Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A tavalyi botrány után meglépi a Red Bull Ring, amit a versenyzők már rég követelnek

A tavalyi botrány után meglépi a Red Bull Ring, amit a versenyzők már rég követelnek

Kronen Zeitung
Egy versenyzők által már rég követelt megoldás jelentheti a garanciát arra, hogy az idei Osztrák Nagydíj időmérő edzésein elmarad a tavalyihoz hasonló pályahatáros blama.

Távoli, de máig kellemetlen emlék a múlt évi F1-es Osztrák Nagydíj időmérő edzéséről a pályahatáros mizéria. Emlékezhetünk rá, egy éve összesen 47 kört törölt az FIA négykerekes pályaelhagyás miatt. A leintés után a versenybíróság órákig vizsgálta a több mint 1200 esetet, melynek során utólagosan kiosztott egy rakat büntetést, és este 22 óra táján szinte teljesen átírta az órákkal korábbi időmérős eredményt.

Idén sprinthétvégét rendez a Red Bull Ring, ami azt jelenti, hogy két időmérő edzés is lesz. Pályahatáros balhéból viszont remélhetőleg jóval kevesebb, mint tavaly, a szervezők ugyanis komoly lépésre szánták el magukat a 2023-as blama után, és megtették azt, amire az F1-es versenyzők egy része már évek óta kérte őket.

Az idei Osztrák Nagydíjra a Red Bull Ring módosította a két legproblémásabb kanyarját, a 9-est és a 10-est. Annak bukóterébe, közvetlenül a pálya határa mellett átmeneti kavicságyakat fektettek le. A kerékvetőkön túl egy nagyjából 2 méter széles sávban helyezték a kavicssávot, amely kettős funkciót tölthet be: 1. elrettenthet a pályaelhagyástól, 2. az FIA helyett maga bünteti a hibákat.

Fernando Alonso (Fotó: EPA/Christian Bruna)

A kavicságyat az FIA előírásai szerint alakították ki, a szövetséggel konzultálva. A megoldást a versenyzők már évekkel ezelőtt is javasolták, ám mindig ugyanaz volt az ellenérv: a Red Bull Ring MotoGP-versenyek otthona is, a motorosok pedig nem szeretik a kavicsot. A tavalyi botrányos helyzet elég motivációt jelentett ennek újragondolására, és meg is született a megoldás: a kavicságyak csak átmenetiek, az augusztusi MotoGP-hétvégére el fogják tüntetni őket.

„Meggyőződésünk, hogy ez egy kiváló megoldást jelent, amivel végre magunk mögött tudjuk a pályahatárok problémáját” – idézte a Kronen Zeitung a főszervezőt, a Projekt Spielberget. „Ha valaki előnyre tesz szert, azért továbbra is járni fog büntetés. A versenyzők viszont kerülni fogják azt a részt.”

A Red Bull Ring közlése szerint még egyeztetnek az FIA-val a megoldásról. Az érintettek abban bíznak, hogy az új kavicssávok segítségével a versenyirányítást is tehermentesíthetik, és nem kell majd több mint ezer esetet felülvizsgálniuk.

A pályahatárokat egyébként egy automatikus rendszerrel figyelik, de alkalmaznak külön megfigyelőket is. E személyek számát az FIA már a tavalyi ausztriai hétvége után megduplázta. A múlt évi elbírálásnál az is nehézséget okozott, hogy minden egyes felmerült szabálysértést felül kellett vizsgálni, ami időigényes munkának bizonyult.

Borítókép: Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak