Amikor 2002-ben több év felkészülés és tesztelés után bemutatkozott a Forma–1-ben a Toyota, nagy tervei voltak. Győztes csapatot, bajnoki címeket akartak, és nem is sajnálták a pénzt e célok eléréséért, de nem jártak sikerrel. 2009-ig egyetlen futamgyőzelem sem jött nekik össze, majd az akkoriban kitört gazdasági világválság hatására követték a rivális Hondát (és a BMW-t), és kivonultak a Forma–1-ből.
2024-ig kellett várni arra, hogy újra bejelentkezzenek a királykategóriában, ám ezúttal sem ambiciózus tervekről, sem igazi visszatérésről nincs szó. A Haas technikai partnereiként a csapat rendelkezésére bocsátják a szaktudásukat és a létesítményeiket, miközben cserébe az általuk támogatott versenyzők F1-es tesztlehetőséget, szakembereik pedig F1-es tapasztalatszerzési lehetőséget kapnak.
Elméletben lehetőségük lenne arra, hogy beljebb is lépjenek az ajtón, és pár év múlva akár motorgyártóként, akár saját csapattal szálljanak be az F1-es küzdelembe, ám mint azt Kadzsi Maszaja, a Toyota Gazoo Racing (TGR) motorsporttal foglalkozó általános igazgatója leszögezte, efféle terveik jelenleg nincsenek.
„Jelen pillanatban nem tervezünk erőforrást biztosítani. Nincs tervben, hogy F1-es csapatunk legyen. Jelenleg a legjobb választásunk és lehetőségünk a Haasszal való együttműködés”
– tette egyértelművé.
A Toyota elnöke, Tojoda Akio eközben kiemelte, azért is kanyarodtak vissza az F1 világa felé, mert a cégük már más helyzetben van, mint a 2009-es kivonuláskor, és más a nézőpontja is.
„Akkoriban a Toyotának inkább az volt a célja, hogy nagyobb céggé váljon, nem az, hogy jobb autókat gyártson. Elnökként akkoriban úgy döntöttem, hogy a cég érdekeit az eladás és a bevétel növelése szolgálja, és az efféle aktivitás nem igazán volt fenntartható a cég számára. Most kezdünk olyan céggé válni, amely jobb autókat akar építeni, alapozva a motorsportra.”
„Ahhoz, hogy ez sikerüljön, szükség van a megfelelő emberekre, akik felelősséget tudnak vállalni” – fogalmazott Tojoda.
Hogy milyen szinten és területeken működnek együtt a Haasszal, azt Komacu Ajo, az F1-es csapat főnöke részletezte. A Toyota Gazoo Racing elnöke, Takahasi Tomoja eközben arról beszélt, hogy milyen módon tervezik hasznosítani az F1-ben szerzett tudásukat az autógyártásban. „Mint tudják, az F1-es autók tele vannak a világ legfejlettebb technológiájával. Az aerodinamika például rendkívül fontos technológia az elektromos autók esetében. Hiszem, hogy eljön a nap, amikor átültethetjük a kapott technológiát az utcai autógyártásba, és hiszem, hogy azok az emberek fogják megalkotni a következő utcai autót, akik tapasztalatot szereztek a technológia ezen magas fokáról. Szóval szeretném, ha ezt maximálisan használnánk a jövő utcai autóinál” – fogalmazott Takahasi.