A Red Bull első számú üldözőjeként kezdte az idei szezont a Ferrari csapata. Charles Leclerc sokáig hangoztatta: egy istálló sem fejlődött többet 2023 utolsó fele óta a vörösöknél. Lendületüket az agresszív fejlesztéssel próbálták fenntartani, ám nem várt megtorpanás következett. Barcelonában a korábban tervezettnél hamarabb bevetették az új csomagjukat, ám az nem közelebb vitte őket a Red Bullhoz, hanem új problémákat okozott.
Az autójuk a következő versenyeken erőteljesen pattogott a gyors kanyarokban, és ez megkötötte a kezüket. Silverstone-ban amolyan teszthétvégét futottak, remélve, hogy rálelnek a probléma forrására, Magyarországon pedig elő is álltak egy módosított padlólemezzel, amivel Frédéric Vasseur csapatfőnök szerint már kézben tartják a problémát. Versenyzőik ennél azonban szkeptikusabbak. Carlos Sainz már az időmérő edzés után rámutatott: nála a Hungaroring tempósabb kanyarjaiban kezdett visszatérni a pattogás.
Leclerc: Mélyebbről indulunk, mint 2023-ban
A spanyol a verseny után újra értékelte a padlólemezüket. „Rendben volt. Őszintén szólva nehezen tudnám minősíteni, mert végig próbáltam visszazárkózni. Főleg az első és a második etapon kellett előzgetnem az elején, és ez mindig megköti a kezed a gumik miatt.”
Leclerc szerint igazi választ csak a Belga Nagydíjon fognak kapni, ahol van jó pár csúcstempójú kanyar.
„Spa igazi erőpróba lesz az elmúlt versenyeken tapasztalt problémánk szempontjából. Az ittenit egy kis előrelépésnek érzem, de ez nem az a pálya, ami bizonyítékokkal tud szolgálni az autónk gyengeségének megoldásáról. Szóval várjuk meg Spát, és meglátjuk, mekkora előrelépést tudunk tenni”
– mondta a monacói.
Attól tart, hogy a sínre kerülésükhöz több időre lesz szükségük. „Az okoz nehézséget, hogy vagy megvan, vagy nincs. Így nehéz előrelépni. Olyan nincs, hogy javítasz a mértékén. Ha van, akkor van. A helyes irányban haladunk, de hogy ez elég lesz-e a megszüntetéséhez, azt nem tudom még. Összességében nincs meg a tempó, és még egy olyan pályán is muszáj kompromisszumokat kötnöd, mint ez (ti. a Hungaroring, a szerk.), ahol nincs annyi pattogás.”
A Ferrari helyzete kezdi a 2023-ast idézni. Akkor is év közben szembesültek bizonyos alapvető problémákkal az autójukon, amiket végül a zandvoorti hétvégén sikerült megoldaniuk. Utána látványos fejlődésen mentek keresztül.
Ez adhatna reményt nekik most is, ám Leclerc attól tart, most eleve mélyebbről indulnak…
„Tavaly ugyanezt a munkát végeztük el, és nagyon precíz adatokat kaptunk. Ez biztos pont. Tavaly abban a helyzetben ott volt a kezünkben a megoldás. Sajnos most az a helyzet, hogy nincs ott. Ez egy kicsit más. Nincs semmink, ami megoldaná az autó problémáit. Sajnálattal mondom ezt, de úgy vélem, több időre lesz szükségünk, hogy előálljunk valamivel, ami javulást hoz”
– festett kissé borús képet a helyzetről.
A monacói győzelmük után akár még gondolhattuk azt, hogy a szintén lassabb Hungaroringen, vagy akár Szingapúrban újra nagy esélyes lesz a Ferrari. Leclerc úgy látja, jelenleg nincs olyan pálya, amelyre magabiztosan, győzelemre esélyesként érkezhetnek.
„Ha az autó ilyen marad, nem hinném, hogy bármely versenyen is favoritok lehetünk.”
„Monaco nagyon-nagyon rendhagyó pálya volt, ott erősek voltunk. De ez nem jelenti azt, hogy mindenütt gyorsak leszünk a szezon során. Szóval nem, papíron sehol sem vagyunk favoritok” – mondta ki.
Ideje jól fejleszteni
A Ferrarit a Magyar Nagydíjon a kettős győzelmet arató McLaren megelőzte a konstruktőri bajnokságban. A wokingiak 16 pontos előnyre tettek szert velük szemben. Sainzot ez a legkevésbé sem lepte meg. „A teljesítményünket elnézve csak idő kérdése volt, mikor előz meg minket a McLaren. Egy olyan napon történt, amikor könnyed kettős győzelmet arattak, míg mi a negyedik és a hatodik helyen zártunk, ami nagyjából az, ahol az utóbbi három-négy versenyen voltunk.”
A spanyol arra is rámutatott, hogy közben a Mercedes is egyértelműen jobb munkát végez náluk a fejlesztési versenyben. „Volt pá verseny, amin – a régebbi pályákon, vagy amik jobban fekszenek nekik – nyerni tudtak, míg más pályákon, mint az itteni, a jelek szerint egy szinten állunk.”
„Közben ha megnézzük, hol voltak nyolc versennyel ezelőtt és hol vannak most, egyértelműen lehagytak minket. Ideje elérnünk a fejlesztési céljainkat”
– figyelmeztetett a spanyol.
„Most leszegett fejjel dolgoznunk kell tovább. Időbe fog telni, hogy olyan csomaggal álljunk elő, amivel kihívói lehetünk a McLarennek. Nem gondolom, hogy Spában vagy a szünet utáni első versenyen erre lesz esély. De remélhetőleg találni fogunk valamit, csökkentjük a különbséget, és újra csatlakozhatunk a küzdelemhez” – próbált optimista maradni.