Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Marko: Nem írjuk még le a konstruktőri címet, de Verstappené élvezi az elsőbbséget

Marko: Nem írjuk még le a konstruktőri címet, de Verstappené élvezi az elsőbbséget

Oe24, Speedweek, Blick
Miközben egyesek állítólag már elkönyvelték a Red Bullnál, hogy nem fogják tudni megállítani a McLarent, Helmut Marko szerint korai még lemondani a konstruktőri címvédésről. Elmondta, hogyan próbálják menteni a menthetőt.

Szorult helyzetben van a Red Bull. Az év eleji nagy fölénye után éles fordulat, hogy az Olasz Nagydíjat követően már csak 8 ponttal vezetnek a McLaren előtt a konstruktőri bajnokságban. A szezonkezdésük még nem azt sugallta, hogy kiélezett küzdelemre, akár trónfosztásra van kilátás 2024-ben. A wokingiaknak Kínában még 100 pont fölött volt a lemaradásuk, innen dolgozták fokozatosan előre magukat.

A Red Bullnak az év közepén a fő problémáját Sergio Pérez gyenge eredményei és gyér ponttermése jelentette. Mostanra azonban eljutottak oda, hogy Max Verstappent is visszarántotta a középszerűségbe az autóval kapcsolatos vezethetőségi probléma, ami miatt Zandvoortban a győzelemre, Monzában pedig már a dobogóra is teljesen esélytelenek voltak.

Helmut Marko az olaszországi verseny után már annak is örült, hogy a McLaren kevesebb pontot hozott rajtuk, mint hozhatott volna. Külön gratulált a Ferrarinak a győzelemhez, és hálálkodott a McLarennek, hogy a sportszerűség elvét követve nem álltak be Lando Norris mögé.

„Mert ez nem jött rosszul számunkra. A gyengélkedésünk ellenére Max még mindig hatvankét ponttal áll az élen. De ez az előny gyorsan elfogyhat, ha így folytatjuk” – állapította meg az Oe24 portálnak adott interjúban Marko annak kapcsán, miért volt ennyire elismerő az ellenfelekkel szemben.

A felvetésre, miszerint nehéz elképzelni, hogy egy Max Verstappen szintű bajnok elbukjon több mint 60 pontos előnyt 8 hétvége alatt, Marko óvatosságra intett: „Na igen, ha vezethetetlen autót adunk neki és lesz még pár ilyen teljesítményünk, akkor bármi lehetséges.”

Helmut Marko és Christian Horner (Fotó: Red Bull/Getty Images)

 

Még nem adják fel a konstruktőrit, de…

A csapatbajnokságban ezzel szemben azt egyre nehezebb elképzelni, hogy a Red Bull kivédekezze a McLaren ostromát. A Milton Keynes-ieknél állítólag már vannak, akik le is mondtak a címvédésről. „Ezt a bajnokságot elfelejthetjük. Most már csak Max negyedik címe számít” – idézett a svájci Blick egy csapattagot, állítólag vezető beosztásút.

Helmut Marko azért ennyire még nem esett letargiába. A Speedweek oldalán vezetett rovatában kiemelte: „A konstruktőri bajnoki előnyünk elolvadt. A csapatbajnoki címet azonban még egyáltalán nem írjuk le. Ha Max újra elkezd nyerni, akkor Checo harmadik és ötödik helyezések közötti eredményeivel ez elég lehet ennek a címnek a megvédéséhez.”

Az Oe24-interjúban eközben árnyalta egy kicsit a képet, amikor a csapatbajnoki címvédésük lehetőségéről kérdezték.

„Checo nem rossz, egyszerűen csak lassabb. De természetesen az elsőbbséget Max bajnoki címének megszerzése jelenti.”

Marko kiemelte, Verstappen kényelmesebb helyzetét főként az ellenfeleknek köszönhetik, ám a bajnoki sikerüket nem az ellenfeleknek szeretnék köszönni… „Spában a Mercedesé volt a legjobb autó, Zandvoortban a McLarené, Monzában Leclerc nyert a Ferrarival. E váltakozás nélkül sosem lett volna ilyen nagy az előnyünk, mint ma. De világos, hogy nem hagyatkozhatunk folyton arra, hogy mindig más csapat van elöl. A célunk, hogy erőből álljunk az élen.”

Max Verstappen (Fotó: Mark Thompson/Getty Images)

 

Kapóra jön a monzai gumiteszt

A nagy kérdés az, hogy hogyan verekszik vissza magukat abba a helyzetbe, hogy újra futamokat tudjanak nyerni. „Monzában van egy gumitesztünk Liam Lawsonnal. Ezzel párhuzamosan az embereink elemezni fogják, mit kellene módosítaniuk. Meg kell találnunk azt a pontot, ahol a fejlesztés során rossz irányt vettünk.”

„Egy-két meggyőző felismerésünk már van, most gyorsan meg kell valósítanunk az ennek megfelelő technikai változtatásokat, hogy az autó újra egyensúlyban legyen. A következő két versenyt utcai pályán rendezik Bakuban és Szingapúrban, szóval kevésbé lesznek mérvadóak. Austinban majd kiderül, sikerült-e fordítanunk” – vázolta a terveket.

Ami a monzai gumitesztet illeti, kedden Liam Lawson több mint 100 kört teljesített a Pirelli programja szerint, és szerdán folytatni fogja a körözést. Társuk ebben a Mercedes csapata, ahol George Russell rótta a köröket kedden.

 

Inkább a bizalom, mint több leszorítóerő

Marko a Speedweek hasábjain az idei autójuk problémáiról is írt. „Monzában felismertük, hogy az RB20-as autónknak komoly alapvető problémái vannak. A jó hír, hogy mindenki egyetért és keményen dolgozik a megoldáson.”

„Az első versenyeken domináló autóból egy nagyjából kiszámíthatatlan, nehezen vezethető autót csináltunk, és ezt meg kell oldanunk. Max Verstappen Monzában a Q2-ben a második leggyorsabb volt, nagyon szorosan Hamilton mögött. Aztán nem volt tapadása a Q3-ban, egyik gumiszetten sem.”

„A pár percen belüli ilyen teljesítményingadozások rámutatnak, hogy az autónk rendkívül érzékennyé vált a legapróbb változásokra is, legyen az a külső hőmérséklet vagy egy más gumikeverék, vagy a kevesebb üzemanyag. Muszáj lesz visszahoznunk a jó egyensúlyt. Emellett úgy gondoljuk, hogy a szélcsatornában és a versenypályán nyert adatok eltérései is részét képezik a problémának.”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull/Getty Images)

A megoldást Marko szerint az autó „visszafejlesztése” jelentheti, aminek a teljesítmény látja kárát, de talán segítség lesz a versenyzőknek. „A fő kérdés most azt: hogyan járjunk el annak érdekében, hogy visszakapjuk az első versenyeken meglévő jó egyensúlyt.”

„Max Monzában azt mondta, nincs szüksége húsz ponttal több leszorítóerőre, ha az autó emiatt vezethetetlen lesz. Muszáj visszaépítenünk, és remélhetőleg rátalálunk arra a pontra, ahol az autó még egyensúlyban volt. Ha ez sikerül, akkor az autó ismét kiszámíthatóan fog viselkedni, a versenyző bízhat benne, és ismét mindent beleadhat.”

„Természetesen nehéz feladat ez, hiszen azóta sok fejlesztés került az autóra. Egyszerűen fogalmazva: ki kell találnunk, hol kanyarodtunk rossz irányba technikai szempontból” – állapította meg a tanácsadó.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: Red Bull/Getty Images)

További tartalmak