Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Alonso: Hihetetlenül nehéz lenne legyőzni Verstappent, de hiszek magamban

Alonso: Hihetetlenül nehéz lenne legyőzni Verstappent, de hiszek magamban

AS
Fernando Alonso elismeri, nyerő autóban ülve is nehéz lenne legyőzni Max Verstappent, ám hiszi, hogy még a pályafutása végén is képes lehet rá.

Nincs még egy versenyző a Forma–1-ben, aki Fernando Alonsóéhoz hasonló szintű elismerést kapna a sportágtól és a közönségtől úgy, hogy már több mint tíz éve egyetlen versenyt sem nyert meg a kategóriában. Ez önmagában sokat elmond a kétszeres világbajnok tehetsége, hírneve, valamint a pályafutása során elért (vagy még inkább el nem ért) eredményeinek ellentmondásosságáról.

Alonso a máig utolsó győzelmét a 2013-as Spanyol Nagydíjon aratta, még a Ferrari versenyzőjeként. Azon a helyszínen, amelyre most, 11 évvel később fog ellátogatni – még mindig aktív F1-es versenyzőként. A hazai futama előtt a spanyol az Oviedo közelében lévő gokartpályájára látogatott el egy szponzoreseményre, ahol az AS című lap készített vele interjút. A beszélgetés során szóba került a gokartozás, melynek kapcsán Alonso elárulta, a fiatal versenyzők képzésének egyik legfontosabb részét a vereségre és annak gyakoriságára való felkészítés jelenti.

„Ez a legnehezebb része a képzésnek, és a szülőkkel is, akik a pályán vannak: közvetíteni feléjük ezt. A sport összességében inkább szól a bukásokról, mint a nagy dolgok eléréséről.”

„Egy futballista játszik ezer meccset, és jó, ha a felét megnyeri. Egy versenyző viszont százával teljesíti a versenyeket azért, hogy nyerjen ötöt-hatot.”

„Gyerekként vagy szülőként ezt nehéz megérteni, mert van egyfajta illúzió. A megfelelő magyarázattal át tudod adni ezt az üzenetet. A motorsportnak hobbinak kell lennie ennyi idősen, mint a teniszezésnek vagy focizásnak hétvégenként. Nyomás alá helyezni őket ráér később, nem kell már gyerekként” – vélekedett Alonso.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

A vereségek és azok kezelése terén neki egy, az F1-ben 11 éve nyeretlen versenyzőként különösen nagy tapasztalata van. Megkérdezték, hány nagyszerű versenye maradt észrevétlen.

„Sok. Egy évben van huszonnégy verseny, abból hatot a tökély határán teljesítesz. Ebből a hatból ötöt észre sem vesz a közönség, mert nem látott a tévében. A másik véglet, amikor megfelelő autóban ülsz, és mindig a dobogón állsz, vagy legalább a mezőny elejében, és olyan versenyek után is dicsérnek, amiken elkövettél három-négy hibát, amit senki sem vett észre. Learatod a babérokat, amikor meg sem érdemled, és nem kapod meg az elismerést, amikor megérdemelnéd” – mutatott rá a sportág sajátos ellentmondására.

 

Mire menne egy nyerő autóval Verstappen ellen?

Alonsónak tavaly kijutott a babérokból. Az Aston Martin év eleji szárnyalására senki sem számított 2023 előtt. A kétszeres világbajnok 8 dobogós helyezést ért el az idény során. Idén ezzel szemben még egyet sem, a zöld autók visszaestek a mezőnyben.

Ennek ellenére a tavasszal további két évvel meghosszabbította a szerződését a silverstone-iakkal, és úgy határozott, ad magának még egy esélyt a következő nagy szabályváltozásokkal. A 2026-os újabb F1-es megújulás egy nagy lehetőség az Aston Martin számára az áttöréshez. Alonso akkor már a 44-hez fog közelíteni, ám a kérdésre, egy győzelemre képes autóból szerinte képes lesz-e a maximumot kihozni két év múlva, egyértelmű igennel felelt. Aztán megkérdezték: még úgy is ennyire biztos a dolgában, hogy látja, milyen szinten áll jelenleg Max Verstappen?

„Verstappen mindenképpen ellenfél lenne ilyen feltételek mellett, de én nagyon hiszek magamban. Verstappen bizonyította, hogy ő az egyetlen, aki folyamatosan képes nehéz körülmények között, ezért hihetetlenül nehéz lenne legyőzni őt. De én hiszek magamban”

– jelentette ki.

Arról is kérdezték, szerinte milyen általuk befolyásolható tényezőknek kell teljesülniük ahhoz, hogy nyerő csapattá váljanak. „A vezetőségnek hajlandónak kell lenni beruházni. Brutális beruházások kellenek a gyárakban és az eszközöknél ahhoz, hogy minden csúcsszinten legyen. Aztán kell egy csapat iránt elkötelezett személyzet, akik mind egy irányba húznak. Aztán egy csapat, ezer ember, akiket mind a megfelelő pozícióba kell helyezni. A védő néha bal szélsőként játszik, csatár kapusként, és két hónappal később rájössz, hogy az ezer emberben rejlő potenciál felméréséhez egy kis idő kell. Ezért is van az, hogy az olyan stabil csapatok, mint a Red Bull és a Mercedes, rendelkeznek a nagyszerű módszerekkel, amik mögött komoly munka van” – fogalmazott Alonso.

Max Verstappen és Fernando Alonso (Fotó: XPB)

 

Nincs dobogó, mégis van fejlődés

Az Aston Martin nyilvánvalóan nem tart még ezen a szinten, ám versenyzőjük szerint ettől függetlenül fejlődtek, 2023-hoz képest is, mutassanak bármit az eredményeik. „Igen, látom a fejlődést.”

„A tavalyi nyolc dobogó kivételes volt, ahogy a konstruktőri ötödik hely is. Ez nem normális. Idén majd kiderül, hány csapatnak jön össze nyolc dobogós helyezés, és hány versenyző hoz össze nyolc dobogót úgy, hogy a második, harmadik vagy negyedik legjobb autóban ül. Nem könnyű nyolc dobogót összehozni, és még kevésbé, ha a bajnokság alapján az ötödik legjobb autóban ülsz. Próbálkozni fogok. Nem tudom, hogy lesz-e nyolc, de a bajnokság hosszú.”

„Sok mindent megértettünk az autónk kapcsán, és már csak át kell ültetni ezeket a gyakorlatba. Az F1-ben nincs olyan, hogy egyik napról a másikra megoldasz problémákat, három hétbe telhet, mire megtervezed és legyártod, teszteled, majd beveted egy versenyen. Versenyzőként és szurkolóként talán nehéz ezt megérteni, mert már holnapra akarod.”

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

Alonso elismeri, idén nem lesz könnyű a négy előttük álló csapat szintjére kerülni és a múlt évihez hasonlóan sikeressé válni, de azért hiszi, hogy várnak még rájuk jó eredmények. „Nos, ez nehéz. Tavaly a Red Bull az élen állt, és lehetőségünk volt dobogós helyekért harcolni egy meggyengült Ferrarival és Mercedesszel, valamint egy javuló McLarennel. Ha idén nagy javulást akarunk elérni a teljesítmény terén, hogy dobogókért harcolhassunk, három csapatot kéne megelőznünk, akik nagyon magas szinten állnak. Ez a feladatunk. De az a tény, hogy előttünk több a küzdelem, segít, mert nagyobb lesz a feszültség közöttük, és remélhetőleg a zavarosban halászhatunk…” – utalt arra, hogy esélytelenként ragadnának meg bizonyos lehetőségeket.

Borítókép: Fernando Alonso és Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak