Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Alonso: A versenyzők nagyobb hősnek számítottak a debütálásomkor, mint ma

Alonso: A versenyzők nagyobb hősnek számítottak a debütálásomkor, mint ma

The Sunday Times
Minden kifinomultabb és precízebb ma a Forma–1-ben, mint Fernando Alonso bemutatkozásakor volt, ám a spanyol szerint ez elvette a versenyzők hősies karakterét.

Több mint húsz éve rója a köröket a Forma–1-ben Fernando Alonso, és képtelen belefáradni. A 43-at bő egy hónap múlva betöltő veterán 2001-ben mutatkozott be a királykategóriában, ahol akkoriban még V10-es motorokkal versenyzett a széria, gumiháborúval, tankolással, egyórás, 12 körös időmérőkkel és a versenyen csak 6 pontszerzővel.

Azóta alapjaiban alakult át a bajnokság, és a spanyol szerint nem csak az. Mint azt a Sunday Timesnak Alonso kifejtette, a versenyzők szerepe, helyzete és megítélése is jelentősen megváltozott az ő korai éveihez képest.

„Emlékszem, amikor a Forma–1-be kerültem húsz évvel ezelőtt, a mérnököm nem magyarázott el nekem semmit az autóval kapcsolatban. A versenyzőknek tudniuk kellett, hogyan kell vezetni az autót. Nem voltak szimulátorok, minden pályát, amire mentem, meg kellett tanulnom előző nap a bejárás során.”

Juan Pablo Montoya, Fernando Alonso és Jenson Button (Fotó: XPB)

„Most a versenyzők nagyon felkészültek, két-háromszáz kört mennek egy pályán, amin a verseny lesz, és tökéletesen ismernek minden buckát, kanyart, kerékvetőt. A csapatok sokkal kifinomultabbak, meg tudják mondani a versenyzőnek, hogyan kell fékezni egy kanyarnál, hogyan kell felmelegíteni a gumikat, hogyan kell felkészülni az időmérőre, vezetni a versenyen” – magyarázta Alonso.

A kétszeres világbajnok szerint ez, valamint a versenyzők átlagéletkorának csökkenése együttesen oda vezetett, hogy a közönség ma már nem látja akkora hősöknek a mezőny tagjait, mint egykor.

„Jó értelemben könnyebb a mai versenyzőgenerációnak Forma–1-es autókat vezetni. Korábban viszont sokkal heroikusabb volt. Furcsa érzés.”

„Emlékszem, amikor debütáltam, és elmentem egy eseményre, éreztem a velem szembeni tiszteletet, és egy voltam azon hősök közül, akik szupergyors autókat vezetnek. Ma, amikor egy fiatal versenyző tizenhat-tizenhét évesen bemutatkozik, mindenkinek sokkal könnyebbnek tűnik. Egy kicsit elveszítettük ezt a heroikus oldalt, ami korábban megvolt”

– vélekedett.

Az évek során persze nemcsak az F1 változott meg, hanem maga Alonso is, valamint a helyzete. Míg egykor minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnokának számított, ma már mindenki a nagy öregként emlegeti. Míg korábban elmérgesedett a rivalizálása Lewis Hamiltonnal csapattársként, ma Lance Strollnak akár futam közben is kész segítséget nyújtani.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

„Amikor a Forma–1-be kerülsz, érzed a versenyszellemet a csapaton belül, a sporton belül, és ez brutális, de egy kicsit félénk vagy, mert huszonéves vagy, a csapattársaid pedig általában idősebbek, tapasztaltabbak.”

„Ma az ellenkezőjét érzem: én vagyok a legidősebb. Én vagyok a tapasztaltabb, felelősséget érzek magamon, vezetnem kell a csapatot, próbálok segíteni, nemcsak a mérnököknek, de Lance-nek is.”

„Sok évig tagja leszek a csapatnak, még ha már nem is fogok versenyezni, és Lance fogja vezetni ezt a csapatot a jövőben. Mindig támogatni fogom őt” – mondta a saját szerepköréről Alonso.

Arról is beszélt, hogyan változtatott versenyzőként a helyzetén, hogy például már sokkal jobban tud angolul, mint fiatalon. „Az angolom és ahogyan kommunikálok a csapattal sokkal jobb lett mára. Sokkal jobban felveszem a fonalat, mint amikor bajnok voltam. Talán gyorsabb versenyző voltam, de nem tudtam segíteni a csapatoknak a szponzorokkal és a külső dolgoknál.”

Hozzátette, egy dolog mit sem változott nála a korai évekhez képest. „Nem sokat változtam, mert még mindig minden hétvégén autókat vezetek. A szabadidőmben vezetek. Nincs szó arról, hogy amikor nincs futam a hétvégén, valami másfajta hobbit űzök. A hobbim a vezetés, ezt élvezem igazán.”

Borítókép: Fernando Alonso Michael Schumacherrel és Rubens Barrichellóval a 2003-as Spanyol Nagydíj dobogóján (Fotó: XPB)

További tartalmak