Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A saját trükkjével bosszantják a Red Bullt az ellenfelek – mit lépnek?

A saját trükkjével bosszantják a Red Bullt az ellenfelek – mit lépnek?

Auto Motor und Sport
Újra a figyelem középpontjába kerültek a hajlékony szárnyak az F1-ben, ezúttal azonban a Red Bull a panaszkodók oldalára sodródott…

Ahogy arról már beszámoltunk, olasz források nemrég azt írták, a Red Bull a közelmúltban informális panaszt tett a Mercedesre az új első szárnya miatt, mivel felmerült, az menet közben jobban elhajlik, mint megengedett lenne. Az FIA nem talált semmi kivetnivalót a megoldásban, a kérdés azonban ettől még nem foglalkoztatja kevésbé a Red Bullt.

A német Auto Motor und Sport rámutatott, valójában a bikások valamennyi fő ellenfele a hajlékony szárnyak trükkjét alkalmazza, és a felzárkózásuk arról árulkodik, hogy kezdik jobban csinálni, mint a hajlékony aerodinamikai elemek nagy mesterének számító Milton Keynes-iek.

A hajlékony szárnyak alkalmazása már egy éve is fejtörést okozott az FIA-nak. Akkor augusztusban érvénybe léptettek egy technikai direktívát, mellyel szigorították a követelményeket, illetve a teszteket. Ennek hatására a leglátványosabb változás az Aston Martinnál mutatkozott meg: nekik módosítaniuk kellett az első szárnyukon, és az év második felében jelentős visszaesést láthattunk tőlük.

Carlos Sainz (Fotó: XPB Images)

A statikus tesztek során az FIA elvárja, hogy 60 Newton terhelés mellett a vezetőszárnyak legfeljebb 3 millimétert görbüljenek lefelé. A csapatoknak azonban ez nem akadály: képesek menet közben, meghatározott terhelés mellett mozgásra bírni a szárnyukat vagy azok bizonyos részeit, így javítva az adott tempó melletti teljesítményt.

Az Auto Motor und Sport szerint a Red Bull két fő üldözője, a Ferrari és a McLaren egy ideje már sikeresen trükközik a hajlékony szárnyával.

„A Red Bull egyre gyakrabban mutogat a McLaren és a Ferrari első szárnyára, mivel azok adott terhelésnél erőseb elhajlanak. Az Aston Martint már mozgósítani is akarták, hogy nyújtson be óvást, ők viszont hallani sem akartak erről. Azt gyanítják, hogy a silverstone-i technikai csapat egy hasonló megoldáson dolgozik”

– írja a német szaklap. Az Aston egyébként azért került a képbe, mert a bajnokságban az említett csapatokat próbálják üldözni.

Ez a fajta tétlenség általános tendencia jelenleg: a csapatok tudnak a turpisságról, ám feljelentgetés helyett inkább maguk is hasonló trükközésen kezdenek dolgozni, mert a szárnyak mesterkélt menet közbeni hajlítása sokat segíthet az autó egyensúlyi problémáin.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hogy mennyit, azt a lap szerint a Mercedes példája is megmutatja. A csillagosok Monacóban vetették be először az új fejlesztésű első szárnyukat, mellyel Kanadában már a győzelemért tudtak küzdeni, miközben az addig a túl szűk működési tartománya miatt kiszámíthatatlan W15-ösük hirtelen nagyon stabillá vált.

Egy névtelenül nyilatkozó mérnök szerint a különböző csapatok különböző módon használják ki a szárnyak hajlékonyságát.

„Mindenkinek megvan a saját metódusa. Az egyik hátrabillenti a szárnylapokat, a másik elforgatja az egész szárnyát vagy leengedi a szárnyak végeit. Mindegy, hogyan csinálják, mindig ugyanaz a cél: próbálnak jó egyensúlyt találni az összes típusú kanyarban”

– magyarázta a szakértő.

E cél a jelenlegi szívóhatású autók sajátosságai miatt vált fontossá. A mai versenygépekkel az alacsony hasmagasság és a futómű kis rugózása miatt nagyon szűk a működési tartomány, így nehéz egyszerre megtalálni a megfelelő balanszot a lassú és a gyors kanyarokban.

Az Auto Motor und Sport szerint a szárnytrükkök lényege, hogy miközben a lassabb és közepesen gyors kanyarokban az első szárny még az alapbeállításának megfelelő leszorítóerőt termeli, nagy tempónál csökkentik a szárny erejét, hogy alulkormányzottabbá tegyék az autót, és az ne vaduljon meg úgy.

Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: Red Bull/Getty Images)

A Mercedes vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin a lapnak korábban adott interjúban elismerte, voltak problémáik a 2022-es új szabályok miatt e téren. „Korábban annyira magasra emeltük az autó hátulját, hogy menet közben a nagy rugózásnak köszönhetően ezt tudtad szabályozni. Aszerint határoztad meg a szárnybeállítást, hogyan dolgozott a padlólemez. Ez nagy mozgásteret biztosított az autó egyensúlyának kör egészére történő hangolására. Most sokkal korlátozottabbak a lehetőségek, szűkebb a tartomány, és több a kompromisszum” – mondta a brit.

Az Auto Motor und Sport kiemelte, a szárnytrükköt a Red Bull is alkalmazza, ám a jelek szerint az ellenfelek most még messzebbre jutottak vele. „Ha ezt továbbra is tolerálni fogják, akkor muszáj lesz nekünk is ugyanerre az útra lépnünk” – idézték a címvédő csapatot.

További tartalmak