Tizenkét év után 2026-ban újra nagy reformokat hajt végre a Forma–1 motorfronton. A hibridéra második korszakában három nagy változás következik: kiiktatják az erőforrásból a hőenergiát visszanyerő MGU-H-t, jelentősen, 50%-ra növelik az elektromotor teljesítményének arányát a hajtóegység összteljesítményében, és fenntartható üzemanyagra vált a sorozat.
A vonatkozó szabályokat már 2022 óta ismerik a résztvevők, így elmondható, évek óta foglalkoznak az új motorkoncepciókkal. Az FIA eközben az autók aerodinamikai koncepcióját is az erőforrás új sajátosságaihoz próbálja igazítani, számos kompromisszumot vállalva a hátrányok ellensúlyozásáért.
2026 több okból is vízválasztó év lesz tehát, melyben minden csapat a kiugrási lehetőséget látja. Legutóbb 2014-ben láthattunk ilyen mértékű változást az erőforrásoknál, és akkor egy hosszúra nyúlt Mercedes-dominancia vette kezdetét, köszönhetően annak, hogy a csillagosok motorgyára mindenkihez képest kiugrott a rajtnál.
A csillagosok a hírek szerint most is jól állnak az új motor fejlesztésével. A saját programját feladó Alpine sem véletlenül tőlük akar erőforrást az új szabályciklusra. A gyártó mellett szintén kitartó Williams csapatfőnöke, James Vowles szerint van is okuk optimistának lenni a Mercedes-csapatoknak.
„Szerintem a Mercedes nagyon kivételes munkát végzett. Ezért is írtam alá örömmel a megállapodásunk meghosszabbítását” – bocsátotta előre Vowles a Beyond The Grid podcastnak.
Felmerül a kérdés: kell-e attól tartani, hogy a következő éra újra egy motorközpontú korszak lesz, egy résztvevő olyan fokú dominanciájával, mint 2014-ben? Vowles kétli, hogy két év múlva olyan mértékben szétszakad a mezőny.
„Ma nem léteznek különbségek a motorok között. Nagyjából mindenki ugyanolyan szinten áll. 2026-ban ez változni fog, és lesznek különbségek az erőforrások között, de nem gondolom, hogy olyan mértékűek, mint amit 2014-ben láttunk. Ott nagyon szétszóródott a mezőny.”
Az előző ciklus kezdetén több gyártónak elsősorban az MGU-H okozott nehézséget, aminek fejlesztése egyszerre volt bonyolult és költséges. Az FIA a rendszer elhagyásával egyszerűsíteni próbálta a technológiát, valamint lejjebb vinni a költségeket. Vowles azonban rámutatott, elektromos oldalon ettől még komoly változás jön.
„Tény, hogy leegyszerűsítik, ugyanakkor itt most teljesen az elektromos világban történik a tervezés, és megint változik, hogy hogyan hozod ki a legjobb teljesítményt ebből. Ez egy lehetőség. A Mercedes pedig nagyon okos volt, és mindenkinél korábban kezdtek invesztálni ebbe, eltérő technológiákba is”
– tért vissza ismét a partnerükre Vowles.
2014-hez képest lényeges különbség, hogy 2026-ban a motorok mellett aerodinamikai fronton is gyökeresebb váltás történik, ami lehetőséget kínál arra, hogy egy, az erőforrásával esetleg hátrányba kerülő csapat a karosszéria tervezésével előnybe kerüljön és ellensúlyozza e hiányosságait.
Vowles hozzátette, szerinte nem az új üzemanyagok jelentik majd a döntő tényezőt az erőviszonyok alakulásában, és nem is csak a motorok lesznek meghatározóak. „Szerintem lesznek teljesítménykülönbségek, de nem akkorák, amennyire eltérnek majd egymástól az erőforrások.”