Újabb nagydíjhétvégén kap esélyt a Forma–1-es éles bevetésre idén Oliver Bearman. A hétvégi Azeri Nagydíjon nem egy betegség miatt kidőlt kollégát helyettesít, hanem Kevin Magnussent, akinek az Olasz Nagydíjon a Pierre Gaslyval történt ütközésével összegyűlt a 12 büntetőpontja.
A rendszer 2014-es bevezetése óta a Haas dán versenyzője az első, akit a licencpontok egy éven belüli összegyűlése miatt eltiltottak egy versenyhétvégétől.
Hasonlóra a pontrendszer előtti időkben sem sok példa volt. A legutóbbi versenyző, akit kispadra küldéssel gondolkodtattak el, Romain Grosjean volt. A Lotus franciája 2012-ben több balesetben is vétkes volt, és miután Spában tömegkarambolt okozott a rajt után, az FIA-nál betelt a pohár, és eltiltották őt a monzai versenytől.
Magnussen mostani eltiltását több társa is túlzónak nevezte. Fernando Alonso például megjegyezte: amikor a büntetőpontokat kitalálták, a veszélyesen és/vagy a sportszerűtlenül versenyző résztvevők ellen próbáltak fellépni, a mostani szisztéma viszont az ennél enyhébb hibákért is büntet.
Ha a múltba merülünk, számos esettel valóban éles a kontraszt. Az F1 eddigi eltiltásos eseteinek többsége balesetekhez és kirívó hibákhoz köthető. De nem mindegyik.
1971: Jean-Pierre Beltoise – egy sportautós tragédia miatt
Az első ilyen eset nem is teljesen F1-es. 1971-ben a francia Jean-Pierre Beltoise egy argentin sportautóversenyen okozott halálos kimenetelű balesetet. Miután autójából kifogyott az üzemanyag, szabálytalanul a boxba kezdte tolni azt, ám Mike Parkes belerohant, majd belehalt az ütközés során szerzett sérüléseibe. Az FIA ezt követően előbb az F1-es szezon első versenyétől tiltotta el Beltoise-t, majd öt futammal később további három versenytől.
1978: Riccardo Patrese – a kollégák nyomására büntették
Az első igazi F1-es eltiltást Riccardo Patresénél láthattuk, akit 1978-ban fiatal kezdőként már eleve kritizáltak az agresszív stílusa miatt. Monzában egy nagy rajtbaleset okozója volt, melyben Ronnie Peterson lábsérülést szenvedett, majd egy komplikáció következtében később a kórházban elhunyt. Patresét a versenyzőtársak nyomására tiltották el a következő versenytől Watkins Glenben.
1987: Christian Danner – egy időmérős baleset
A következő eltiltott egy német volt, Christian Danner. Ő Michele Alboretóval ütközött össze Monacóban az időmérő edzésen 1987-ben. Bár a Ferrari versenyzője nagyot bukott, sértetlenül úszta meg az esetet. Ennek ellenére Dannert nem engedték versenyezni Monacóban. Olasz ellenfele szerint túlzó volt büntetése.
1989: Nigel Mansell – ütközés egy kizárás után…
A következő eltiltásra két évet kellett várni, és az lett az első olyan eset, aminél az okot nem pusztán egy baleset jelentette. Nigel Mansell az 1989-es Portugál Nagydíjon rosszul állt meg a boxutcában, ezért hátramenetbe kapcsolt, és annak ellenére, hogy ezt tiltották a szabályok, tolatott. Kizárták őt a fekete zászlóval, de folytatta a versenyt, amin aztán később összeütközött az őt megelőzni próbáló Ayrton Sennával, és mindketten kiestek. A brazilnak ez a bajnoki csata miatt igazán fájó volt. Az FIA nem nézte jó szemmel a történteket, és eltiltotta Mansellt a következő, spanyolországi versenytől.
1994: Eddie Irvine – négyes baleset, triplázott büntetés
1994 hektikus év volt, úgy is indult, sok nagy balesettel. Év elején a Brazil Nagydíjon Eddie Irvine egy négy autót érintő baleset kiváltója volt, melynek során Martin Brundle agyrázkódást szenvedett. Az FIA eredetileg egy versenyre tiltotta el Irvine-t, ám a Jordan-csapat fellebbezett. Végül három versenyes eltiltás lett belőle az újratárgyalás után…
1994: Mika Häkkinen – tömegkarambol
A harminc évvel ezelőtti szezon második eltiltását Mika Häkkinen kapta az az évi tragédiák hatására rendkívül szigorúvá váló szövetségtől. A finn a Német Nagydíj két tömeges balesetének egyikét okozta az első kanyarban. David Coultharddal ütközött, majd nagy tempóval vágódott ki a bukótérbe. Öt autó esett ki. A McLaren Irvine esetéből tanulva már meg sem próbálta megmásítani az ítéletet, így a későbbi bajnokuknak csak egy futamot kellett kihagynia.
1994: Michael Schumacher – vita egy fekete zászló körül
A legvitatottabb 1994-es eltiltásos eset Michael Schumacher és a Benetton nevéhez fűződik. Leginkább Mansell öt évvel korábbi esetét idézte a silverstone-i. Schumacher a verseny bemelegítő köreiben (kettő is volt a megszakított rajt miatt) megelőzte Damon Hillt. Az FIA büntette őt, majd felmutatta neki a kizárást jelző fekete zászlót, ám nem volt meg az egyetértés a Benettonnál a büntetés kapcsán, így a pályán tartották versenyzőjüket. Ahogy Mansellnél történt, Schumachert eltiltották egy futamtól, a Benetton viszont megtámadta a döntést. Ezzel azonban csak elodázták a német kényszerpihenőjét. Az ítélet: az FIA világtanácsa szerint a Benetton és a sportbírók is hibáztak, ezért mindkét felet büntették. Schumachert kizárták a Brit Nagydíjról, továbbá két futamtól is eltiltották, ami nagyban hozzájárult, hogy végül szorossá vált és az utolsó versenyig nyitott volt a bajnoki csata Damon Hill-lel.
1997: Jacques Villeneuve – eltiltásból kizárás
Jacques Villeneuve 1997-es eltiltásos esete is sajátosra sikeredett. A kanadait az idény során visszaesőnek minősítették, mivel Japánban már a szezon során negyedszer hagyott figyelmen kívül egy sárga zászlós jelzést. Ezért egy eltiltás járt, ám a Williams fellebbezett, hogy versenyzője rajthoz állhasson a futamon. Villeneuve az elején még vezetett is, nagyot csatázott a Ferrarikkal, végül ötödikként ért célba, ám utólag kizárták, mivel a meghallgatáson helyben hagyták az eredeti ítéletet. Az eltiltása így tulajdonképpen csak utólagos volt, futamot nem hagyott ki.
2006: Ide Judzsi – szuperlicenc visszavonva!
A 2006-os szezonban a Honda által támogatott Super Aguri-csapat csak sereghajtója volt az F1-nek, de a japán gyártó számára fontos, mert két hazai versenyzőnek is helyet biztosított. Egyikük volt Ide Judzsi, akit a ma Super Formula néven futó szigetországi sorozatból hoztak át a királykategóriába. A japán idegenként mozgott az F1-es közegben, és sajátos módon alkotott maradandót. Az imolai verseny rajtja után buta balesetet okozott: egy lehetetlen előzési kísérlet (?) során belehajtott Christijan Albersbe, akinek Midlandje több bukfenc után fejjel lefelé landolt a kavicságyban Az FIA nem a következő versenytől tiltotta el Idét, hanem egyszerűen visszavonta a szuperlicencét. Többé nem láttuk őt a sorozatban versenyezni…
2012: Romain Grosjean – a „Crashkid” bajnokesélyeseket tarol
Romain Grosjean igazi fekete báránya lett a mezőnynek az F1-es visszatérése évében, 2012-bem sok panasz érkezett rá a társak részéről. Pastor Maldonadóval Sepangban, Michael Schumacherrel Monacóban akadt össze, Barcelonában Sergio Pérez, Silverstone-ban Paul di Resta, Németországban Felipe Massa volt az „áldozata”. Ezek után jött a spái nagy rajtbaleset, melynél a repülő Lotusa kis híján levitte Fernando Alonso fejét. A Ferrari bajnokesélyese mellett Lewis Hamilton és a két Sauber futamának is véget vetett a tarolás, amit látva az FIA idejét látta sarokba állítani a heves franciát Monzára.
Az esetben érdekesség, hogy az indoklásban a szövetség külön említette, hogy Grosjean bajnokesélyesek versenyének vetett véget, vagyis a következményt figyelembe vették az ítélethozatalkor, ami szembemegy a mai gyakorlattal.
Grosjean esete motiválta aztán a büntetőpontok 2014-es bevezetését. A cél az volt, hogy egy új, átlátható rendszerrel szűrjék és felelősségre vonják a visszaeső szabálytalankodókat.