Már a második évében meghatározó tagja lett a Forma–1-nek Oscar Piastri. Személyisége talán a pályán és azon kívül sem olyan harsány vagy figyelemfelkeltő, mint egyes vetélytársaké, ám több esetben bizonyította, hogy a maga csendes módján is erős, rámenős, határozott karakter, aki képes és tudja is érvényesíteni a tehetségét.
Jelenleg két futamgyőzelemnél tart, és folyamatosan ott van elismert csapattársa, Lando Norris sarkában – néha meg előtte. Összességében mégis úgy alakult, hogy a bajnokságban a brit árnyékába szorult, ami az utóbbi hetekben állandó beszédtémává tette a csapatsorrend kérdését a McLarennél.
Piastri az Auto Motor und Sportnak adott interjúban elismerte, nehezére esne az önfeláldozás Norrisért, ám látja a nagyobb képet, így ha szükséges, kész segíteni – már ha a helyzet is indokolja ezt…
„A csapat mindkét bajnokságot meg akarja nyerni, és ha egyszer már lehetőséged adódik erre, nem szabad elszalasztanod” – utalt arra, hogy megérti a McLaren nézőpontját.
„Ha csak magamra gondolok, nem tetszenek az ellenem szóló csapatutasítások. Egyik versenyző sem szeret őket. Saját büszkeségből meg akarom mutatni, hogy én vagyok a gyorsabb versenyző a pályán. Ennek ellenére segíteni fogok Landónak az utolsó versenyeken, ha megkérnek rá. Neki reálisabb esélye van a bajnoki címre. Viszont ez nem egy kitöltetlen csekk. Muszáj, hogy értelme legyen, ha elengedem.”
„Konstruktőri bajnokok is akarunk lenni, és e cél szempontjából semmi értelme feláldozni a versenyemet azért, hogy segítsem Landót. Esetektől függően fogunk dönteni erről. Baku már megmutatta, hogyan szabályozza ezt a McLaren. Ha Lando ott nem tartotta volna fel Pérezt az első kiállás után, talán nem is nyertem volna. Neki is volt szerepe a győzelemben” – magyarázta Piastri.
A segítő szerepet abban az esetben kerülhetné el, ha nem lenne 42 ponttal lemaradva Norristól, és még maga is reális eséllyel pályázna Max Verstappen legyőzésére. E csapaton belüli különbség elsősorban az év első felében alakult ki, hiszen ha a legutóbbi 9 versenyt nézzük, Piastri szerezte a legtöbb pontot a versenyzők közül… „Az efféle számolgatásokat én nem tartom sokra” – hangsúlyozta az ausztrál e statisztika hallatán. „Ha mondjuk a legutóbbi nyolc vagy tíz versenyt nézzük, talán más versenyző szerezte a legtöbb pontot, szóval ki lehet hozni ebből olyan eredményt, amilyet csak akarsz. Számomra az a fontos, hogy a McLaren most egy olyan autót biztosít számomra, ami mindenütt gyors. És amikor nem is a miénk a leggyorsabb autó – mint mondjuk Bakuban –, akkor is van esély a győzelemre, ha a csapat mindent helyesen csinál.”
Legfőbb hátránya a tapasztalathiány
Piastri elismeri, bizonyos szempontból egyszerűen még mindig hátrányban van Norrisszal szemben. „Az időmérős eredményeimen még dolgoznom kell. Sosem vagyok messze Landótól, de nem vagyok elég kiegyensúlyozott. Nem a gyorsaság hiányzik. Tudom, hogy mindenütt harcolhatok a pole pozícióért, ha jól összerakom a kört. Szingapúrban például az utolsó szektorban túl agresszív voltam a gázadással” – mondta az ausztrál.
A fejlődés ezeken a területeken a tapasztalattal együtt fog jönni, ezzel ő is tisztában van. Az eddigi közel két szezonja alatt éppen ezt, a tapasztalat hiányát érezte a legfőbb hátrányának.
„Az alsóbb kategóriákban nagyjából ugyanolyan tapasztalattal rendelkező versenyzők ellen küzdesz. A Forma–2-ben talán vannak páran, akik egy vagy két év előnyben vannak. A Forma–1-ben teljesen más. Amikor a McLarenhez kerültem, Lando már az ötödik szezonját futotta. Még mindig én vagyok a mezőny egyik legfiatalabb tagja. És olyanokkal versenyzek, mint Fernando (Alonso), akinek hosszabb a pályafutása, mint az én egész életem! Időbe telik, mire rájössz, milyen sokat ér ez a tapasztalat”
– mutatott rá.
Példaként a gumikezelést említette, ami „más dimenzió, mint a Forma–2-ben”, és amit szerinte csak is megtapasztalás és hibák elkövetése révén lehet elsajátítani. „Nincs rövidebb út a megtanulásánál. Muszáj versenyezned vele ahhoz, hogy lépésről lépésre rájöjj. És nagyon könnyű rosszul csinálni. Volt pár verseny, ami után azt kellett mondanom, nem sikerült jól csinálnom, és meg kell találnom, mi volt a gond.”
E téren szerinte idén máris nagyot lépett előre, és már több olyan pályán is sikerült jól beosztania a gumikat, amiken tavaly még gondjai voltak. „Az adatbankodat lépésről lépésre kell feltöltened. Most már jobban értem a gumikat, még ha nem is tökéletesen. De a gumikat sosem ismered meg teljesen.”