Megszerezte idei harmadik győzelmét is a Mercedes csapata a múlt hétvégén Spában, örömükbe azonban bosszúság és csalódottság vegyült. A pályán George Russellt intették le elsőként, ám pár órával később az FIA kizárta a britet, mivel a rutin mérlegelés során kiderült, hogy az üzemanyag eltávolítását követően a versenygépe csak 796,5 kilogrammot nyomott, ami 1,5 kilogrammal az előírt tömegminimum alatt volt.
A Mercedes már a meghallgatáson elismerte, hogy nincs enyhítő körülmény, arról viszont akkor még csak találgatott, hogyan is lett könnyebb Russell autója a limitnél.
Andrew Sholvin vezető versenymérnök a csapat futamértékelő videójában most fényt derített pár részletre, és elmondta, hol tartanak a vizsgálatokkal. „Nyilván nagy balszerencse és csalódást keltő ez azok után, hogy ennyire erős versenyt teljesített ennyire hátulról rajtolva.”
„Egyelőre próbáljuk megérteni, mi történt pontosan. Nagy részét több elem tömege adta. Egy autó elég sokat veszíthet a tömegéből a verseny során: ott a gumik, a kopólemez és a fékek fogyása is, az olajfogyasztás, de maga a versenyző is sokat fogyhat. Ezen a konkrét versenyen George egészen sokat fogyott”
– magyarázta a brit.

Shovlin megerősítette, hogy Hamilton autóján nem volt efféle probléma, ami erősítheti azt a vasárnapi feltételezést, hogy Russell kizárásában nagy szerepe lehetett a győzelmét hozó egy kiállásos stratégiának: a kemény gumiról, amin 34 kört teljesített, leradírozódhatott annyi, amennyi a limit átlépéséhez kellett.
„A két autó ugyanolyan tömeggel kezdte a versenyt. Lewist és George-ot is lemértük az időmérőn, az autók között ötszáz gramm különbség volt. Csak George-nak volt ilyen problémája, és ez azért volt, mert a gumikopása sokkal nagyobb volt, és úgy fest, a kopólemezről is több anyag jött le.”
„Gyűjtjük az adatokat, hogy lássuk, hogyan tökéletesíthetnénk ezeket az eljárásainkat, mert nyilván nem szeretnénk, hogy a jövőben ilyesmi újra megtörténjen” – adta meg a magyarázatot Shovlin.
Megkérdezték, Russellnek mekkora előnyt jelenthetett ez a tömegcsökkenés. A szakember szerint ez nem volt döntő mértékű. „A tempó szempontjából a verseny elején nulla volt a hatása, mivel George és Lewis autója ugyanolyan tömegű volt a rajtnál. George autója gyorsabban veszített a tömegéből a verseny során, mint Lewisé. Ezzel jár némi előny, de ez csak századokat jelent körönként. Ez nagyon kicsi, hiszen amikor egy-két kilóról beszélünk, az nem ad annyi köridőt.”

Shovlin elismerte, nagy csalódás volt számukra a kettős győzelem elvesztése, ám a Hamiltonra szállt győzelem és a pályán nyújtott teljesítmény több okból is optimistává teszi őket a folytatásra nézve. „Eléggé keserédes érzés. Fantasztikus volt a célban kettős győzelmet aratni, igazán nagy eredmény volt. Főleg a nehéz péntekünk után. Ha félretesszük a csalódást, a csapat nagyon bizakodó a teljesítmény kapcsán, mert nagyot fordított a mérnöki csapatunk azzal, hogy ennyire jól teljesített az autó a versenyen. És az is ígéretes, hogy meleg volt a pálya, ami idén nem volt az erősségünk, de most képesek voltunk igazán jól teljesíteni, főleg a hosszú etapon. George futotta a leghosszabb etapot mindenki közül. Kár, hogy elveszítettük az eredményt” – állapította meg.