Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A döntő különbség a Mercedes előző két éve és a jelene között: ez áll a javulásuk mögött!

A döntő különbség a Mercedes előző két éve és a jelene között: ez áll a javulásuk mögött!

F1, Sky Sports
Az év eleji vergődésből az önerőből megszerzet silverstone-i első sorig – de hogy csinálta a Mercedes? Versenyzőik és főnökük felfejtette a titkot.

A 2022-es brazíliai sprinthétvége óta először áll két autóval az első rajtsorban a Mercedes csapata. George Russell vág neki a pole pozícióból a vasárnapi Brit Nagydíjnak, mellőle Lewis Hamilton indul, és közös erővel próbálják majd maguk mögött tartani a szintén hazai győzelmére hajtó Lando Norrist, valamint az időmérőt sérült autóval teljesítő Max Verstappent.

„Álmomban sem gondoltam volna ezt az év elején” – mondta Russell az időmérős sikere után, arra célozva, mennyire mélyről jutottak ebbe a magasságba idén. A Mercedes a tél folyamán gyökeresen megváltoztatta az autója koncepcióját, ám az első versenyek így is olyan képet mutattak, amilyet 2022 és 2023: a csapat tanácstalannak, elveszettnek tűnt, az autója pedig kiszámíthatatlannak és problémásnak. Aztán jött a fordulat: rájöttek, hogy a lassú és a gyors kanyarokban hiányzó harmónia az első szárnykoncepció miatt nincs meg. Kanadában kerültek fel az ezt korrigáló fejlesztések a W15-ösre, azóta pedig töretlen a csapat fejlődése.

„Kis változtatásokat hajtottunk végre, amiknek nagy hatása volt” – magyarázta Russell a fejlődésüket.

„Tudtuk az idei év kezdetén, hogy az autónk alapja jobb, mint az előző években volt, de a tavalyi túlkormányzásból átmentünk alulkormányzásba idén. Mostanra sikerült ezt kiegyensúlyoznunk, és megtaláltuk az arany középutat. Amikor jó az egyensúly, a gumik hőmérséklete a megfelelő tartományban van, és a köridő is csak javul. Ez igazi hólabdaeffektus. Nem történt gyökeres változás, mégis nagy a különbség köridőben.”

„Óriási a különbség” – erősítette meg Hamilton is. Megkérdezték, miben mutatkozik ez meg. „Mindenben! Egyszerűen mindenben jobb. Bahreinben az autót borzalmasnak éreztük, és azóta fejlődtünk az egyensúly, a finomhangolás, az aerodinamikai csomag optimalizálása terén. Ez e csapat sosem küszködött a teljesítmény javításával, de a mostani autógenerációnál mindig kérdés volt, honnan nyerjük a leszorítóerőt. Most viszont nagyszerű munkát végeztek a mérnökök.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes/LAT)

 

Végre van irány

Toto Wolff csapatfőnök szerint a legnagyobb változást az előző két évhez képest az jelenti, hogy most már értik az autójukat és tudják, mit kell vele tenniük.

„Az elmúlt két évben amiatt szenvedtünk, hogy nem találtuk az irányt. Volt egy jó hétvégénk, de utána jött egy rossz. Nem volt értelme. Aztán Imola előtt rátaláltunk erre az irányra, és Imolában fordult elő először, hogy az autó azt csinálta, amit vártunk. Nem volt még gyors, de minden hétvégén új elemeket tettünk az autóra, tanultunk a viselkedéséről, és most folytatjuk ezt, mert lesznek újítások az autónk Budapesten és Spában is.”

Persze hullámzás még most is van. Ausztriában például esélyük sem volt erőből legyőzni a Red Bullt és a McLarent. Silverstone-ban Wolff szerint mos a hűvös időjárás játszik a kezükre, valamint a gyors kanyarok. „Reméltük, hogy nedves lesz a pálya, mert annyira jól ment a harmadik szabadedzésen. De most is, és ezt igazán jó volt látni. Úgy vélem, az időjárás segít minket.”

Toto Wolff (Fotó: Mercedes/Finn Pomeroy)

„Tartományba hoztuk a gumikat. Tizennégy fok van, szóval ez egy brit autó, ami ezek között a körülmények között működik, és a forróságban nem annyira… De már Ausztriában is láttuk ezt, ami sosem volt a mi pályánk. Felfelé ível a görbénk, de ezek a fejlődések sosem lineárisak.”

 „Brit időjárás – jó lenne megtartani ezt egész nyárra, bárhová megyünk. Örülünk, hogy egyenesen tudjuk ezt megcsinálni, érdemből kivívtuk. De nyugtával dicsérd a napot!”

 

Hogy ne csak a brit időben menjen…

Óvatosságát Hamilton is osztja. „Elfogadom a mai eredményt, de ezek a fickók még mindig… A Red Bull – különösen Max – és a McLarenek nagyon-nagyon gyorsak. Az előző versenyen láthattuk, hogy eléggé nagy előnyben voltak velünk szemben. Remélem, hogy a vasárnapi viszonyok mellett sikerül kitartanunk” – mondta.

Wolff hozzátette:

„Ausztriában láthattuk, hogy hiányzott nekünk két tized Lando és Max ellen. Ez a különbség. Ezt kell megtalálnunk, minden pályán, nem csak a hideg és gyors pályákon. De oda fogunk érni!”

Silverstone-ban szerinte jók az esélyeik. „Amíg nem lesz harmincöt fok, jók leszünk. Nem látom a veszélyét annak, hogy ez megtörténik… Akár esik, akár száraz lesz, boldogulunk vele, és bizonyítani akarjuk, hogy képesek vagyunk önerőből megcsinálni.”

Borítókép: Lewis Hamilton és George Russell (Fotó: Mercedes/Sebastian Kawka)

További tartalmak