Előzetesen nem hitte Charles Leclerc, hogy legyőzheti az első sort kisajátító McLareneket Monzában, ám a vasárnapi versenyen a Ferrari a taktikájával kiénekelte a sajtót a szájukból. Leclerc a verseny után megállapította: úgy nyertek, hogy valójában a McLaren volt a gyorsabb a versenyen. Lando Norris kicsit másképp fogalmazott: szerinte nem voltak lassabbak a Ferrarinál, ám a gumikezelésben gyengébbek voltak, és emiatt maradtak alul.
Leclerc-nek a győzelmet az hozta meg, hogy a kemény gumira váltva már nem állt ki többször, miközben a McLaren a futam hajrájában másodszor is kihívta versenyzőit. Oscar Piastri 10 másodperc feletti hátránnyal tért vissza a friss gumiján, és ez már túl nagy lemaradás volt ahhoz, hogy le tudja dolgozni.
Andrea Stella csapatfőnöknek a futam után kellett magyarázkodnia, ám nem érezte úgy, hogy elrontották volna a taktikát. Két dologra hívta fel a figyelmet: 1. a Ferrari lényegében semmit sem veszíthetett, ezért könnyen kockáztatta meg az egy kiállást; 2. az ő gumijuk túlzottan kopott ahhoz, hogy az egy kerékcsere garantáltan működőképes legyen az autójukkal.
„Csalódottak vagyunk abból a szempontból, hogy megvolt a futam megnyeréséhez szükséges teljesítményünk. Ugyanakkor nagyon az egy és a két kiállás között billegett ez a verseny, és a többség a két kiállást választotta. Leclerc-nek könnyebb volt megkockáztatnia az egy kiállást, hiszen ő volt az üldöző.”
„Ami minket illet, Landóval volt egy elfékezett bal elsőnk, ami miatt a gumi nem bírta, így egyértelmű volt a két kiállás. Oscarnál inkább volt határeset, de nála is voltak kétségeink, ezért a két kiállást választottuk, azt gondolva, lesz elég idő a vezető pozíció visszaszerzésére, de a Ferrari nagyon jó munkát végzett, Leclerc nagyszerűen vezetett.”
„El kell ismernünk azt is, amikor az ellenfelünk nagyon jó munkát végez. Ebben az esetben működött az egy kiállás, szép volt, Ferrari!” – dicsérte meg legyőzőjüket Stella a Sky Sportsnak adott interjúban.
Hamilton előre látta, a Ferrari a tenyerét dörzsölte
Miközben arra magyarázatot adott, miért választották mindkét versenyzőjüknél a két kiállást, arról nem beszélt, hogy teremthettek volna-e más helyzetet maguk előtt. A mercedeses Lewis Hamilton szerint egyértelmű hibát követtek el, mégpedig a verseny elején, amikor túl nagy tempót diktáltak, és ezzel túl sokat vettek ki a szemcsésedésre hajlamos gumijukból.
„A versenyen a McLarennek egyértelműen megvolt a tempója, csak egyszerűen túl keményen nyomták. Az elején túl gyors köröket mentek, és meggyilkolták a gumikat. Gyanítom, előre két kiállást terveztek, és ezért nyomták annyira. Ha csak visszavettek volna, hogy tovább mehessenek, biztosra veszem, hogy meg tudták volna csinálni az egy kiállást.”
„Kaptam információkat abban a szakaszban arról, hogy mit csinálnak, és tudtam, hogy esély sincs rá, hogy a gumik ilyen tempónál bírják. Charles pedig fantasztikus munkát végzett ma, gratulálok neki!” – mondta Hamilton.
A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur ugyanezt tartotta a győzelmüket megalapozó McLaren-hibának. „Furcsa volt a verseny, mert mi úgy kezdtük, hogy egy kiállás lesz, de a McLaren aztán egy kicsit jobban nyomta az első etapon, mint vártuk. Norris hamarabb kezdett szenvedni, mint mi, ezért ki kellett állnia. Mi lekövettük őt, hogy ugyanazon a taktikán maradjunk, mert éreztük, hogy előnyben vagyunk a gumikkal. Aztán az előny annyira nagy volt, hogy a keményen futott tíz kör után világossá vált, hogy a végéig elmehetünk” – magyarázta a francia.
Külön kiemelte, hogy ők tudatosan készültek erre a lehetőségre a gumikezelési módszerükkel.
„A stratégia szempontjából világos volt, hogy talán az egy kiállás lesz a legjobb választás, de az is kellett ehhez, hogy lassan menjünk az elején, ne nyomjuk túlzottan az első pár körben. Jobb előkészítése a gumiknak, ha pozíciót veszítesz az első etap elején és nem csatázol. Mi kézben tartottuk az első pár kört, nagyon spóroltunk, és talán jobban is, mint mások. Ez kifizetődött a futam végén”
– mutatott rá Vasseur.
A szerepeket ilyen szempontból egyébként szinte már a verseny előtt leosztották. Szombaton éppen Vasseur emlegette, hogy a Ferrari talán előnybe fog tudni kerülni a gumikezelésével, azt pedig ő és Leclerc már pénteken pedzegette, hogy a kezdeti tudatos tempóvisszafogással jelentősen meg lehet növelni a gumik élettartamát. Példaként mindketten Lewis Hamilton pénteki hosszú etapját emlegették, melyen a brit olykor 1 másodperccel lassabb volt a többieknél az első köreiben, de aztán versenyképes időket teljesített később, mert a korai kíméletességgel megelőzte a szemcsésedés súlyosbodását.
A McLarennél eközben teljesen másképp gondolkodtak. Piastri elmondta, ők már pénteken elkönyvelték, hogy a szemcsésedés a gumik végét jelenti. Aztán meg is lepődtek, amikor Leclerc vasárnap bizonyította, hogy nem így van. „Azt reméltem volna, hogy ő egy kicsit összezuhan. Ő is keresztülment ugyanazon a szemcsésedésen, de nála valahogy letisztult”
„Ezt nem vártam. Az összes szabadedzésen, és a közepes gumin is, amikor elkezdett szemcsésedni a gumi, vége volt a dalnak. Kissé meglepett, hogy az övé visszatért és tartani tudta a tempót.”
„Utólag persze könnyű. Akkor viszont az egy észszerű stratégia volt a részünkről” – mondta a másodikként leintett ausztrál, aki utólag már maga is az egy kiállást választotta volna.
Szűklátókörűség volt ez a McLaren részéről? Vagy tényleg csak az autók gumikezelési különbségei jöttek ki? Wokingban ezúttal is van mit felülvizsgálni és kielemezni. És már nem először merül fel, hogy talán kihasználatlanul hagytak pár lehetőséget egy futamon.