Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Hogy lehettünk ennyire ostobák?!” – mire jött rá a Mercedes, és mitől lehet ez valódi áttörés?

„Hogy lehettünk ennyire ostobák?!” – mire jött rá a Mercedes, és mitől lehet ez valódi áttörés?

Beyond the Grid, Mercedes, F1, Autosport
Montrealban feltámadt a Mercedes? Az idei első pole-szerzésük és dobogójuk a technikai igazgató szerint kissé hízelgő képet festett róluk, a csapat mégis úgy hiszi, hogy egyenesbe jött. Milyen szerepe volt ebben az új első szárnynak, és mire alapozzák, hogy ez most igazi áttörés?

A Kanadai Nagydíjon idén először volt a teljes értékű tagja az élmezőnynek a Mercedes. George Russell szombaton megszerezte a pole pozíciót, vasárnap pedig a csapat első 2024-es dobogóját, miközben még a futam megnyerésére is volt esélye. A sikerük után a csillagosok magabiztosan beszéltek az elmúlt hetekben következetesen továbbfejlesztett autójukról és a folytatásról.

Toto Wolff csapatfőnök határozottan kijelentette: végre megértették, eddig mi nem stimmelt az autójukkal, és mostanra sínre kerültek.

„Korábban nem volt meg a megfelelés a szélcsatorna és a versenypálya között, és az autót nehéz volt vezetni. A hasmagasság nem volt megfelelő, visszatért a pattogás és az úthoz verődés. Aztán kaptunk egy egyértelmű jelzést arról, mi hiányzik a kirakósból, behelyeztük a darabot, és szerintem most rendben van”

– állapította meg az osztrák.

Annak kapcsán, miért tartott ilyen sokáig, hozzátette: „A Forma–1-ben nem létezik varázsmegoldás. Tudom, hogy már mindenki unja ezt a választ, de nem lehet visszafejteni az autók teljesítményét. Látjuk a Red Bullt, és szeretnénk, ha a mi autónk is ilyen lenne, de a magad útját járva kell megoldanod a problémákat.”

George Russell (Fotó: Mercedes)

 

Végre felismerték az alapproblémát

A Mercedes 2022 óta kereste a maga útját. 2023 végén már úgy érezték, meg is találták. Az eredmény az idei koncepcióváltás lett: az autójuk alapvetően újult meg. Év elején azonban szembesülniük kellett vele, hogy mégsem működik az elvártaknak megfelelően.

Monaco előtt aztán már arról beszéltek, hogy megtalálták ennek okát és a helyes utat, csak még az eredményeken nem látszik a változás. A hercegségben elsőként George Russell autóján debütált az új első szárnyuk, ami jelentős irányváltást jelentett az év eleji verzióhoz képest, Kanada pedig bizonyította, hogy ez a helyes irány.

A csapat technikai igazgatója, James Allison most a Beyond the Gridnek részletesebben beszélt arról, mi volt a gond a W15-össel, és mitől vált látványosan jobbá az új szárny és pár további fejlesztés hatására. „Már három verseny óta folyamatosan fejlődött az autónk, és úgy adódott, hogy a pole-ba kerültünk vele ezen a meglehetősen rendhagyó pályán. De az erre lehetőséget biztosító dolgok már versenyek óta érkeztek” – hívta fel a figyelmet, hogy nem lehet csupán kanadai feltámadást emlegetni.

„Év eleje óta gyötört minket, hogy az autót rendbe tudjuk tenni a lassú kanyarokban, egész jóvá a gyors kanyarokban, de nem tudjuk mindezt egyszerre. Az előző két-három versenyen az változott, hogy olyan módon alakítottuk át az autót, hogy egész jó lett a lassú és a gyors kanyarok közötti egyensúlya, valamint a kanyarokon belüli egyensúlya.”

„Ennek eredménye, hogy a versenyzők az első és a hátsó tengelyben is tudnak bízni, a lassú és a gyors kanyarokban is, és tudnak bízni benne a fékezés pillanatától a kanyar egészén át, a csúcsponton és a kigyorsításon is. Meghatározó a versenyzők számára, hogy tudják, éppen alul- vagy túlkormányzott lesz-e az autó, és tudják követni a kívánt ívet.”

George Russell (Fotó: XPB)

 

Mit jelent a túlreagálás, és miért a szárny a kulcs?

George Russell az utóbbi hetekben arról beszélt, hogy a Mercedes túlreagálta a 2023-as problémákat az idei autójával. Ezzel arra célzott, hogy idén végre megtalálták a megoldást a hasmagasság csökkentéséhez – ami a szívóhatású autóknál kulcs a jó teljesítményhez –, de eközben szembesültek egy új problémával: az első szárnyuk így túl erőssé vált, elsősorban a gyors kanyarokban.

Ez állt a lassú és gyors kanyarok közötti éles kontraszt hátterében. A gyors kanyarokban az erős szárny nehezen kezelhetővé tette az autót. Ennek ellensúlyozására csökkenteni kezdték a szárny meredekségét, így viszont már nem volt elég hatékony a lassú tempó mellett, amikor a szívóhatás nem érvényesül úgy.

Összességében elmondható, az év eleji első szárnyuk a gyors kanyarokhoz túl erőteljes volt, a lassúakhoz túl gyenge, és csak ez a két opció létezett, középutat nem találtak. Ez vezetett a szárny áttervezéséhez, amivel kiszélesítették az autójuk működési tartományát, és megtalálták az egyensúlyt a lassú és a gyors kanyaros teljesítmény között, illetve a kanyarokon belül (fékezés, fordulás, kigyorsítás) is.

George Russell (Fotó: XPB)

 

„Hogy lehettünk ilyen ostobák?”

James Allison ezt a felismerést amolyan heuréka pillanatként írta le, és elismerte, utólag bosszantó belegondolni, milyen sok idejükbe telt a Wolff által említett kirakós összerakása.

„A heuréka pillanatok azok, amikor örülsz, hogy rájössz valamire, amit előtte senki más sem értett, és kiismered a folyamatot. Ez egy csodálatos dolog, de inkább egy »Ó, Istenem, hogyan lehettem ilyen ostoba?!« pillanat, amikor meglátod az előre vezető utat, amit már hamarabb meg kellett volna látnod.”

Azt is kifejtette, miért voltak eddig ennyire „ostobák”. „Nagyon könnyű elmerülni az olyan problémákban, amik csak mellékes problémák, és nem a fő problémák. Emiatt nem lehetsz annyira intelligens, hogy csak a kis dolgokat oldod meg, és rendben leszel. Olyan dolgokkal foglalkoztunk, amik ugyan jobbá tették az autót, de nem a fő problémát jelentették.”

Megerősítette, a megoldásuk fő elemét valóban az új első szárny jelenti. „Igen, ez a főbb dolog. És csak próbálod kitalálni, hogyan működjön megfelelően lassú tempónál, és hogyan juss át megfelelően a kanyaron. Egész évben bajlódtunk a rugókkal és stabilizátorokkal, a mechanikus felszerelésekkel, és próbáltuk az aerodinamikai karakteren keresztül orvosolni ezt.”

Kiemelte, a megközelítésük sem volt megfelelő. „Ez inkább arról szólt, hogy nem csak a leszorítóerőt kell hajszolni, figyelni kell rá, hogy az autó vezethetősége is elég előkelő helyen legyen a teendőid listáján.”

James Allison (Fotó: XPB)

 

Már nem kell tartaniuk egy pályától sem

Miközben Kanadába úgy tűnhetett, a Mercedes megoldást talált és végre versenyképessé vált, ki kell emelni, hogy a monacói és a montreali pálya a segítségükre is volt, hiszen mindkettőn csak egyféle kanyartípus a jellemző, vagyis azt nem tudták tesztelni, mennyivel vált sokoldalúbbá és rugalmasabbá az autójuk a lassú-gyors kanyarok viszonylatában.

Barcelonára ezért is tekintenek meghatározó tesztként: az a pálya mindenféle kanyartípust felvonultat, és igazi aerodinamikai erőpróba, ahol semmi sem maradhat rejtve.

Allison úgy véli, ez Montrealhoz képest egy kis visszalépést hozhat, ám meggyőződése, hogy az elért áttörésük ettől még valós, és a csapatuk mostantól jobb helyzetben lesz a riválisok ellen, mint eddig.

„Szerintem ez elég lehet ahhoz, hogy az autónk igazán versenyképes legyen, és ne kelljen félnünk pályáktól. A kanadai pálya karaktere miatt a szurkolóink most talán túl korán hiszik azt rólunk, hogy igazán ott vagyunk.”

„Ezen a pályán elég kicsi a szórás a kanyartempó szempontjából, ami nem teszi próbára annyira az autót, mint bizonyos pályák, amik most következnek. Egészen biztos vagyok benne, hogy a következő versenyeken is egészen jók leszünk, de meglepődnék, ha a következőn például pole-ba kerülnénk.”

„Abban ugyanakkor egészen biztos vagyok, hogy a következő időszakban lehetünk olyan gyorsak, mint bárki más” – vélekedett határozottan a technikai igazgató.

Borítókép: George Russell (Fotó: Mercedes/Jiri Krenek)

További tartalmak