Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Sokszínűbb festéseket, megkülönböztethető autókat akar az F1 2025-ben

Sokszínűbb festéseket, megkülönböztethető autókat akar az F1 2025-ben

Autosport
Eltérőbb, jobban azonosítható festéseket akar a Forma–1 a 2025-ös autókon látni. Sajtóhírek szerint már egyeztetnek a csapatokkal.

Általános csalódást okoztak a Forma–1-es csapatok a 2024-es téli autóbemutatóikon azzal, hogy az idei versenygépekről sok helyen lespórolták a festéket a tömegproblémák miatt, és így dominánssá vált a szénszálas fekete felület a rajtrácson. Már akkoriban felmerült a kérdés, nem lenne-e szükség az FIA közbelépésére, és nem kéne-e a szabályozás szintjén rákényszeríteni a csapatokat, hogy igazi festést használjanak.

Az Autosport beszámolója szerint a sportági vezetők foglalkoztak a témával – de nem csak a festetlen felületek miatt. Az F1 tulajdonosait zavarja, hogy a tévés közvetítésekben nem könnyű megkülönböztetni egymástól bizonyos autókat, főleg az éjszakai versenyeken. A Mercedes és az Aston Martin összekeverhetősége már évek óta meglévő probléma (főleg amikor a csillagosok festése éppen fekete), de idén a Williams és az RB kék autója is nagyon hasonlít egymásra.

A szaklap azt írta, a sportág vezetői egyeztetni kezdtek a helyzetről a csapatokkal, és szeretnének gondoskodni arról, hogy 2025-ben már jobban megkülönböztethetők lesznek az autók, és sokszínűbb a rajtrács.

Ennek jegyében a csapatok egyeztetnének a színválasztásaikról is, ugyanakkor ez érzékeny terület, hiszen az egyes gárdák arculatáról van szó, ami egyéni választás kérdése, és a támogatók is nagy hatással lehetnek rá.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Az FIA együléses bizottságának vezetője, Nikolasz Tombazisz megerősítette, szeretnének megoldást találni a színek és a felismerhetőség kérdésére. „Mint minden az F1-ben, ez is bonyolultabb, mint elsőre gondolnánk. Az egyik gond az, hogy az autókon túl sok a festetlen felület, mert a festéknek tömege van. Emiatt az autók egy kissé túlságosan feketék. Emellett minden csapat sokat dolgozik a festékek típusának módosításán, illetve manapság ennek nagy része már rendkívül vékony filmbevonat, hogy a lehető legkisebb legyen a tömege.”

„A másik gond, hogy egyes csapatok hasonló színvilágot használnak, ezért a vége az lesz, hogy az autóik ránézésre eléggé hasonlítanak egymásra. Még egyeztetünk erről a csapatokkal, és fogunk beszélni róla az F1-bizottság következő ülésén” – bocsátotta előre a görög szakember.

Kiemelte, számítanak a résztvevők együttműködésére.

„Szükség van egy eljárásra, amiben a csapatok valamilyen formában kommunikálnak egymással, és azt mondják: nos, ha a te autód kék lesz itt, akkor az enyém ott nem lesz kék. Ennek a pontos eljárását még ki kell dolgozni. Ez nem egy kötelező eljárás. nem szeretnénk szabályokat alkotni az FIA-val a festésekre vonatkozóan, de szeretnénk, ha elkülöníthetőek lennének.”

A festések témájában problémák az autók mellett a sisakokkal is vannak. Míg évtizedekkel ezelőtt egy-egy versenyző egy egész pályafutást teljesített a könnyebb beazonosítható dizájnjával, manapság a résztvevők szinte minden hétvégén előállnak egy „különleges festéssel”, melyek közül sok ráadásul nagyon hasonlít egymásra. Oscar Piastri múlt hétvégi Senna-sisakja például nemcsak Pierre Gasly imolai Senna-sisakját idézte meg, szemből nézve olyan volt, mint Lewis Hamilton egyik korábbi dizájnja…

Oscar Piastri (Fotó: XPB)

Mivel a sisakokat manapság eleve nehezebben látni a glória fejvédő miatt, a csapaton belül a legkönnyebb megkülönböztetési módszert a fedélzeti kamerák eltérő festése (fekete vagy rikító sárga), illetve a rajtszámok jelentik. Az FIA foglalkozik annak kérdésével is, hogyan lehetne könnyebben beazonosíthatóvá tenni a versenyzőket is.

„A régi időkben jobban felismerhető sisakokat viseltek a versenyzők, mert egyszerűbbek voltak a dizájnok, és talán az egész pályafutások alatt azt használták. Ma a szabályok változásával mindenféle furcsa árnyalatot kapnak, és amúgy sem látjuk a sisakokat a glória miatt.”

„Találnunk kell valamilyen módot arra, hogy az emberek tudják, Russell vagy Hamilton autóját látják-e, de az autókat is könnyen megkülönböztethetővé kell tenni”

– mondta Tombazisz.

Hozzátette, szeretnék elkerülni, hogy ezen változásokat szabályozni kelljen. „Nem szeretnénk, ha valakit azért jelentenének a versenybíróknál, mert nem tetszik a festésük… Nem akarunk belemenni ebbe. Csak szeretnénk, ha a csapatok látnák a közös jót abban, hogy megkülönböztethetők az autók.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak