Talán távolinak tűnhet még a Forma–1 2026-os nagy szabályváltozása, ám a résztvevők már egyre nagyobb erőkkel készülnek rá – különösen azon szektorokban, melyekben jellemzőek a nagy átfutási idők. Miközben a csapatok gyáraiban már a próbapados tesztkilométereket róják az új erőforrások, ezen a héten a pályán is megkezdődött a 2026-ra való felkészülés, mégpedig a gumibeszállító Pirelli jóvoltából.
Mint ismert, két év múlva nemcsak a motorok és azok működésének módja alakul át, hanem maguk az autók is jelentősen megváltoznak. A keskenyebb és rövidebb gépekhez, melyek a jelenleginél kisebb leszorítóerővel rendelkeznek, de az egyenesekben gyorsabbak lehetnek, a gumikat is át kell alakítani.
Kedden Barcelonában az Aston Martin e célra módosított 2023-as autójával Felipe Drugovich volt az első, aki pályára vitte az új szabályok szerint legyártott első 2026-os F1-es gumiverziót, ami már ránézésre is több tekintetben eltér a jelenlegitől.
Az F1-es felnik mérete 2026-ban is 18 colos lesz – ezt a méretet 2022 óta használják. A gumik mérete ugyanakkor változni fog – és ez az Aston Martinról készült fotókon is kivehető.
Az első gumik szélessége 25 milliméterrel csökken, a hátsóké 30-cal. Emellett az első és a hátsó kerekek magassága is csökkenni fog 10-15 milliméterrel. Ez utóbbi azt is jelenti, hogy vékonyodik a gumik oldalfala. E változások a gumi formáját is meghatározzák: az abroncsok oldalfala a 2026-os verziónál kevésbé lekerekített, mint a jelenlegi gumiké.
Az átalakulásnak nemcsak aerodinamikai hatása van, a gumik rugózásában, melegedésében, működésében is változás várható.
Drugovich a Pirelli beszámolója szerint kedden 670 kilométert, vagyis bő két versenytávot teljesített a katalán pályán. Szerdán is folytatja a munkát.
„A tervezés, szimuláció és tesztpad első fázisai után, illetve ezzel párhuzamosan a pályatesztek sorával folytatódik a fejlesztési program, melyben meghatározó lesz a csapatokkal való együttműködés” – írta a Pirelli a 2026-os gumik fejlesztéséről.
„A technikai szabályzat első verziója szerint – amit még nem véglegesítettek – az autók aerodinamikai konfigurációja nagyon eltérő lesz, ezért a gumik várható terhelése is változni fog. A pályatesztek során fontos, hogy a 2026-ban várhatóhoz a lehető legközelebb eső feltételeket teremtsünk, ezért a teszteken részt vevő csapatok módosított autókat fognak használni. Ezek egyikét az Aston Martin biztosította, akik a 2023-as autójukat alakították át” – közölte a gumigyártó.
Az Aston Martint sorsolással választották ki első tesztelőnek. A hírek szerint több csapat is élénken érdeklődött a gumik korai kipróbálásának lehetősége iránt, mivel érzik, hogy az ismerkedés mielőbbi megkezdése némi előnyhöz juttathatja őket. A tesztek korai szakaszában várhatóan a McLaren és az Alpine is közreműködik.
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója hangsúlyozta, ügyelnek az esélyegyenlőségre.
„Egyfelől az FIA nyilván nem akar előnyös helyzetbe hozni senkit, és ez érthető. Másfelől nekünk szükségünk van autókra, amik a lehető legjobban reprodukálják a 2026-os helyzetet. A csapatokkal közösen olyan leszorítóerő-szintet fogunk választani, amit reprezentatívnak tartunk.”
„Ez csak a legelső teszt. Az alapokat fogjuk tesztelni, hogy lássuk, rendben van-e az egyensúly. Nyilván szimulációkat is végzünk, valamint gyáron belüli teszteket. Az erről kapott adatokat már meg is osztottuk a csapatokkal, ahogy szoktuk. És a mostani tesztek eredményeit is meg fogjuk” – szögezte le Isola.
Képgaléria: