Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Hátba szúrás”, „árulás” – felháborodásst váltott ki a Renault F1-es motorprogramjának leállítása

„Hátba szúrás”, „árulás” – felháborodásst váltott ki a Renault F1-es motorprogramjának leállítása

L1Équipe, Speedweek, Planet F1
Kész cserbenhagyásnak tartják a Renault F1-es motorgyárának dolgozói, hogy a márka négy évtized után képes feladni a projektjüket.

A vég kezdetét jelentette be az Alpine a Belga Nagydíjon. Bruno Famin csapatfőnök Spában erősítette meg, hogy anyacégükkel, a Renault-val már dolgoznak a franciák F1-es motorprojektjének leállításán és a Viry-Chatillonban működő gyáruk forrásainak és munkaerőjének más projektekre való átcsoportosításán.

A Renault ezzel négy évtized után vonulhat ki motorgyártóként az F1-ből, miközben az Alpine „gyári” csapata partnercsapattá válhat és Mercedes-erőforrással versenyezhet 2026-tól.

E tervek és hírek sokakat sokkoltak Franciaországban – kezdve a Viryben dolgozókkal. Az ottani szakszervezet képviselője, Karine Dubreucq a L’Équipe című lapnak kritikus hangon nyilatkozott a bezárásról.

„Nem láttuk jeleit ennek. Ez egy hátba szúrás, egy árulás. Olyan motorokat fejlesztettünk itt, amik tizenkétszer lettek Forma–1-es világbajnokok, és most nem tehetjük? Még csak meg sem várták az első tesztpados próbát”

– utalt a 2026-os F1-es motorprogramjukra.

Renault-logó (Fotó: xpbimages.com) Renault (Fotó: xpbimages.com)

Az új szabályok szerint fejlesztett erőforráson a hírek szerint még dolgozik a gyár. Egy névtelen bennfentes szerint ígéretes szinten állnak.

„Úgy véljük, hogy egy szinten állunk a Mercedes erőforrásával. Legrosszabb esetben is tizenöt lóerő lehet a különbség. Mindent átterveztünk a turbónál”

– mondta a motorrészleg egyik szakembere.

A névtelen források úgy vélik, innen már nem lesz visszaút. „Ha most leállunk, soha többé nem fogunk újra F1-es Renault-motort hallani” – mondta baljóslatúan az egyik névtelen forrás.

Azt egyébként maga Famin sem tagadta, hogy az új F1-es motorral jól haladnak. „Természetesen nagyon nehéz, főleg, hogy a 2026-os projekt egészen jól alakult. Sokan dolgoztak rajta, és az első eredmények jók voltak. Egy nagyon agresszív lehetőséget választottunk, és az első eredmények azt mutatják, hogy helyes volt ezt tenni” – magyarázta a francia.

A L’Équipe szerint a múlt hét közepén sor került egy újabb vezetőségi megbeszélésre, melynek témáját a gyár átállításának módja és feltételei jelentették. A tervek szerint a Renault hidrogénmotoros projektje kerül majd a középpontba Viryben.

Famin jelezte, mind a 350 dolgozójuknak új munkát fognak kínálni, senki sem marad állás nélkül. Már ha elfogadják az ajánlatot. „Ez hatalmas kihívás lehet. A szellemi tulajdon egy dolog, az igazi értéket az emberek jelentik. Az emberek, a képességeik. Természetesen ígéretet tettünk nekik, hogy kapnak munkát, de akik szenvedélyből dolgoznak, azoknak ez nem elég.”

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

„Viryben nem csak Forma–1-gyel foglalkozunk, más motorsport-programjaink is vannak. Az Alpine-programot, a szoftverek fejlesztését, a rendszerekét is mind Viryből irányítjuk. Foglalkozunk a Forma–E-vel is, ahol a Nissan és McLaren számára fejlesztettünk dolgokat. Sok dologgal foglalkozunk, igaz, a Forma–1 a legnagyobb része ennek. Új területeket kell létrehoznunk, hogy hasznosíthassuk az embereink tudását, képességeit, amennyiben szívesen maradnak” – mondta Famin.

A Renault az évtizedek során összesen 12 konstruktőri címet szerzett motorgyártóként. A Williamsszel, a Benettonnal, a gyári Renault-csapattal és a Red Bull-lal is felértek a csúcsra az F1-ben.

A várható kivonulásuk többek között a Renault korábbi gyári versenyzőjét és a márka korábbi sportigazgatóját, Gérard Larrousse-t is sokkolta. „Először azt gondoltam, ez egy álhír. Ez egy borzalmas sokk, ami a legnagyobb szomorúsággal tölt el” – mondta az Auto Hebdónak.

„Akkoriban egy csodálatos motorrészleget építettünk fel a Renault számára, és egyszerűen nem tudok elképzelni Alpine-versenyautót Mercedes-motorral. Ez a kettő egyszerűen nem passzol egymáshoz. Az Alpine-nak Franciaországban gyártott motort kéne használnia!”

„Őszintén szólva nem értem ezt. Ha bármi értelme lehet ennek a lépésnek, az az lenne, hogy ez a Renault első lépése a teljes Forma–1-es kivonulása felé” – találgatott.

Borítókép: Alpine F1 Team logo (Fotó: Moy / XPB Images)

További tartalmak