Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Bakik sora a McLarennél: náluk volt a legjobb lap, a legrosszabbat húzták elő

Bakik sora a McLarennél: náluk volt a legjobb lap, a legrosszabbat húzták elő

Motorsport Week, Auto Motor und Sport, Sky Sports, Motorsport-Total
Taktikai baklövések sorát követte el a McLaren a Brit Nagydíjon, és ez nem csak Lando Norrison múlt. Előbb a kettős vezetést, aztán a győzelmi esélyt is elpuskázták.

Önmagát hibáztatta Lando Norris az újabb győzelmi esély elszalasztása után. Úgy érezte, neki kellett volna megnyernie a vasárnapi Brit Nagydíjat, ám megint nem volt elég éles és okos, amikor választás előtt állt. Az egyik hibát magára vállalta: szerinte csakis rajta múlt, hogy túl későn, Max Verstappenhez és Lewis Hamiltonhoz képest egy körrel később állt ki az utolsó kerékcseréjére. A másik baklövést a lágy gumi felrakása jelentette, ami a csapat döntése volt ugyan, de Norris is benne volt, hiszen megkérdezték, és ő nem erősködött a közepes mellett.

A McLarenen nem bírták a piros abroncsok. Hamilton utolérése helyett még egy pozíciót vesztettek is, mivel a kemény gumin érkező Max Verstappen gyorsabb volt és előzött.

Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke elismerte, túl óvatosak voltak Norris kerékcseréje előtt, ezért késtek vele egy körrel, és baklövés volt a lágy gumi felrakása is.

„Lando esetében a helyes lépés egyértelműen az egy időben történő kiállás volt. De nagyon biztosra akartunk menni a száraz gumikra való átállással, és még veszítettünk is némi időt a kerékcserénél. Azt gondoltuk, hogy egy kör plusszal még mindig megtarthatjuk a vezető helyet”

– magyarázta az olasz.

Ez utóbbi, vagyis a kerékcserés időveszteség (4,5 másodpercet álltak) annak is köszönhető, hogy Norris túlcsúszott a kerékcserehelyén. Azonban nem ez volt a döntő. Meghatározóbb volt az egy körrel későbbi kiállás, hiszen Hamilton eléjük vágott, Verstappen pedig 5,2 másodpercet hozott Norrison.

Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: XPB)

Hiányzott a határozottság

Norris szerint még a második helyre csúszva is lett volna esélyük Hamilton visszaelőzésére, ha a megfelelő gumit teszik fel. A McLarenen a lágy egyáltalán nem működött, ráadásul a Mercedesszel ellentétben nekik volt még egy friss közepes keverékük, amit nem használtak ki. „Ez most megint egy olyan helyzet, amit utólag nézve másképp csinálnánk. Ha lehetne, akkor ugyanakkor állnánk ki, mint Hamilton és Verstappen. Ezzel persze még mindig nyitott kérdés lenne, melyik gumin” – mondta Stella.

„Azzal, hogy egy körrel később állsz ki, lehetőséged van megnézni, mit tesz fel az ellenfeled. Szerintem a lágy nem volt jó választás számunkra. Túlságosan kopott ahhoz, hogy megtartsuk a pozíciót Verstappen ellen. Lewis igazán jó munkát végzett, hogy a lágy gumit elvitte az etap végéig.”

Miközben Norris a saját felelősségét emlegette a döntéshozásban, Stella szerint nem ő, hanem a McLaren hibázott.

„Szerettük volna ellenőrizni Landónál, hogy ő mit preferálna, mit kéne választanunk. A másik tényező az volt, szerinte nehéz lesz-e. Ez az, amit nem kérdeztünk meg tőle. Pedig Lando megkérdezésének és a Landóval való közös döntésnek éppen az lett volna a lényege, hogy megtudjuk, nehéz lesz-e a kettes keveréken ilyen körülmények között. Valójában nem volt olyan nehéz, hiszen Verstappen a kemény keveréken komoly problémák nélkül átállt száraz pályás gumikra.”

„Ezt a döntést kellett volna hoznunk. Nekünk kellett volna vállalnunk a felelősséget és megmondani, hogy a közepes a helyes gumi, ezt választjuk. A Landótól kért visszajelzéssel csak kételkedtünk önmagunkban, és ez vezetett oda, hogy az utólag rossznak bizonyuló irányt választottuk.”

Lando Norris (Fotó: XPB)

Csak nekik volt a legjobb gumiból, mégsem használták

A rossz döntésüket súlyosbítja, hogy kényelmes helyzetben voltak: egy körrel később álltak ki, így látták, mit lépett a Mercedes és a Red Bull, és láthatták azt is, hogy kár aggódni a kemény gumi melegítési problémája miatt, mert Verstappen egészen jó kivezető kört futott.

Ám ami ennél is nagyobb gond: láthatták a saját versenyzőjük, Oscar Piastri közepes gumis kivezető körét is, ami másodpercekkel volt jobb Hamiltonénál és Verstappenénál…

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint a McLaren egyértelműen rosszul választott, és ez meg is lepte őket. „Ha lett volna egy közepes gumink, mi azt választottuk volna” – jelentette ki. „Az első etapon látszott, hogy a lágy eléggé rossz” – utalt az azon rajtoló Csou Kuan-jü és Esteban Ocon első etapjára. „Az első gumik eléggé megnyíltak, ezt már pénteken is láthattuk.”

Ami a saját döntésüket illeti, hozzátette: „Nekünk mindegy volt, mit csinálnak a többiek, mert tudtuk, hogy a kemény jobb lesz nekünk. Checo első etapjáról volt információnk a kemény gumiról, ami a jelek szerint jól teljesített.”

„A McLaren volt az egyetlen csapat, akinek volt friss közepes gumija, és mégsem használta… Az lett volna az ideális az ilyen körülményekhez”

– állapította meg Horner.

Stella szerint Norrisnak esélye lehetett volna a győzelemre a közepes keveréken. „Nem garantált, mert Lewis nagyon jó állapotban tartotta a gumikat, és előzni is kellett volna. De szerintem Lewis váltóján lettünk volna. Aztán hogy meg is előztük volna-e, az már más kérdés.”

Lando Norris (Fotó: XPB)

Féltek az 5 másodperctől, kaptak helyette 15-öt…

Norrisnál tehát két hibát is vétett a csapat, ám ezzel még nincs vége a listának. Piastri esetében is hoztak egy végzetesen rossz döntést. Amikor az első kerékcseréknél köztes esőgumira váltott a mezőny, a McLaren autói álltak az első és a második helyen. Először csak Norrist hívták (őt is egy körrel később, mint ideális lett volna), Piastrit a pályán tartották. A Mercedesnél eközben nem riadtak meg a dupla kerékcserétől: egyszerre állt ki Lewis Hamilton és George Russell.

Míg Russell 5 másodpercet vesztett azzal, hogy várnia kellett Hamilton cseréjére, Piastri a slick gumikon a vizes pályán 15 másodpercet vesztegetett el, amivel bőven Russell és Verstappen mögé került a második helyről…

„Túl mohók voltunk. Nem akartuk elajándékozni a vezető pozíciót. Bárcsak hangosabban kért volna minket Oscar, hogy mérlegeljük a kettős csere lehetőségét” – mondta Stella.

Összegzésként elmondta: „Tanulni fogunk a hibáinkból. Ez egy elszalasztott lehetőség volt. De egy éve még örültünk volna, ha elszalasztott lehetőségekről beszéltünk volna. És még az elszalasztott lehetőséggel is mi vittük haza a legtöbb bajnoki pontot.”

További tartalmak