Dobogó nélkül áll a nyári szünetben az Aston Martin csapata az F1-es szezonban. A múlt év első felének meglepetéscsapata megtorpant a fejlődésben, miközben a riválisok egyre messzebbre jutnak. Az első négyes már most túlságosan távolinak tűnik ahhoz, hogy a beérésükről beszéljenek, a középmezőnyben viszont még van akkora az előnyük, hogy az ötödik pozíciójuk egyelőre ne forogjon veszélyben.
A zöldek év elején az időmérőkön még ígéretes tempóra voltak képesek, a versenyeken rendszerint visszaestek. Aztán jöttek az első fejlesztések, amikkel javítani próbálták az összteljesítményt, de valójában csak hátrébb csúsztak velük.
Mike Krack csapatfőnök az Aston Martin honlapjának adott félévértékelő interjúban elismerte, voltak sötét pillanataik, amikor gondoltak rá, hogy talán elvesztek. „Mindenképpen megfordult a fejünkben, mivel a Magyarország előtti fejlesztésünk nem azt hozta, amit vártunk, viszont a legutóbbi fejlesztésünk működik, és határozottan ki merem jelenteni, hogy jó irányba tartunk. Új szemléletmódot kezdtünk követni az autóval, és most javulunk.”
„Mérnöki szempontból látom a fényt. Bízom a mérnöki gárdánkban, a teljesítményfejlesztésben, az aerodinamikai fejlesztésben. Jó úton járunk, és jobb lesz a második félévünk. Általában nem vagyok ennyire merész a jóslatokkal, de tudom, hogy mink van”
– bocsátotta előre a luxemburgi.
Ami a korábbi nem működő fejlesztéseiket illeti, Krack kicsit próbálta szépíteni a képet. „A tendenciák pontosak voltak, csak nem hoztak annyi előnyt bizonyos területeken, mint jósoltuk, míg a járulékos veszteség nagyobb volt a jelzettnél. Ennek eredménye egy kevésbé hatásos fejlesztés lett. Nem feltétlenül arról van szó, hogy rosszul mennek a dolgok, csak bizonyos fokig.”
Krack kiemelte, a múltban általában működtek a fejlesztések, ritkán fordult elő, hogy nem. A jelenlegi szívóhatású autókkal viszont más a helyzet: nagyon érzékenyek, és ez jó pár csapaton kifogott idén. „Különösen a padlólemezzel, amik ma annyira közel vannak a talajhoz és annyira instabilak. Itt nem magától értetődő, hogy csak felteszed és egyből működik.”
Versenyzői kritikák és az átállás a jövőre
A versenyzők többször kritikus megjegyzéseket tettek a nehezen vezethető autóra, Fernando Alonso többször is nyomást helyezett az Aston Martinra a nyilvánosság előtt. Krackot mindez nem zavarta. „Lance és Fernando kiválóan vezetett idén, egy olyan autóban, amit nehéz vezetni. Két világklasszis versenyzőnk van, és jobb autót kell adnunk nekik. Fogunk is, mert világklasszis a csapatunk is.”
„Ha megadjuk a feltételeket Lance-nek és Fernandónak, ők teljesíteni fognak. Volt pár frusztráló hónapunk, és időről időre Lance és Fernando is a nyilvánosság elé állt ezzel a frusztrációval. Nincs ellenemre. Úgy gondolom, védenünk kell őket. Elit sportemberek, de közben emberek is.”
„Kiszállnak az autóból a verseny után, tele adrenalinnal, kimerülten, és a mikrofonok mindig ott vannak. A versenyzők mindig ki vannak téve ennek, és a mi feladatunk eléjük állni” – mentette fel a két versenyzőjét a csapatfőnök.
Alonso a közelmúltban többször hangoztatta, hogy az idei helyzetük már nem javítható jelentős mértékben, ezért szeretné, ha már 2025-re és 2026-ra összpontosítanának inkább. Krackot megkérdezték, így lesz-e.
„Tervezünk még fejlesztéseket az AMR24-esre az év második felében, mielőtt átállnánk 2025-re. Realistának kell lennünk, figyelembe kell vennünk, mekkora a különbség az előttünk és a mögöttünk lévőkkel szemben. Nem adjuk fel 2024-et, de 2025 hamarosan a figyelmünk középpontjába fog kerülni.”
„Nagyon fontos az idei autón elvégzett munka, mert ez mutat irányt a következő évre. Sok mindent átviszünk majd a szabályok állandósága miatt, így amit tanulunk, azt használni fogjuk 2025-ben” – emelte ki.
Hozzátette, közben már jövőre is mindent a 2026-ra való felkészülésük fog meghatározni, mert aerodinamikai és motorfronton is nagy lesz a megújulás, és ez az Aston Martinnak is nyilvánvalóan nagy lehetőség.