Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Nem üti egymást a Toyota és a Ferrari? A Haas elmagyarázta, hogyan fog működni

Nem üti egymást a Toyota és a Ferrari? A Haas elmagyarázta, hogyan fog működni

Formu1a.uno, Motorsport Week
Toyota és Ferrari? Hogy jön össze? A Haas csapatfőnöke elmagyarázta, és képet festett arról is, mit fognak kapni az új partnerüktől.

A Haas történetének egyik mérföldköve, hogy pénteken bejelentették, több évre szóló technikai együttműködésről állapodtak meg a Toyotával. Az amerikai istálló ezzel 15 év szünet után visszahozta az F1-es térképre a 2009-ben gyári programot feladva kivonult japán márkát, miközben humánerőforrás- és technológiai szinten is növeli a kapacitását.

A megállapodásról kiadott közleményben a Haas csapatfőnöke, Komacu Ajo külön köszönetét fejezte ki az F1 vezetője, Stefano Domenicali, valamint a Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur felé, akik együttműködőek voltak és rábólintottak erre a partnerségre. Különösen a Ferrari beleegyezésének van súlya, hiszen a 2016-os debütálása óta a Haas a Ferrari technikai partnere, tőlük vásárolja az erőforrását, a váltóját, a felfüggesztését és minden olyan autóelemet, amit az FIA szabályzata engedélyez. Ráadásként a Haas a Ferrari szélcsatornájában fejleszt, a tervezőirodáját pedig pár éve a vörösöknél, Maranellóban rendezte be, és számos exferraris szakember dolgozik ott.

Ezek alapján adódik a kérdés: hogyan egyezteti össze a Ferrari- és a Toyota-kapcsolatot a Haas? A választ Komacu adta meg, aki egyben megerősítette, hogy nem terveznek hátat fordítani a Scuderiának, akikkel idén egyébként szerződést hosszabbítottak.

„Továbbra is a maranellói szélcsatornában dolgozunk. Amíg a technikai szabályzat lehetővé teszi, vásárolhatok váltót a Ferraritól. Hogy egyértelmű legyek: a Toyotával való együttműködésünk nem a Ferrari-partnerség lecseréléséről szól. A Ferrari és a Haas partnerség az alap, és mindig is ez lesz az alap. Ez a mostani nem vesz el ebből semmit, valójában csak erősíti ezt az alapvető partnerséget a Ferrarival.”

„Amit a Ferraritól kapunk, az igazán lenyűgöző. Ez az alapja a Haas F1-es csapatának. A TGR (Toyota Gazoo Racing, a szerk.) területei ezen felül segíthetnek” – magyarázta Komacu.

Fotó: XPB

Kiemelte: „A Ferrari vezetőségével a tárgyalásaink kezdetétől teljesen nyíltak voltunk, szóval mindkét fél érti, miről szól és mely területeket érinti a TGR-rel való együttműködés, és hogyan fogjuk védelmezni a két cég szellemi tulajdonát.”

Komacu arról is beszélt, hogy a Ferrari sosem érezte fenyegetésnek a Toyota-kapcsolatot, Frédéric Vasseurrel pedig mindent részletesen megbeszélt.

 

Ferrari, Dallara – ki mit csinál?

A szakember azt is részletezte, kivel milyen szinten és területen fognak együttműködni. „Természetesen szükségünk van a maranellói tervezőirodára, mert semmi sem változtat azon a tényen, hogy a Ferraritól vásároljuk a váltót és a felfüggesztést. Innen nézve logikus, hogy Maranellóban legyen a tervezőirodánk. Továbbra is használni fogjuk a Ferrari szélcsatornáját, és a saját aerodinamikusaink erre alapoznak. De például bizonyos szénszálas kompozitokból készülő elemeket magunk kezdünk el megtervezni, és aztán elkezdünk tesztelni is, szimulációs munkát végezni, és lesznek más területek is, amik számítanak az autó teljesítménye szempontjából.”

„Hogy jól lesz a központja ennek, Maranellóban vagy az Egyesült Királyságban, azt még ki kell találnunk. De még egyszer mondom: ezzel nem cseréljük le a Ferrarit!”

További kérdés, mi lesz a szerepe a karosszériájukért felelős másik olasz cégnek, a Dallarának. „A Dallara fontos partnerünk. Az első naptól kezdve mellettünk vannak. Tudható, hogy az első naptól ők építik a vázunkat. Ez egy másik kulcstényező, egy fontos kapcsolat. Meg fogjuk beszélni, mely területeken dolgozunk tovább a Dallarával, mely területeken dolgozunk a Toyotával. De ez is egymás mellett fog működni, nem az egyikkel váltjuk a másikat” – magyarázta Komacu.

Komacu Ajo (Fotó: Haas)

 

Csapatbővítés helyett: a Toyota egyből megadja

Ami a harmadik partnerként bekapcsolódó Toyotát illeti, az első nagy segítséget egy szimulátor formájában kapják tőlük: Banburyben, a csapat angliai főhadiszállásán rendezik be az eszközt. Emellett szakemberek is érkeznek a Toyotától. Cserébe a Haas kétéves autóval indít tesztprogramot a Toyota által támogatott japán versenyzőknek, akik ezzel lehetőséget kapnak az F1-es tapasztalatszerzésre.

Komacu elmagyarázta, ez az egész tulajdonképpen egy módja a Haas kapacitásbővítésének.

„Mi vagyunk a legkisebb csapat a rajtrácson, hiányoznak bizonyos forrásaink és a hardverkapacitásunk ahhoz, hogy megértsünk bizonyos dolgokat. Ahhoz, hogy a középmezőnyben versenyképesebbek lehessünk, olyasvalakit kerestünk, aki növelheti a forrásainkat, a lóerőnket, és közben hardverrel és az annak használatához szükséges tudással is rendelkezik. A Toyota Gazoo Racing pontosan ezt biztosítja. Nagyszerű létesítményeik vannak Kölnben, és ezt ki fogjuk tudni használni.”

„Az F1 egy csúcstechnológiát felvonultató sport, de leginkább az emberek, a személyzet számít. Szóval szeretnénk képezni őket, és szeretnénk F1-ez közegben fejleszteni is az embereinket, ami mindkettőnk számára hasznos.”

„Több cél is van tehát, amik összetartják a két szervezetet. Ezért is volt fontos döntés ez a technikai együttműködés.”

Fotó: Haas

„Olyan dolgokkal kezdjük ezt a kapcsolatot, mint a szimulátor és a régi autós teszt. Emellett mindkét oldalnak előnyös a másik fél tudása és képessége. Nekünk nincsenek létesítményeink, és nincs annyi emberünk, se forrásunk. Ezért hagyatkozunk egymás szakértelmére, és tanulni fogunk egymástól a gyengébb területeinken. Szóval ez egy igazán tökéletes kombináció, ami mindkét fél javát szolgálja” – állapította meg Komacu.

Annak kapcsán, miért nem önerőből bővítik a csapatukat és fognak nagy infrastrukturális beruházásokba, a japán elmondta: „Nem álmodozom arról, hogy ettől most egyből előrébb fogunk lépni, de az biztos, hogy gyorsabban megy ezen együttműködésen keresztül, mert nekik már megvan a tudásuk és emberük. Ha most elkezdenénk toborozni, az elvinné az év nagy részét. És a hardverre is szert kellene tennünk. Így viszont ez már mind a rendelkezésünkre áll.”

További tartalmak