Már korábban híre ment, hogy a Renault drasztikus lépést tervez és leállítja az 1977 óta tartó F1-es motorprojektet. A részleg dolgozói ez ellen több tízben is tiltakoztak, szeptember 20-án pedig a cég első emberével is tárgyaltak – akkori nyilatkozatuk szerint még „pozitív hangnemben.”
Hétfőn viszont pont került az ügy végére, amikor a Renault – azt követően, hogy a francia sajtó csütörtökön kora délután már tényként kezelte a váltás hírét – megerősítette, valóban leállítja a motorprojektet. Tették mindezt annak ellenére, hogy a motorrészleg képviselőinek a beszámolója szerint a 2026-os projekt jól halad.
A Renault jelezte, a motorrészleg minden dolgozójának állást fog ajánlani egy új Hypertech Alpine névre hallgató projektben. A közlemény szövege szerint ez a „kiváló mérnöki központ” 2024 végén indul és ezen keresztül a márka továbbra is képviselteti magát a motorsportok világában.
Itt dolgoznak többek között az Alpine sportautóin, működtetnek egy akkumulátorokkal és elektromos technológiával foglalkozó kutatási és fejlesztési programot, valamint a Forma–1-től sem szakadnak el teljesen, hiszen létrehoznak egy „F1-es megfigyelőegységet”, ami a „különböző technikai fejlesztések elsajátításával” foglalkozik majd.
A Forma–1-es erőforrások gyártása a 2025-ös szezon végéig folytatódik, miközben a Renault már elkezdi franciaországi központjának átalakítását. Jelezték azt is, hogy a Dakar és a WEC-projekt, ami szintén az Alpine nevén fut, változatlan marad.
„Az Alpine Hypertech központjának létrehozása kulcsfontosságú az Alpine fejlesztési stratégiájának és innovációs terveinek a szempontjából” – magyarázta az Alpine vezérigazgatója, Phillippe Krief. „A versenyzői örökség továbbra is a márka identitásának fontos része marad. Továbbra is egy példátlan autóipari projektet futtatunk majd a Hypertech-nek köszönhetően” – folytatta.
Arról, melyik gyártó partnereként folytatja az Alpine a 2026-os szezontól kezdődően, a közlemény nem szólt, sajtóhírek szerint viszont a franciák a Mercedesszel lépnek majd szövetségre, ahogy tette azt az istálló 2015-ben, amikor éppen Lotus néven versenyzett.
Esteban Ocon, az Alpine francia versenyzője a Forma-1-es Magyar Nagydíj első szabadedzésén a mogyoródi Hungaroringen 2024. július 19-én.
MTI/Balogh Zoltán