Bevallása szerint az eddigi legjobb szezonját futja személyes szinten, ám nem nevezhető a bajnoki cím várományosának. Charles Leclerc a harmadik helyen áll a tabellán, csak távolról követi Lando Norrist és Max Verstappent, és nem olyan meghatározó szereplője az idénynek, mint 2022-ben volt.
Versenyzőként ugyanakkor mentora, Jock Clear szerint sokat fejlődött az elmúlt két évben, és ma már nem csak az időmérőkön, hanem a versenyeken is képes brillírozni – ahogy azt a győzelemre vitt monzai egy kiállásos stratégiájával is igazolta.
A Ferrari mérnöke az F1 Nation podcastnak beszélt arról, miért hiba az emberek részéről puszta időmérős specialistának nevezni Leclerc-t. Rámutatott, a Ferrari is felelős azért, hogy ilyen kép alakult ki a monacóiról. „Mind tudjuk, mire képes Charles, már láttuk az elmúlt években. Az évek során megerősítette a hírét, hogy jó az időmérőkön, de két-három évvel ezelőtt nagyon sokan mondták nekem, hogy nem olyan erős a versenyeken, mint az időmérőkön. Ezt nem igazán érzem igazságosnak.”
„Nagyon-nagyon jó az időmérőkön, de idén láthattuk az eredményét az autó és a versenyző fejlődésének is. Látja, hogy a pontokat nem szombaton, hanem vasárnap osztják, és emiatt egy kicsit áttoltuk a hangsúlyt arra, hogy az autónkat inkább a versenyen tegyük jó autóvá.”
„A gumikezelés mindig meghatározó téma volt. Láthattunk Charles-nál nagyon-nagyon jó versenyeket. Elég csak a 2022-es osztrákra gondolni, ahol Max igazán küszködött a gumikopással, míg Charles remek versenyt futott.”
„Nincs szó arról, hogy Charles a múltban nem volt jó a gumikezelésben, egyszerűen a körülmények együttállása miatt nem fókuszáltunk annyira a gumikra. Idén tehát inkább annak eredményét látjuk, hogy mi jobban figyelünk rá, hogy az autó jobban működtesse a gumikat, míg Charles tanult az évek során, és elsajátította a gumikezelés fortélyait. Emellett a versenyek irányítását is”
– magyarázta Clear, aki amolyan mérnök-mentorként ügyel rá, hogy Leclerc mindenből a legtöbbet tudja kihozni.
A brit szakember szerint Leclerc vasárnapi fejlődésében nagy szerepe volt a csapattársnak, Carlos Sainznak is, aki időről időre leckéztette őt bizonyos versenyeken. „Emellett szerintem jól reagált arra, hogy van egy nagyon jó csapattársa. Sokat dicsérhetjük Carlos kvalitásait.”
„Tény, hogy Carlos talán nem tud olyan gyors lenni az időmérőn, mint Charles, de elég megnézni a tavalyi szingapúri versenyt. Az a verseny igazán érzékenyen érintette Charles-t. Akkor Charles-t tartottad volna a verseny favoritjának. Szingapúrban mindig magabiztos, és Carlos ellopta ezt tőle, ami igazán fájt neki. Emiatt igazán odakoncentrált, és azt mondta: rendben, most aztán muszáj a vasárnapra összpontosítanom.”
„Ettől kicsit változik a hozzáállásod, hiszen már nem csak azt nézed, hogyan lehet az autód a lehető leggyorsabb egy körön, az időmérőn, és majd meglátjuk, mi történik vasárnap. Úgy vélem, Charles és mi is jobbak lettünk a versenyen: a versenyző, az autó, a csapat” – magyarázta Clear.
Már bajnoki szinten: a Ferrarinak kell felnőnie hozzá
A Ferrari szakembere nem kételkedik abban, hogy Leclerc versenyzőként már megérett a bajnoki címre. Szerinte csak a többi feltételnek kell még teljesülnie, és akkor versenyzője bizonyítani is fogja ezt.
„Igen, mindene megvan ahhoz, hogy világbajnok legyen. Ezt mondtam már 2018-tól, amikor az akadémián dolgoztam vele. Minden szakaszban mindene megvolt. Megvan az időmérős képessége. Istenem, úgy vélem, ő a legjobb időmérős, ha egészen Michaelig (Schumacher) és Mikáig (Häkkinen) megyek vissza. Egyértelműen ő a legjobb az időmérőkön. Ahogyan pedig a versenyeket kezeli, elég csak megnézni Monzát: kivételes! Ha minden adott, hozza az eredményt.”
„Nem mondanék neveket, de sokan voltak, akik azt mondják: sokat fizetünk, szóval neki csak vezetnie kell a **** autót! És amikor ezt mondod, valamiről megfeledkezel, mert nagyon sok dolognak kell összeállnia. Charles nem volt még ilyen helyzetben” – hívta fel a figyelmet.
Leclerc egyszer volt igazán részese bajnoki csatának, 2022-ben, ám a Ferrari akkor az év második felére kidurrant, így végsőkig tartó küzdelemről nem lehetett beszélni. „2022 jó példa erre. Ha visszatekintünk, és azt kérdezzük, volt-e komoly esélye a Ferrarinak arra, hogy megnyerje a bajnokságot, akkor igent kell mondani.”
„Egy ponton negyven pontos előnyben voltunk az egyéni bajnokságban, és sok pályán képesek voltunk legyőzni Maxot. De csapatként nem álltunk készen. Nem volt tehát minden adott, de talán Charles is mondana pár dolgot, amiben nem volt még bajnoki szinten. Viszont épp ez a lényeg: nem leszel bajnok mindaddig, amíg nem áll minden azon a szinten.”
„Nem fair azt mondani, hogy a Mercedes csak azért nyerte ezt a sok bajnokságot, mert övé volt a legjobb autó. Mindenben a legjobb volt. És Maxnál is ez volt az utóbbi években: nagyon jó volt, de a Red Bull is.”
„Amikor Charles ezen a szinten fog teljesíteni, nekünk is vele kell teljesítenünk ezen a szinten. És amikor magabiztosan azt mondom, hogy igen, képes rá, arra gondolok, hogy amikor mind ezen a szinten leszünk, tudom, hogy ő is teljesíteni fog. Tudom, hogy megvan nála minden, ami kell. Tehát ha csapatként képesek leszünk ezen a szinten teljesíteni, és lesz egy autónk, amivel következetesen bajnoki kihívók leszünk – aminek szerintem most már a határán vagyunk –, Charles hozni fogja az eredményt” – jelentette ki magabiztosan a versenyző mentora.