Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Szakértői körkép: a volt versenyzők többsége Verstappent hibáztatja, de volt, aki megvédte őt

Szakértői körkép: a volt versenyzők többsége Verstappent hibáztatja, de volt, aki megvédte őt

Sky Sports, Sky, Motorsport-Magazin, Channel4
A szakértők többsége szerint nyilvánvaló, hogy Max Verstappen érdemelt büntetést a Lando Norris elelni spielbergi ütközésért – de nem mindenki értett egyet az FIA ítéletével.

Négy kőkemény összecsapást láthattunk az Osztrák Nagydíj hajrájában Max Verstappen és Lando Norris között. Ezek közül a 64. körben történt utolsó zárult ütközéssel, ám az azt megelőzők is vita tárgyát képezték. A két versenyző és csapat között, de a szakértők részéről is.

A két autó defektjét eredményező balesetért az FIA Verstappent tette felelőssé, aki 10 másodperces időbüntetést kapott. Norris a féktávon történő irányváltások miatt már az első (még gyenge) támadási kísérlete után panaszkodott a csapatrádión. Verstappen eközben ellenfele távolról indított bevetődései miatt panaszkodott. Szerinte a brit úgy csúszott be mellé többször is, hogy a rövid féktávja miatt el sem tudott fordulni a 3-as kanyarban, vagy úgy tudott csak elfordulni, hogy lekényszeríttette őt a bukótérbe.

A futam után egyik versenyző sem érezte úgy, hogy hibázott, de mindketten látták a hibát a másikban. Csapataik pedig természetesen a saját versenyzőik pártján álltak.

De hogyan vélekedtek a történtekről a szakértők? Alább pár véleményt gyűjtöttünk csokorba.

 

Összecsapásról összecsapásra

A brit Sky Sports állandó elemzője, Anthony Davidson a futam után az esetek visszajátszásával, lelassításával részletesen is kielemezte a négy összecsapást. A korábbi F1-es szerint jogosak voltak Norris panaszai, ahogy az FIA ítélete is. David Coulthard a Channel 4 csatorna szakértője szintén alaposabban elmélyedt a megmozdulásokban. Verstappen büntetését ő is helyesnek ítélte.

Davidson az 55. kör eseményeikről:

„Az első az ötvenötödik körből, a féktávhoz érkezve. A százméteres táblánál fékezhetsz a hajtűre, még százötven méternél is padlógázon vagy. Ahogy Norris kivág, jön a százméteres tábla, és jobbra gurítja az autóját. Verstappen a féken áll, még egyenes vonalban halad. Norris megmutatta, merre fog menni, Verstappen nézte a tükröt, és mozdul a féktávon. Ami engem illet: bűnös. Max szerencsés volt, hogy nem ütköztek, Lando jól csinálta, hogy elkerülte. Egyértelmű mozgás volt féktávon, és ezt a szabályok nem engedik.”

Davidson az 59. kör eseményeiről:

„Az ötvenkilencedik körben újra itt vagyunk. Ezúttal Lando korábban mozdul, finomabban. Max mozog, Lando túl későn fékez, blokkolja a belül lévő első kereket. Lando későn mozdult, és szerintem amúgy is lement volna a pályáról. Visszaadta a pozícióját, amikor visszatért a pályára. Ezt elszámította Lando. Max itt is mozog a féktávon, de ez sokkal finomabb volt. Még éppen rendben volt.”

Davidson a 63. kör eseményeiről:

„A hatvanharmadik kör. Lando kicsit elbizonytalanodik, hogy kivel is küzd. Közelebb kellett volna maradnia Maxhoz, de elbizonytalanodott. Emiatt tudatosan sokkal közelebb megy hozzá a kanyarban, mint kellett volna. De a féktávot eltalálja, nem tér le a pályáról. Nem érzem úgy, hogy leszorította volna Maxot. Lando pontosan mérte fel itt, és kicsit igazságtalan volt felé.”

Coulthard az első három összecsapásról:

„Az időmérőn megmentett új gumik lehetővé tették Lando számára a felzárkózást és a DRS-távolságba kerülést, majd a támadást a hármas kanyarnál. De Max blokkolta őt, és Lando nem örült ennek. A következő alkalommal (59. kör) beküldte belül, de lement a pályáról. Aztán a következő alkalommal (63. kör) Maxot tolta le. Max azt mondta, nem volt hová mennie, és elöl maradt.”

Max Verstappen és Lando Norris csatája az 59. körben (Fotó: Formula1/X)

Davidson a 64. kör eseményeiről:

„A hatvannegyedik kör, itt robbant. Ez volt az a manőver, amivel Lando megnyerhette volna a versenyt. Lekényszerítette az ellenfelét a versenyívről. Nagyon! Ő volt az igazi versenyíven, a DRS érzékelési pontján még hátrébb állt, és visszahúzhatta volna a belső ívre a kijáratnál, és támadhatott volna a négyes kanyar felé. Ha befelé mozdulsz, egy teljes autónyi helyet kell hagynod a fehér vonalig, és itt nem volt egy autónyi hely. Részemről az ügy lezárva!”

Coulthard a 64. körben történt ütközésről:

„Itt kezdődött igazán a probléma, mert ütköztek a kanyar bejáratánál, majd jött még egy ütközés, amikor a csúcsponthoz értek, és mindketten defektet kaptak, sérült az autójuk. Elkerülhető baleset volt mindkettejük részéről, és mindketten megfizettek érte.”

Coulthard Verstappen ütközéshez vezető manőveréről: „Ez az, ami miatt Lando panaszkodni fog: az utolsó része, amikor kifelé mennek a kanyar bejáratából, és Max továbbra is balra tart. Azt fogja mondani erre, hogy leszorította, és hogy nem szabad féktávon fékezni.”

„Egyértelműen átlökte a pályán. Ha ott egy fal lett volna, mindketten visszapattantak volna róla. Teljesen megértem, ha Max azt mondja: »Nos, várjunk egy kicsit! Kijjebb is mehetett volna a kerékvetőre!« De a bírák megnézték, több információval rendelkeztek, és büntetést adtak Maxnak. Végső soron az nem számít, hogy hol zárta a versenyt.”

Max Verstappen, Lando Norris (Fotó: F1)

Timo Glock, a német Sky szakértője szerint is egyértelmű, hogy Verstappen irányt váltott a féktávon. „Előbb balról, kívülről befelé húz. Látja, hogy Norris kívülre megy, és megint ott hagyja ezt a fél autónyi helyet kívül. A kérdés itt az: hová mehetne Norris? Úgymond az autója elé kerül, és itt keletkezett a kár. A problémát a DRS miatt huszonnégy kilométer/órás tempókülönbség jelenti. Közel kerülsz, előzni akarsz. A többlettempóval helyezkedsz, egy kicsivel később akarsz fékezni, és aztán már nem sokat tehetsz.”

A korábbi F1-es arra is emlékeztetett, miért van szükség a féktávon való mozgás tiltására a szabályokban.

„Ha az elöl lévő az autód elé vagy az autódba megy, akkor baleset lesz belőle. Ezért is van az, hogy a DRS-hatás, a késői fékezés és a tempótöbblet miatt nem engedik a féktávon való irányváltást. Ilyenkor döntened kell, és azt kell mondanod: megérkezem a kanyarhoz, és belül vagy kívül védekezek. Max Verstappen a végsőkig feszegette a szürke területeket.”

Max Verstappen, Lando Norris (Fotó: F1)

 

Visszatért a korai évek Verstappenje?

A brit Sky Sports szakkommentátora, Martin Brundle szintén Verstappent kritizálta. Szerinte a sprintes összecsapásuk után a holland már felkészültebben várta Norris bevetődéseit, és agresszívebb stílusra is váltott.

A brit rámutatott, a Red Bullnak szólnia kellett volna Verstappennek, hogy Norrisra négy pályaelhagyás miatt időbüntetés vár. „Lando újra támadott, de ezúttal túl gyorsan érkezett, blokkolta az első kerekét és kicsúszott. Ez volt a negyedik pályahatáros szabálytalansága, és öt másodperces büntetést kapott volna, amit sajnos végül nem töltött le. Max a jelek szerint nem tudott a barátja és riválisa közelgő büntetéséről, és nem sokkal később – a 64. körben – Norris kívülre ment, a hármasban, Verstappen balra irányt váltott és ütköztek.”

„Tudta, hogy ott van? Megerősítette a futam után, hogy tudta. Összeértek, ezzel vége lett Norris versenyének, Verstappen pedig háromnegyed kört defekttel teljesített. Én azt találtam aggasztónak az ütközés után, hogy miközben mindketten evickéltek, Verstappen egyértelműen próbálta feltartani és begyűjteni Norrist, ahogy tudta”

– írta a Sky honlapján vezetett rovatában.

A közvetítés után eközben kijelentette: „Véleményem szerint Maxnak vállalnia kell a felelősséget ezért. Max ezzel visszatért a korai évek Maxához: oldalra kitette a borotvapengéket a féktávokon. Nem tudom, mostantól hogyan terveznek együtt repülni, ebédelni, játszani és hasonlók. Fordulat állt be, nem igaz?”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull/Getty Images)

 

Aki elnéző volt Verstappennel és Norrisszal

Nem mindenki ítélte azonban el egyértelműen Verstappent a baleset kapcsán. Az osztrákok korábbi F1-ese, az ORF jelenlegi szakkommentátora, Alexander Wurz úgy érzi, túlzás volt büntetni Verstappent.

Wurz sem Norris távoli bevetődéseiben, sem Verstappen mozgásaiban nem lát kivetnivalót, nála még mindkettő beleférne a kemény versenyzés fogalmába.

„Önmagában a bevetődés nem tilos. Mindenképpen látványos, és nagyon bátor is. Számolnod kell a következményekkel, ha nem sikerül. Személy szerint szeretek ilyeneket látni, amikor keményen versenyeznek.”

„Mindig a ’hagyjuk őket versenyezni’ irány felé hajlok. Emiatt is tartom túl szigorúnak Verstappen büntetését. Én itt egy klasszikus versenybalesetet láttam. Mindketten magukat büntették. De nem is a büntetés a lényeg, hanem ez a finom balra mozdulás. Volt még ott elég hely. Lando elkerülhette volna a balesetet.”

„Valójában mindkettejük részéről felesleges volt, túlzásba estek. Jobban örültem volna, ha a következő körökben tovább harcoltak volna, de itt ütköztek, és most van miről beszélni. Szerintem ez nem volt büntetés” – nyilatkozta a Motorsport-Magazinnak.

Verstappen ütközést követő kiszorítós manőverét Wurz már nem érezte igazán tudatosnak. „Szerintem még valahogy meg akarta csinálni a kanyart. Mindketten a fehér vonal felé csúsztak, és utána már csak arról szólt, hogy valahogyan el akartak fordulni. Nem hinném, hogy szándékosan akart belemenni. Ehhez szerintem nem volt meg a kellő reakcióidő sem.”

Az osztrák szerint világos, hogy a küzdelem hevében mindkét versenyző csak egymással és a másik legyőzésével foglalkozott, semmi mással. „Ebben a pillanatban egyikük sem gondolt a verseny végére, a bajnokság állására, a pontokra, a győzelemre. Csak arra gondoltak: bármilyen körülmények között meg akarom mutatni itt, ebben a kanyarban, hogy ki a vezérhím.”

Ennek leírására talán illene az „elszállt az agyuk” kifejezés. Wurz azonban nem kárhoztatja őket. „Néha ennek így kell lennie. Néha előfordulhat. Ha észszerű vagyok, nem fordulhat elő, de ebben a pillanatban egyik sem volt észszerű. És szép, hogy ők is emberek, és hogy ezt átélhettük, mert ők a főszereplők, akik a Forma–1 történelmét írják, és számomra ez elsősorban egy kölcsönös határkijelölés volt” – mutatott a szakértők közül mindenkinél nagyobb megértést Verstappen és Norris felé.

Borítókép: Max Verstappen, Lando Norris (Fotó: F1)

További tartalmak