Három rajthelyes büntetést kapott Sergio Pérez a Kanadai Nagydíj leintése után a soron következő Spanyol Nagydíjra, csapatát, a Red Bullt pedig 25 ezer eurós pénzbírsággal sújtották. Az ok: az FIA veszélyesnek ítélte, hogy miután Pérez a vasárnapi verseny 53. körében háttal a falnak csúszott autójával, sérült versenygéppel visszatért a pályára, hogy a boxutcába menjen.
Az FIA ítéletéből kiderült, a meghallgatáson a Red Bull bevallotta, ők kérték Pérezt, hogy térjen vissza.
„A csapat megerősítette a meghallgatáson, hogy a versenyzőt arra kérték, hozza vissza az autót a boxba, mert próbálták elkerülni a biztonsági autós helyzetet.”
A verseny ezen a pontján a Red Bull másik versenyzője, Max Verstappen állt az élen, és már éppen kezdett elhúzni a riválisaitól, így a csapatnak nem jött volna kapóra az újabb biztonsági autós fázis. Ezt egyébként Pérez visszatérésétől függetlenül megkapták, mivel egy körrel később Carlos Sainz és Alexander Albon ugyanott ütközött. A holland így is megnyerte a versenyt.
Kapcsolódó tartalom
Az F1 riportere, Will Buxton a történtek kapcsán közösségi oldalán jelezte, szerinte ennél sokkal súlyosabb büntetés járt volna a Red Bullnak, akik lényegében tudatosan megszegték a szabályokat, és befolyásolni próbálták a verseny alakulását. A többek között a Netflix F1-es sorozatában elhangzó túldramatizált kijelentéseiről is híres újságíró még a 2008-as szingapúri ütközésbotrányt is felemlegette, vitát generálva ezzel a követői között.
„Személy szerint nem érzem úgy, hogy ez kellően nagy hatással lenne a csapatra” – írta a büntetésről. „A csapat elismerte, hogy arra kérte Pérezt, tudatosan szegje meg a szabályokat, és ezáltal sodorja veszélybe a versenyzőket (ezért létezik ez a szabály), hogy elkerüljék a biztonsági autót, amiről úgy érezték, elveheti a győzelmüket.”
„Fordítsuk meg az indítékot, és kapunk egy csapatot, amely azt mondja egy versenyzőnek, hogy sértse meg a szabályokat, hogy álljon elő biztonsági autós fázis, hogy hozzásegítse őket a győzelemhez. Csak pár fokos eltérés van. Az egyik egy hátrasorolás és pénzbírság, a másik Szingapúr, 2008.”
Egy válaszában Buxton hozzátette, nem állította, hogy ez szándékos volt, csak furcsállja, hogy a Red Bull ennyire nyíltan elismerte, hogy tudatos szabályszegésre kérte Pérezt.
Az F1 TV riportere időközben egyébként törölte a témával kapcsolatos posztjait.
Why did you deleted the post will? pic.twitter.com/D8leerTAXX
— mrwiitz 🏎️🐱|| max tifosi (@mrwiitz) June 10, 2024
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko eközben azt nyilatkozta, hogy egyáltalán nem volt ez olyan tudatos lépés a részükről, mint amilyennek beállítják.
„Abban a pillanatban nem tudtuk, mennyire volt súlyos az autó sérülése. A kameraszögből, ami a rendelkezésünkre állt, nem láttuk ezt. Azt akartuk, hogy Checo továbbmenjen, mert ezen a versenyen bármi lehetséges volt. És az ember sosem tudhatja, mennyi törmelék repül le”
– magyarázta az osztrák Oe24 portálnak Marko.
A Speedweeken vezetett rovatában eközben azt írta: „Pérez visszapillantója koszos volt, ő sem látta, hogy pontosan milyen állapotban van az autó hátulja. Az adatokból láttuk, hogy a felfüggesztés rendben van, ezért természetesen próbáltuk visszahozni az autót, hátha ideális esetben még harcolhatunk a pontokért.”

Marko szerint Pérez büntetése szigorú és túlzó volt, főleg úgy, hogy a múltban többször is láthattunk már hasonlóan „veszélyes” állapotban lévő autót a pályán döcögni. „Úgy vélem, ez egy szigorú büntetés, mert egy változó körülmények között rendezett versenyen muszáj visszahoznod az autódat, főleg, ha elsőre nem világos, mekkora a kár.”
„A versenybírók azzal jöttek, hogy lerepültek elemek az autóról. De hahó! Én még emlékszem arra, hogy Lewis Hamilton három keréken ért célba Silverstone-ban és nyert! Furcsa, hogy akkor nem jött büntetés…”
– utalt a brit 2020-as emlékezetes defektes befutójára.
Marko az említett osztrák oldalnak elismerte, annyira azért nem mélyütés számukra Pérez barcelonai büntetése. „Már nem beszélünk a három rajthelyes hátrasorolásról, lenyeljük” – fogalmazott.