Nem volt ilyen már 12 éve – de bizonyos szempontból még soha. 2012-ben Romain Grosjean volt a legutóbbi olyan versenyző a Forma–1-ben, akit az FIA nem engedett rajthoz állni egy hétvégén. Akkor a francia több baleset okozója volt a szezonban, és a spái rajtbalesetére reagálva döntött úgy a szövetség, hogy egy nagydíjhétvégére felfüggeszti a szuperlicencét. Akkor a monzai Olasz Nagydíjat kellett kihagynia, melyen Jérome D’Ambrosio helyettesítette őt a Lotusszal.
Az FIA Grosjean esetére reagálva 2014-ben vezette be a büntetőpontok rendszerét. Azóta a versenyzéssel kapcsolatos vétségekért pontok kerülnek a résztvevők szuperlicencére, melyek 12 hónap leteltével évülnek el. Akinek ezen időszakon belül összegyűlik a 12 pontja, automatikusan eltiltják egy versenytől.
A rendszer tíz évében Kevin Magnussen lett az első, aki elérte a kritikus pontszámot. Monzában a versenyen a Pierre Gaslyval történt koccanás következtében szabtak ki rá egy 10 másodperces időbüntetést, amihez a szokásoknak megfelelően hozzácsaptak még 2 büntetőpontot is.
Magnussen hónapok óta a veszélyzónában volt már. Miamiban érte el 10 pontot, így azóta tudhatta, bármelyik következő hibájáért súlyos árat fizethet.
Út az eltiltás felé
Miközben a büntetőpontok a kiosztásuktól számítva kerek egy évig vannak a versenyzők szuperlicencén, Kevin Magnussennek ennél jóval rövidebb idő is elég volt az eltiltás eléréséhez. Mind a 12 pontját idei hétvégéken szedte össze, vagyis a nulláról indulva fél év alatt elérte a határt. Mindez éles fordulat azok után, hogy a 2023-as évet sikerült makulátlan mérleggel zárnia.
Március 9. – Szaúd-arábiai Nagydíj: 3 büntetőpont
Magnussen Alexander Albonnal ütközött össze a dzsiddai versenyen, amiért 3 büntetőpontot kapott. Azon a futamon az incidens mellett egy továbbiért is kiróttak rá egy időbüntetést: a pálya levágásával előzte meg ellenfelét.
Magnussen aznap Cunoda Juki feltartásával (a csapata kérésére) hozzásegítette csapattársát, Nico Hülkenberget a pontszerzéshez.
Április 21 – Kínai Nagydíj: 2 büntetőpont
Sanghajban a biztonsági autós fázist követő újraindításkor Magnussen egy megcsúszás következtében belehajtott Cunoda Juki autójába, megforgatva azt. Az FIA 2 büntetőpontot osztott ki a dánnak. A Haas szerint már az is erősen megkérdőjelezhető volt, hogy egyáltalán Magnussen volt-e a kizárólagos felelős a balesetért.
Május 4-5. – Miami Nagydíj: 5 büntetőpont
A hétvége, ami megalapozta Magnussen eltiltását. Az amerikai pályán sprintfutamot is rendeztek, így a versenyzőnek szombaton és vasárnap is volt lehetősége büntetéseket begyűjteni. A sprintversenyen egy dzsiddaihoz hasonló helyzet állt elő: az előtte lévő Hülkenberget próbálta a többiek feltartásával védelmezni, hogy pontot szerezhessen. Ezt igen agresszív módon tette: a Lewis Hamiltonnal vívott csatája során több ízben is elhagyta a pályát és előnyt szerzett ezzel. Az FIA ezért 3 büntetőpontot adott neki (az összesen 35 másodperces időbüntetésein túl). Magnussen valamennyi büntetését jogosnak nevezte.
A másnapi versenyen Logan Sargeanttel ütközött össze egy balul elsült előzési kísérlet közben. Az amerikai a falban kötött ki. Az FIA 2 büntetőponttal „jutalmazta” a haasost.
Szeptember 1. – Olasz Nagydíj: 2 büntetőpont
Magnussen 9 versenyhétvégét teljesített további büntetések nélkül, aztán jött az Olasz Nagydíj vasárnapja. A 18. körben a második sikánnál Pierre Gasly mellett a belső íven blokkolta az első kerekeit, majd miközben csúszott le az ívről, az ellenfelét is leterelte a pályáról. Gasly a futam után „semmiségnek” nevezte a történteket, túlzónak találta a 10 másodpercet, a magával vont eltiltást pedig igazságtalannak.
Mi lesz most?
Magnussennek a jövő heti Azeri Nagydíjat kell kihagynia. A büntetőpontjait az eltiltás lenullázza, így a folytatásban már nincs mitől tartania. „Szingapúrban visszatérhetek, nulla ponttal. Nem fogom visszafogni magam, nem is lesz értelme” – bocsátotta előre a dán, aki már Miami után azt mondta, nem akar másképp versenyezni és folyton arra gondolni, hogy ott lebeg a feje felett az eltiltás veszélye.
A Haas várhatóan jövő évi versenyzőjét, Oliver Bearmant fogja felkérni Magnussen helyettesítésére. A brit újonc éppen a távozni kénytelen dánt váltja 2025-ben.
Ki van még veszélyben?
Magnussen pontjainak „beváltásával” a büntetőpontok listáján Sergio Pérez és Fernando Alonso lépett az első helyre a 8 pontjával. Péreznek 1 pontja a bakui hétvége után, szeptember 17-én fog elévülni, aztán szeptember 24-én további négy, majd november 26-án még kettő.
Alonso eközben 8 ponttal fogja folytatni, mivel valamennyi büntetőpontját az idei szezonban gyűjtötte össze.
Büntetőpontok:
Büntetőpont | Versenyző | Elévülés |
8 | Sergio Pérez | 1 – szeptember 14. |
4 – szeptember 24. | ||
2 – november 26. | ||
1 – 2025. március 9. | ||
Fernando Alonso | 3 – 2025. március 24. | |
3 – 2025. április 20. | ||
2 – 2025. június 30. | ||
5 | Lance Stroll | 3 – november 17. |
2 – 2025. április 21. | ||
4 | Max Verstappen | 2 – november 19. |
2 – 2025. június 30. | ||
Nico Hülkenberg | 2 – 2025. június 30. | |
2 – 2025. szeptember 1. | ||
3 | Esteban Ocon | 1 – 2025. május 4. |
2 – 2025. május 26. | ||
Daniel Ricciardo | 2 – 2025. április 21. | |
1 – 2025. szeptember 1. | ||
2 | George Russell | 2 – november 19. |
Valtteri Bottas | 2 – október 29. | |
1 | Carlos Sainz | 1 – 2025. május 5. |
0 | Lewis Hamilton | |
Charles Leclerc | ||
Lando Norris | ||
Oscar Piastri | ||
Cunoda Juki | ||
Pierre Gasly | ||
Alexander Albon | ||
Franco Colapinto | ||
Csou Kuan-jü | ||
Kevin Magnussen |