Még a nyári szünet előtt érkezett a panasz az FIA-hoz egyes csapatoktól (Red Bull, Ferrari), hogy bizonyos résztvevők feltűnően rugalmas első szárnyakkal versenyeznek. A McLaren és a Mercedes látványos formajavulása kapcsán felmerült, mindkét csapat e trükknek köszönhetően nyugtatta le az autóját és tette azt egyformán versenyképessé a lassú és a gyors kanyarokban is.
Az FIA Spától az orrkúpra elhelyezett kamerák átirányításával és bizonyos viszonyítási pontokat jelentő pöttyök elhelyezésével kezdte el vizsgálni az egyes csapatok szárnyainak menet közbeni viselkedését. Ez a megfigyelés a múlt hétvégén Bakuban is tartott, ahol többek között a Williams szárnyáról is adatot gyűjtöttek.
A futam után azonban már nem az első, hanem a hátsó szárnyak váltak központi témává, mégpedig a McLaren jóvoltából.
Oscar Piastri hátrafelé irányított fedélzeti kameráján jól látható volt a futam alatt, hogy a hátsó légterelője nagy terhelésnél és tempónál nemcsak hátrabukik egy kicsit (mint sok csapaté), de annak felső féklapja oldalt kicsit fel is hajlik a főlaphoz viszonyítva. Az így deformálódó lappal megnyílik egy rés a szárnylap két oldalán, vagyis a trükk a DRS-hez hasonló módon, felnyílással csökkenti a légellenállást, illetve növeli az autó végsebességét. Vannak, akik máris „mini DRS-ként” emlegetik a megoldást.
Is McLaren rear wing flexing more under load than it should? 🤔 grid comparison against the Ferrari to see how much each are moving under load and the return to position under braking pic.twitter.com/uguYmSVk8w
— Stefan⁴⁴ (@HPP7Strat2) September 15, 2024
A McLaren Bakuban nagyobb szárnnyal ment, mint a Mercedes, kisebbel, mint a Red Bull, az egyenesbeli sebessége mégis jó volt. DRS-használat nélkül különösen… A kétarcú pályán bizonyára nagy hasznát is vették ennek a trükknek. Oscar Piastri vasárnap bizonyosan. A győztes ausztrál vagy 30 körön keresztül védekezett sikeresen Charles Leclerc ellen, aki hiába ült hasonló méretű szárnnyal felszerelt autóban és használhatta rendszeresen a DRS-ét, így sem volt elég gyors az egyenesekben ahhoz, hogy végigcsináljon egy támadást.
💡McLaren has a „Mini-DRS”, which acts on top of the „Flexy wing”
-Wing flex: McL > Ferrari >> RedBull
-McL has a never-seen-before lift of the upper plane leading edge: it’s as if the DRS opens partially at high speed, providing a further advantageThe effect is measurable: McL… pic.twitter.com/cqgm8uviHQ
— Formula Data Analysis (@FDataAnalysis) September 15, 2024
A Woking mostanság az aerodinamikai elemek hajlékonyságának nagymestere lett, azt az első szárnyak körüli vita is megmutatta már. Az FIA-nak a hajlékony első szárnyakkal egyelőre nincs problémája, és ha bármin is tervez szigorítani a gyűjtött adatok alapján, arra várhatóan csak 2025-ben kerül majd sor.
A hátsó szárny esetében a helyzet ugyanaz, mint elöl: az FIA csak abban az esetben léphetne bármit, ha a McLaren szárnya nem állná ki a vonatkozó teszteket. E téren márpedig eddig nem volt problémája a csapatnak. Ráadásul úgy fest, hogy a megoldásuk a DRS-re vonatkozó előírásoknak is megfelel.
Hogy az FIA-hoz érkeznek-e további panaszok, az majd kiderül. A Red Bull az első szárnyak kapcsán mindenesetre már jelezte: ha a szövetség szerint minden rendben a rugalmas szárnyakkal, akkor ők is erre az útra fognak lépni. „Minden csapat számára fontos tisztázni ezeket a dolgokat. Ez elfogadható vagy sem? Ha elfogadhatónak ítélik, akkor ez nyilván arra buzdít minket, hogy mi is hasonló megoldásokhoz nyúljunk. A szabályalkotón múlik, ő van birtokában minden információnak. Minden elemzést elvégeznek, kamerákat helyeztek az autókra, adatokat gyűjtenek. Szóval ha elfogadhatónak minősítik, akkor te is erre az útra lépsz” – fogalmazott Christian Horner csapatfőnök Bakuban.