A Forma–1-es csapatok a nagyobb szabályváltozások előtt több alkalommal is használtak már úgynevezett öszvérautókat, vagyis olyan korábbi, átalakított versenygépeket, amelyeket az új előírásokhoz próbáltak „igazítani”, hogy a tesztek során hasznosabb adatokat gyűjthessenek felkészülésükhöz.
Természetesen a 2026-os szezonnal kapcsolatban is felmerült már, hogy a csapatok „öszvérautókkal” készülhetnek – legutóbb a Pirelli-tesztek kapcsán, változnak ugyanis az abroncsok is, az olaszok pedig relevánsabb adatokat szeretnének gyűjteni a prototípusok fejlesztéséhez.
Az FIA motorsport világtanácsa most formálisan is elfogadta azt a módosítást, ami lehetővé teszi a csapatok számára, hogy évi tíz tesztnapot teljesítsenek „öszvérautókkal”, sőt lazított a versenygépek felépítésére vonatkozó előírásokon is, 2026-ban ugyanis a motorokra és az aerodinamikára vonatkozó szabályok is változnak.
A csapatok most választhatnak, hogy egy 2022 előtti versenygépet alakítanak át, ami méretben közelebb áll a 2026-os autókhoz, ugyanakkor nem talajhatásúak. Alternatív megoldásként egy újgenerációs autót is átalakíthatnak, de annak méretét is a 2026-oshoz kell igazítaniuk.
Az öszvérautók hatékonyságával kapcsolatban nemrég a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola meglehetősen borúlátóan nyilatkozott, jelezve, hogy a rengeteg változtatás miatt most jóformán lehetetlen lesz olyan gépet építeni, ami a 2026-os versenygépen szempontjából igazán releváns adatokkal szolgál majd nekik és a csapatoknak.
„Hasonló tulajdonságokkal rendelkező autókat készíteni lehetetlen” – nyilatkozta a RaceFansnak. „Az autók nem lesznek kisebbek. Súlyt azt tudunk csökkenteni azzal, hogy nem töltik tele a tankot. De ami a többi területet illeti… lehetetlen, hiszen aktív aerodinamikánk sincs” – tette hozzá.