Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Verstappen: Egy ilyen pályán az élre vártam magunkat. Oda a dominancia

Verstappen: Egy ilyen pályán az élre vártam magunkat. Oda a dominancia

F1
Utólag rossz választásnak tűnik Max Verstappen számára a Red Bull gyógyírnak szánt hátsó szárnya. De lehet, hogy csak kiürült az eszköztáruk? A címvédő az időmérős vereség után többet és jobbat vár csapatától.

Rég nem mennek már olyan simán a dolgok a Red Bullnál, mint az elmúlt két-három évben megszokhattuk. Továbbra is az élen küzdenek, de folyamatosan szembesülnek nehézségekkel – és nem csak a feljavult ellenfelek miatt. Az autójukat már nem olyan könnyű kiélezni a különböző helyzetekre, mint korábban, hol a kerékvetőkkel van gondjuk, hol az egyensúlyt, a beállításokat nem találják.

Barcelonában utóbbi okozott számukra nehézséget. Annyira, hogy Helmut Marko tanácsadó a harmadik szabadedzés után kijelentette: már annak örülni fog, ha a 3. vagy 4. rajthelyre kerülnek Max Verstappennel, mert a Ferrarit és a McLaren egyszerűen jobbnak érzi náluk.

A tévedése is jelzi: mostanság a saját helyzetükön és formájukon is nehezen igazodnak ki.

Marko előzetes pesszimizmusának okát az jelentette, hogy a vártnál gyengébben alakuló péntekjük után nagy reményeket fűztek egy módosításhoz. Max Verstappen az első két szabadedzést egy kisebb hátsó szárnnyal teljesítette, ám túl sokat csúszkált, ami a gumikezelésére is rossz hatással volt. Mivel a szárnycsere 20 percükbe telt volna, lemondtak róla, és szombatra halasztották a nagyobb leszorítóerős szárny felszerelését. Úgy gondolták, azzal majd minden sínre kerül. Aztán a harmadik edzésen mégsem voltak olyan jók, mint remélték, és Marko aggódni kezdett.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Verstappen időmérő edzése ehhez képest ígéretesen indult: a Q1-ben és a Q2-ben úgy tűnt, a címvédőnek van bő egytizedes előnye a többiekkel szemben. Aztán jött a csattanó: Lando Norris egy kiváló körrel elvette a pole-t Verstappentől. Mindössze 2 század döntött a brit javára. A háromszoros világbajnokot ebben az bosszanthatta a legjobban, hogy nem volt semmilyen mentsége.

„Maga a kör jó volt. Kaptam még egy szélárnyékot is az első kanyar felé. Összességében az egész időmérő sokkal jobb volt, mint a szabadedzéseim. Az edzéseken úgy éreztem, nem állt össze az autó. Az időmérőn sokkal jobban stimmelt” – ismerte el Verstappen, hogy nem voltak problémái se az autóval, se a körével.

 

Mégsem volt jó a szárny?

Verstappen a Q3-ban nem tudott annyit gyorsulni, mint Norris. Ez szerinte részben a lehűlő pálya, részben a péntek után megoldásnak szánt nagyobb hátsó szárnyuk miatt volt így. „A nagyon nagy tempós részeken különösen erősek vagyunk itt, a hármas kanyarban, a kilencesben és az utolsóban. Ezeket könnyen padlógázzal vettük, de talán éppen ezért nem javítottunk túl sokat az utolsó körökön, mert ezek a kanyarok padlógazasok, nincs mit nyerni bennük. És már nem sok kanyar marad a pályán.”

„Javultam tehát, de lehet, hogy én már padlógázzal mentem olyan helyeken, ahol Lando addig nem. Ezzel veszthettem valamennyit. Utólag talán túl nagy volt a légellenállás az időmérőre. De ezt mindig könnyű utólag megállapítani. Addig túl sokat csúszkáltunk, aztán összeállt, de talán kicsit vissza kellett volna venni a szárnyból.”

„Most már könnyű ezt mondani. A nagy szárnyat használtuk. Az időmérőig egyszerűen nem volt elég stabil az autó. Azt gondoltam, ezt orvosoltuk. És talán a körülmények is számítottak. Egyre hűvösebb lett. És egy ponton elfogynak a kanyarok, amikben javíthatnál. Bizonyos kanyarok padlógázasok lettek emiatt, és nekünk kissé túl nagy lett a légellenállásunk ehhez” – mutatott rá az összefüggésekre.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Baj, ha már Barcelonában sem úgy megy…

A Red Bull egy ilyen kis nüansszal tavaly még simán nyerte volna az időmérőket, ma viszont minden melléfogásukat és tökéletlenségüket büntetik az ellenfelek. Verstappen szerint az a legnyugtalanítóbb a vereségben, hogy Barcelona az előző helyszínekhez képest amolyan Red Bull-pálya, és nem tudtak nyerni rajta.

„A hétvége rendben volt, de nem elég jó, ez világos. Az efféle pályákon természetesen azt vártam, hogy elöl leszünk. A többi csapat zárkózik, és ezt már az előző versenyeken is láthattuk. Egyértelműen sokkal nehezebb. Mindent tökéletesen kell csinálnod ahhoz, hogy első lehess. Javítanunk kell az autó teljesítményén”

– figyelmeztette csapatát.

Megkérdezték: nevezhető a „hazai” pályán elszenvedett vereség amolyan utolsó ébresztőnek? „Ami az ébresztőt illeti, mi már eleve nagyon is ébren voltunk a történések kapcsán. Nyomnunk kell, gyorsabban és jobb elemekkel kell előállnunk. Tavaly nagyon domináns autónk volt, de ez mára teljesen odalett. Most újra meg kell próbálnunk előrelépni” – mondta ki nyíltan.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Rámutatott, ezúttal nem voltak egyéb problémáik, mint az előző hetekben. „Simán ment, nem voltak olyan gondjaink, mint az utóbbi hétvégéken. Kicsit finomítanunk kellett, hogy gyorssá tegyük az autót. De nem mindig érzem azt, hogy ez finomhangolás, inkább csak hiányzik a tempó. Versenyképesebbnek kell lennünk.”

A javítást vasárnap kezdhetnék. A győzelem a második helyről sem lehetetlen Barcelonában. Főleg úgy, hogy az első kanyarig vezető hosszú úton a második helyezett foghat szélárnyékot, az élen lévő nem… „Igen, próbálkozol, de az ember mindig az élről akar rajtolni, mert védekezni könnyebb. A végsebességünk nagyjából egyforma, DRS-t pedig nem használsz az első kanyar felé a rajtnál. Sok múlik azon, hogyan rajtolsz. Sok kört megyünk, nem csak a rajt számít. Bármi megtörténhet itt” – tekintett előre a holland.

* Ismétlések és az alsóbb kategóriák eseményeinek közvetítési időpontjai: www.m4sport.hu/musor
Borítókép: Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: XPB)

További tartalmak