Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Új gumitípust terveznek bevezetni az F1-ben 2025-től – megoldás a monacói unalomra?

Új gumitípust terveznek bevezetni az F1-ben 2025-től – megoldás a monacói unalomra?

Auto Motor und Sport
Egy új gumi 2025-ös bevezetésén dolgozik a Pirelli, ami az idei monacói unalom ellen is orvosságot jelenthet.

Az izgalmak helyett a mérhetetlen unalom tette emlékezetessé az idei Monacói Nagydíjat. Miközben Kanada múlt vasárnap kárpótolta a nézőket a sokesélyes, mozgalmas és változatos versenyével, a két héttel korábbi események sem merültek a feledés homályába. Sőt, az illetékeseket megerősítette abban, hogy valamit muszáj tenni.

Monacóban az első körös piros zászló miatt nem voltak kerékcserék, se igazi taktikázás.  A futam után felmerült, az FIA-nak talán köteleznie kéne a mezőnyt, hogy a hercegségben kizárólag a legpuhább gumit használja, és akkor garantáltan lennének legalább kerékcserék. A Pirelli azonban kétkedett ebben. Szerintük egy ilyen lépés csak még nagyobb spóroláshoz, még lassabb tempóhoz vezetne: előzni nem lehet a szűk utcákon, a célja pedig mindenkinek a sok időbe telő kiállások számának minimálisra szorítása, még a lágy gumin is.

Az F1 gumigyártója más módszerrel próbál tenni a monacói versenyek megfűszerezéséért. Dolgoznak egy hatodik, a jelenleginél puhább gumitípuson, a 6-os keveréken, ami kimondottan az utcai pályák növekvő számára adott reakció.

„Dolgozunk a gumikínálatunk további keverékkel történő kibővítésén” – erősítette meg Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója Montrealban az Auto Motor und Sportnak. „Szeretnénk homologizálni a 6-os gumikeveréket, hogy a jövőben a városi pályákon még több opciónk legyen a választásnál.”

Az olasz szerint mivel egyre több utcai pálya kerül az F1-es naptárba, indokolt a kis tapadású aszfalton jobban melegedő és kopó abroncsokat használni, főleg úgy, hogy a jelenlegi legpuhább 5-ös keveréket tavaly 11 versenyen vetették be a 23-ból.

Az új gumitípust már a kanadai hétvége előtt rendezett franciaországi gumiteszten kipróbálták. A Paul Ricard-versenypályán az első napon az összesen 138 kört teljesítő Carlos Sainz többek között a 6-os gumit is tesztelte.

Ezen a héten eközben Mugellóban köröznek a vörösök, a Pirelli idei ötödik gumitesztjén. Csütörtökön Charles Leclerc ült a volánnál, és 120 kört teljesített az idei Ferrarijával, ám ezúttal a 2025-ös évre szánt kemény gumit próbálgatta (valamint a délutáni eső miatt az esőgumikat). Pénteken Carlos Sainz folytatja a programot.

A Pirelli az új lágy keverékkel nemcsak Monacóban, más utcai pályákon is szeretné növelni a taktikai variációt a versenyeken.

A gyártó emellett aktívan dolgozik az abroncsok konstrukciójának továbbfejlesztésén, mivel szeretnék, ha a gumik kevésbé lennének kitéve a túlmelegedésnek. A közelmúlt versenyei, időmérői jól megmutatták, mennyire átrendeződhet az erősorrend akár egy-egy futam alatt is a gumik miatt, ha pár fokot változik a hőmérséklet. A túlmelegedési probléma megoldásával az olasz gyártó szeretné elérni, hogy a versenyzők tovább mehessenek a határon egy adott gumiszettel.

A most tesztelt és fejlesztett gumik 2025-ban fognak debütálni, és csak egy évig szolgálják majd az F1-et, 2026-ban ugyanis a gumikra vonatkozó szabályzat is változni fog: az új autókra már keskenyebb abroncsok kerülnek, ráadásul a megváltozott leszorítóerő-szinthez és az új motorok sajátosságaihoz is alkalmazkodni kell. Isola szerint a 2026-os gumik 4-5 kilogrammal kevesebbet fognak nyomni, mint a jelenlegiek.

Borítókép: Carlos Sainz gumitesztje Mugellóban (Fotó: Pirelli)

További tartalmak