezek itt túl kemény gumik.” A brit szerint a megoldást a több kerékcsere kötelezővé tétele jelenthetné. Ebben az esetben azonban előjönne a szokásos probléma: ha a gumik túl jól bírják, mindenki nagyjából ugyanakkor állna ki, taktikai változatosság nem lenne belőle.

George Russell szerint emiatt sokkal kézenfekvőbb lenne Monacóban is kopó gumikkal előállni. Bár korábban volt szó annak lehetőségéről, hogy külön gumikat tervezzen a Pirelli Monacóra, a Mercedes versenyzője szerint a megoldás már most is adott.

„Kizárólag lágy gumikat kéne használnunk. A lágy gumi nem bírná az egész versenyt, talán még két kiállásra is szükség lenne. Valaki talán próbálkozna egy kiállással. Ha az egész hétvégét lágy gumikon teljesítenénk, az sok problémát megoldana”

– mutatott rá az egyszeres futamgyőztes.

Ha ezt mixelnénk Hamilton azon javaslatával, hogy Monacóban legyen egyedi a versenyformátum, a megoldás nem is tűnik annyira távolinak: egyedi gumiszabályok csak Monacóban.

Miközben a versenyzést ez önmagában aligha tenné rendkívülivé, és előzés sem lenne sokkal több, a most elmaradt taktikai küzdelemre legalább lehetőséget biztosítana. Akár még egy első körös piros zászló esetén is.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak